Unconfigured Ad

Collapse

Balansering av Jupiter

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • torgeir
    • Oct 2003
    • 398

Balansering av Jupiter

Hei.

Er nå så og si ferdig med å bygge min første lavvingede modell, en Jupiter.

Jeg gleder meg som en unge til å få den på vingene, men jeg gruer meg også veldig. Det er vel relativt normalt skulle jeg tro!

En ting som jeg lurer på er balanseringen av flyet. Jeg får det liksom ikke til å ligge i ro på fingertuppene når jeg skal sjekke balansen. Har prøvd alt fra å holde det helt inn til fly kroppen og helt ut på vingetippene. Det virker som det er stor forskjell på hvor langt ut på vingen man holder. Noen ganger vipper det bakover og noen ganger forover. Dette var mye greiere på redyen, men jeg tror det er fordi tyngdepunktet ligger under vingen. Den generelle erfaringen er at det vipper litt forover. Det er jo bedre at det er noe fortungt enn baktungt, men jeg vet ikke helt hvor grensene går.

Forøverig så fungerer evolution motoren fantastisk bra. Har ikke fløyet med den ennå, men den fungerer meget bra på bakken. Den startet på 1. forsøk.

Torgeir
    Torgeir K. Haugstad
  • Anders
    • Sep 2003
    • 19

Hvordan motor har du? Dersom modellen er utstyrt med motor i følge manualen, skal det mye til for at den ikke skal balansere ganske riktig. Har du lakket modellen, kan dette ha innvirkning på balansepunktet, men jeg tviler på om det har veldig mye å si. Jeg har en Irvine .53 i Jupiteren min, og har lakket hele modellen med Quicklakk i sølv metallic. Med Futaba 3001 servoer over alt, 4-cellers batteripakke og standard Futaba 7-kanals DC-mottaker balanserte modellen perfekt uten noen som helst ekstra vekt. Batteriet og mottakeren har jeg plassert der hvor det er best plass til dem, altså mellom spantet til understellet og spantet til vingefestet.
    -anders

Crash & Carry

Comment

• torgeir
      • Oct 2003
      • 398

Jeg har en Evolution 46 motor. Batteri og mottaker er plassert hvor du har plassert det. Ingen lakk forløpig, kanskje noe her og der som dekor senere.

Jeg spør fordi jeg er litt nervøs... og jeg får det liksom ikke til å ligge helt i ro. Må liksom justere litt med hendene hele tiden. Det lar seg nok fly altså. Det går jo ikke rett i stup liksom, men det vipper sakte framover. Kanskje det er fordi jeg er så skjelven i hendene at jeg ikke får det til å balansere på fingertuppene!
      Torgeir K. Haugstad

Comment

• Kråka
        • Mar 2004
        • 199

Lavvingede modeller kan gjerne ballanseres med buken i været (opp ned)....
        Bygger bedre enn jeg flyr...
        ARF? Nei takk!

Comment

• torgeir
          • Oct 2003
          • 398

Prøvde å sjekke balansen ved å holde flyet opp ned. Målte meget nøyaktig 85-90 mm fra forkanten av vingen. Satte på en liten cg dekal på kroppen, og vips... alt er i fullstendig harmoni både vertikalt og horisontalt.

Takk for tipset!
          Torgeir K. Haugstad

Comment

• Vingemutteren
            • Jul 2002
            • 2421

Som Torgeir skriver, Lavvingede modeller balanseres normalt oppned. Jeg har eksperimentert litt md balansepunktet på mine Jupitere og landet på at det bakerst angitte tyngdepunktet (90mm) gir en rimlig nøytral modell, har prøvd meg lenger bakover og på 92mm blir den litt kilen og på 93mm blir den med på litt av hvert . Litt lenger bak og den blir nok med på ett krasj . På den Jupiteren jeg nå har så har jeg foreløpigt lagt meg på 90mm blank (og når jeg skriver mm så mener jeg mm, ikke målt med tommelen men med balanserings maskin), da den er endel lettere enn den forige (denne er foreløpig på 2915g m/lakk og Magnum 61 4T motor, den forige var på over 3000g) så tror jeg at den ikke behøver så mye triksing med tyngdepunktet som den gamle (tunge Jupiteren min). Husk at all balansering skal skje med tom tank. Jupiter og Ready har forøvrigt en tyngdepunkt forflyttning på 8mm fra tom til full tank (dette er ikke mye sammenliknet med endel modeller ute på markedet og kommer delvis p.g.a. litt liten tank).
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

Working...