Announcement

Collapse
No announcement yet.

Og fly seilfly med havørn.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Og fly seilfly med havørn.

    Hei godtfolk.
    I dag hadde jeg en skikkelig flott flyopplevelse som jeg tror blir lenge til jeg opplever igjen.
    Var på myra airport som jeg ofte gjør,og hadde flydd et batteri på min MPX Funjet..
    Det var ca 2ms vind fra nord som ikke var av det varme slaget..Satte meg i bilen for og varme fingrene til neste flight.
    Da så jeg ei havørn som sirklet et godt stykke unne..Den sirklet og ble liksom tatt med vinden i retning sør.
    Jeg la merke til at den ikke slo med vingene en eneste gang...Det er jo fasinerene og se på i alle fall...
    Da tenkte jeg at jeg skulle få Easyglideren opp og sjekke forrholdene..
    Etter et par opptrekk så tenkte jeg at jeg skulle få godt med høyde.Hadde jo blemt ørna da...Fikk go høyde og trottla av så så jeg pluttselig at ørna var i samme sirklinga men i retning av mitt fly...Yess tenkte jeg...Skal tro om den stikker eller blir redd....
    Neida..Ørna fortsatte og gli i di samme rundene den hadde tatt forut..Kun avdriften med vinden...Til slutt sirkla vi i lag...Ørna og elaporflyet mitt!!!!....Det var helt rått...Vi fortsatte i to tre minutter....Ja det var en virkelig fin opplevelse....Skulle jo ha hatt kamera på flyet.....

    Vel minnet forblir i lang lang tid..
    Er det noen som har opplevd lignende??? Utenom om jage måser med funjet og lignende....hehe.


    V.Lorentsen.

  • #2
    Å fly seilfly sammen med ørn

    Under Norway Open F3F i pinsen opplevde vi noe lignende. Bilder her:

    Flickr

    --
    Kjell Gai - mfn@kagai.org

    Comment


    • #3
      Her i Molde blir vi nesten skuffa om ørnene ikke kommer.
      På det meste har vi hatt 8 stk samtidig, av de var fire særdeles lekne, og var med på harde svinger, stup og split-S, med klørne ute bare på leik..

      Det er tidlig i mai at de er lettest å terge på seg, da det er territorieinndeling da.
      Men så er det landets tetteste konsentrasjon av de akkurat her da, det har nok noe med det å gjøre at vi har ørnebesøk hver gang vi er på hanget.
      På hang kan vi lokke de foran oss på 15 meters hold, for virkelig å studere de.
      Men har du ikke fått den opplevelsen før, så skjønner jeg godt at den sitter

      Og de har ikke en sjanse mot et skikkelig seilfly, hverken i fart, manøvrering eller termikk.
      Det er skikkelig moro å skru ifra ørna, da er det vanskelig å la vær å smile..

      Så ta deg en tur opp til Moldetraktene, så kan jeg garantere at du får den opplevelsen igjen
      Attached Files
      Last edited by Soarer; 15-05-08, 00:17.
      Mvh
      Gudmund

      Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

      Comment


      • #4
        En ting er sikkert, ørn er ikke nevneverdig redd for noe i luften da den ikke har noen naturlige fiender.

        Jeg har truffet på ørn flere ganger når jeg selv flyr seilfly (fullsize) og de bakker ikke ut da heller. Det er også rapporter om ørn som har angrepet seilfly i lufta, ørnen er ingen pyse for seilflya er 15-20m i vingespenn ...

        Flott skue er det i allefall å ligge i samme boble som disse vakre skapningene
        ----------------
        Haldor
        ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

        Comment


        • #5
          Mi

          var det ikke rapport mange år tilbake i MI at en ørn hadde angrepet og knust et seilfly på hang??
          snakker her ca 20 år tilbake!
          Morro og se ørnene er det ihvertfall!
          Rune Gjelsnes
          Vikersund
          92624841

          Comment


          • #6
            Ørnen tok min flygende vinge

            For 4-5 år siden så var jeg ute ved Stadt og fløy min flygende vinge, da en Ørn kom å tok godt tak i vingen med klørne.

            Comment


            • #7
              Litt ot, men den råeste naturopplevelsen jeg noengang har hatt, var i hangglider, ca 1000 meter over et fjell kalt Bjørnen utenfor Molde.
              Langt der nede i samme bobla kommer ei stor havørn, og ser at den stiger mye raskere enn meg. Når meg snart igjen, og kommer fra utsida og legger seg inn foran meg, max tre meter foran meg. Vi har samme kregning ca 30 grader og skrur sammen til videre oppover. Fjærene på ryggen levde i turbulensen den selv lagde, og øynene blinket hvitt hver gang den så seg bakover for å kontrollere avstanden. Men der lå den sikkert 30-40 runder, helt til vi tok skybas. Men ørna fortsatte sikkert helt til toppen av Cumulusen, iallefall var det grått under meg når jeg sa stopp, og trakk meg ut av bobla.
              En helt utrolig følelse å få servert noe sånt, og husker det nok så lenge jeg lever..
              Så jeg har liksom et spesielt forhold til den skapningen der

              Ser du ei havørn med hvit hale, så er den eldre enn syv år. Det er da den er "voksen" og får sitt tegn på det. Hode og hals får også en gråere farge enn de yngre.
              Har et papirbilde av meg i hangglider, en Vampir seilflymodell og ei havørn, alle på samme bilde, tatt på hangkanten i Bud på østavind i ca 50 meters høyde.
              De er rett og slett konge i lufta, og har ingen fiender der
              Ble regelrett angrepet av ørn i Australia, da jeg var på VM i Hangliding der. Et annet lynne på den sorten ja.. Tommy Ødegård fra Kongsberg fikk rett og slett flerra opp vingen sin i nesten 4000 meters høyde av de klørne som hadde slått igjennom to lag med 1mm Mylar pluss duk og alt det andre som seilet i forkant består av. Ca 30 piloter meldte fra om det samme om angrep, i alt fra 1200 til 4200 meters høyde. Og mest sannsynlig den samme ørna som sto for hele showet... Busy
              Last edited by Soarer; 15-05-08, 21:34. Reason: Skrivefieil:-)og tillegg
              Mvh
              Gudmund

              Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
              Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

              Comment


              • #8
                Soløyvannet på åttitallet...

                Morsom tråd dette...Fikk selv være med og oppleve ørn og modellfy i "skjønn"
                forening...Flyger var B.P., modellen var en Grand Esprit og stedet var Soløyvannet
                ved Bodø en marsdag rundt midten av åttitallet. - Ørna kom bedagelig flygende med
                kurs over vannet da den ble oppmerksom på den rare fuglen som svevde i samme
                høyde...Oppe ved siden av flyet viste den særdeles nærgående interesse for denne
                underlige skapningen...Hver gang en servo ga lyd fra seg tok ørna en halv fighterroll
                rundt flyet...Liksom for og undersøke hva dette måtte være for slags leven.

                I nærmere tjue minutter holdt de to følge inntil høydetapet ble for ukomfortabelt for
                ørna...Ørna må ha vært en ungfugl etter Malones's beskrivelse av en et voksent
                eksemplar av arten.

                Mvh Einar - som tror ørnene er klokere enn vi liker og tro...

                Comment


                • #9
                  Etter sikkert 10-20 tusen timer i lufta, og det før de er "voksen", så har de nok gjort opp ei mening om det meste ja
                  Og ungdommen leker vel mest har jeg hørt...
                  Og skapt for å fly, kom ikke å si at de ikke liker det....
                  Last edited by Soarer; 16-05-08, 19:10. Reason: Tillegg
                  Mvh
                  Gudmund

                  Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                  Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                  Comment


                  • #10
                    Pittsen min (80cm isoporfly) ble tatt i lufta av en ørn og kom ned igjen som puslespill!
                    Remi A. Sørensen - 94877903
                    Leder i Lofoten RC-Klubb

                    Comment

                    Working...
                    X