Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fly kilt fast i toppen av et 20 meter høyt tre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fly kilt fast i toppen av et 20 meter høyt tre

    Presterte for fire dager siden å snidde toppen av et tre med en deltavinge, med det resultat at den kilte seg fast mellom flere grener. Har prøvd det meste for å få det ned:

    - Klatre opp med stige de første 7-8 meterne, deretter klatre med tau og klatresele. Gikk ikke fordi avstanden mellom grenene etterhvert ble for stor, og stammen er for tykk til å holde rundt.
    - Skyte opp et lodd med hyssing etter med en luftkanon. Gikk ikke fordi luftkanonen ikke var kraftig nok.
    - Heliumballonger med krok og hyssing etter. Gikk ikke fordi ballongene hadde for lite løft, ble tatt av vinden, og heller ikke klarte å komme seg over treet.
    - Helikopter med servo som slipper løs en krok med hyssing etter vha. en servo. Gikk ikke fordi det var alt for kraftig vind for et 400-size heli, og fordi jeg ikke turte å fly over treet pga. dårlig sikt. Kan muligens gå med et større heli som tåler vind. Noen i Asker-området som melder seg?
    - Skyte ned flyet med luftgevær - ikke kjangs. Kulene går tvers gjennom flyet.

    Har noen et bedre forslag? Hadde jeg visst hvor mye tid jeg hadde brukt på dette hadde jeg aldri begynt, men når jeg først har sløst bort så mye tid skal jeg sørenmeg ha flyet ned også!

  • #2
    Forslag 1: Lei en lift på Byggesystemer.
    Forslag 2: Sag ned treet...
    Erling Svegre
    Vangsvik
    Senja Modellflyklubb

    ____________________________________
    Futaba 9C super
    Edge 540 (60size) Saito 100 GK
    E-Flite Mini Funtana - Park 480 BL 1020kV
    Mustang P-51 - OS 25FX
    SIG Ninja
    Blue Phoenix
    ArtHobby Colibri-V
    Reichard Grob G103C Twin Acro III

    Comment


    • #3
      Forslag 3: Om greinene oppover i buska er solide nok kan du bruke klatretau, tauklemmer og noen slynger for å komme deg opp i toppen på en forholdsvis grei og trygg måte.

      Hilsen tidligere klatrer.
      Espen Melby

      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

      Comment


      • #4
        How to Rescue Your RC Plane from a Tree – Dave Smith's Blog

        Han påstår at en sprettert (eng. sling shot) og vekt festet til kraftig fiskesnøre funker.
        Anders Eiebakke
        90078513

        Comment


        • #5
          Minner litt om denne tråden på rcgroups. Han har jobbet i over 2 år for å finne sin T-Rex 450 i et tjern.

          Fordelen er at du ihvertfall ser flyet
          Trond Nilsen

          Comment


          • #6
            Bruk noe tynt og langt (en gren?) til å "pirke eller dytte" vingen ned med.
            Du må sikkert stå på toppen av stigen for å rekke opp.
            Kjetil
            oops: . . ! . .

            http://www.vingmfk.com

            Comment


            • #7
              Gjør som meg; sag ned treet....
              Flyet løsnet når treet var på vei ned. Haddde det ikke vært for at det tok en liten bue og havnet UNDER treet hadde det gått aldeles utmerket!
              Nå har jeg ikke noe seilfly mer for å si det sånn.
              Attached Files
              Audun Thinn
              Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

              Comment


              • #8
                Takk for innspill!

                Har nå prøvd sprettert-forslaget. Testet med en rimelig svær og kraftig sak med armstøtte som jeg lånte av en kamerat. Allikevel rakk den ikke de 20 meterne med hyssing etter. Traff noen grener i nærheten, men det hjalp ikke stort.

                Ang. å sage ned treet: Det står på naboens tomt, og jeg vil tro de allerede begynner å bli litt lei av at jeg flyr rundt i hagen deres dagen lang. Tror ikke det er noe sjakktrekk å dra frem motorsagen på dette tidspunktet.

                Har også en aluminiumsmast på 15 meter, men denne vingler noe vannvittig når jeg har den oppe i 10 meter. Tør rett og slett ikke ta den høyere da jeg sliter med å holde den rett i 10 meters høyde. Og da er det 10 meter igjen til flyet...

                Tarpoon: Morsom tråd du linket til der. Håper dette flyet er nede på bakken igjen før tråden min er oppe i 69 sider

                Vurderer å dra frem klatreutstyret igjen. Har på følelsen at jeg kan komme meg høyere, men allikevel føler jeg det er litt mye å risikere for en depronvinge...

                Comment


                • #9
                  Heliumballonger? Hehehe.. Når du kanskje opp med strålen fra en vannslange/brannslange?
                  Mvh
                  Arthur Olaisen

                  Don't forget the Loctite, Bob

                  Comment


                  • #10
                    Fiskestang med kastedupp??
                    Audun Thinn
                    Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

                    Comment


                    • #11
                      Heh, faktisk slo tanken med vannstråle meg nettopp. En høytrykksspyler rekker vel ikke spesielt langt, men en skikkelig brannslange kunne vært noe. Har faktisk allerede ringt brannvesenet. Spurte om de tilfeldigvis hadde noe ledig kapasitet, men det ble visst for simpel jobb for dem... :P Da var selvfølgelig tanken en skikkelig brannstige og ikke brannslange.

                      Comment


                      • #12
                        Thinnthinn: Ikke dumt det heller. Men tror du man klarer å få evt. blylodd oppi 20 meters høyde? Husker jeg sleit med å kaste 20 meter _horisontalt_, men nå var vel det godt og vel 10 år siden...

                        Comment


                        • #13
                          Sett en annen dyse på høytrykkspylern slik at strålen ikke blir så spredt. En vanlig hageslange med kraftige slangeklemmer må da funke.
                          Mvh
                          Arthur Olaisen

                          Don't forget the Loctite, Bob

                          Comment


                          • #14
                            Får låne luftgevær og en boks med 500 kuler nå. Denne gangen skal jeg bare pepre løs til det ikke er noe å skyte på mer... Paintball hadde nok fungert enda bedre, men har ikke gass eller ammunisjon til det nå.

                            Comment


                            • #15
                              Kjenner du nokon i det lokale e-verket kan du sikkert låne stolpesko og klatre rett opp å hente..
                              mvh
                              Åsmund Eikeland

                              - Thunder Tiger Raptor 50 Titan O.S 50SX-Hyper
                              - Align T-Rex 500 ESP
                              - AT-40 O.S 46LA MAX
                              - GAUI 500x Quad flyer

                              -Futaba 9c

                              Fitjar Modellflyklubb

                              Comment

                              Working...
                              X