Unconfigured Ad

Collapse

Nybegynner fly

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Onan
    • Nov 2007
    • 13

Nybegynner fly

Jeg regner med at dette spørsmålet har blitt spurt sikkert 100x før. Allikevel spør jeg siden jeg er litt i villrede.

Jeg har lyst til å begynne med fly, men jeg vet ikke hva jeg skal kjøpe.
    Jeg har sett på Wing Dragon sporter (http://www.rcbutikken.no/product_inf...roducts_id=161), men jeg har blitt anbefalt å være litt forsiktig med hva jeg kjøper av billige pakker siden mottaker kan bli forstyrret av motor, noe jeg har sett innlegg om her på forumet.

Han som driver den lokale hobbybutikken er flink på nitrobil, men han er sær-sær-sær og dyr!! I tillegg har jeg hørt at han ikke er så veldig flink på fly og helikopter.

Den lokale modellflyklubben hentydet til fuel-basert fly og ikke elektro.

Jeg har tidligere blitt anbefalt JP Prangster som er et trainer fly som tåler masse. Men dette tror jeg er vanskelig å fly..

Det jeg ser for meg er at kanskje elektro kunne vært lurt siden man får et fly som ikke går så fort, noe som gjør det lettere å fly.

Jeg prøver meg litt på simulator innimellom, men det er langt i fra like morsomt som det er å faktisk prøve dette ute. Simulator er kjedelig i lengden..

edit: Et fly som balanserer seg selv hadde vært fint siden de er vanskeligere å miste kontrollen på.. Ville jeg tro..

Hva burde jeg kjøpe? Hvordan burde jeg gå frem..
    Tar gledelig i mot henvendelser fra nybegynnere som nettopp har gått igjennom dette og fra erfarne piloter som vet hva de snakker om.
    ---------------
    Øystein Sund
    Ps! Jeg synger kun i dusjen..
  • skl
    • Nov 2007
    • 179

Hei!

Stryker C fra Parkzone!

Dette tåler alt siden det er bare å lappe ,lime og teipe sammen igjen..

Kan fly veldig sent, men power nok til å dra på når det trengs.. Billig er det og!

Dette funket hvertfall for meg, og jeg var helt blank før jeg startet...
    Svein Kjetil Litlehamar
    Stavanger

Futaba 10C Fasst
    -------------------
    Demon F5D

Comment

• johanngj
      • Nov 2007
      • 533

Hei!

Hvis du vil ha et fly som flyr sakte, og som ikke ruinerer deg om det skulle gå i bakken, er Slow Stick fra GWS et alternativ. De er rimelige i innkjøp, og flyr som navnet tilsier: SAKTE. Har bare høyderor, sideror, og gass. Det har selvopprettende egenskaper, og er veldig forutsigbart. Når du føler deg komfortabel med å fly med sideror og selvoppretting, så kjøper du en ny vinge som du bygger "rett" (ingen vinkel mellom vingehalvdelene). Da forsvinner selvopprettingen, og du sette nå inn to mikroservoer i vingen, og lager deg balanseror. Modellen fly fremdeles sakte, og du kan nå venne deg til hvordan en vanlig trainer oppfører seg. Når de gjelder Prangster, så kan jeg også anbefale den Har nemlig begge. Jeg fløy slowstick i 3 uker før jeg kjøpte en prangster. Putt en 25-motor i nesa, og du har et fly som lander i gangfart i svak motvind. Tåler masse, og avhenging av rorutslag så kan du ha stor glede av denne modellen fremover. Flyr gjerne Prangster enda, selv om hangaren har mere avanserte modeller å by på.

Men du bør nok ha en simulatorkabel, og ta noen runder med FMS for å få feelingen med høyre/venstre når ting f.eks kommer mot deg. Det er nok av gråværsdager i dette landet, så det trenger ikke å gå ut over antallet timer du heller ville tilbrakt ute på flyfeltet.
      Last edited by johanngj; 30-05-08, 09:24. Reason: SIM
      Med vennlig hilsen
      Johannes Gjessing GMFK
      || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

Comment

• Dissey
        • Feb 2007
        • 3

Har selv wing dragon fly og jeg synes det er helt genialt. Flyet tåler veldig mye og reservedeler er lett å få tak i. Det er også mulighet å forsterke flyet så det tåler mer. Søker du på rcgroups.com forumet så får du opp mange tips og annbefalinger der.

Jeg har ikke angret på det kjøpet.

Comment

• Onan
          • Nov 2007
          • 13

Slow stick ser ut som det ultimate nybegynnerflyet som man går lei av etter en uke... Spørsmålet er om det kanskje er der man burde begynt. GWS Pico Stick er vel så og si samme flyet går jeg ut i fra..?

Men prangsteren er ikke så verst allikevel kanskje.. Annet enn at den blir noe dyrere enn det jeg hadde tenkt å starte med.. Noe det blir uansett hvis jeg skal ha en ordentlig radio.
          Last edited by Onan; 30-05-08, 11:43. Reason: skrivefeil
          ---------------
          Øystein Sund

Comment

• Onan
            • Nov 2007
            • 13

Originally posted by johanngj
            Hei!
            Men du bør nok ha en simulatorkabel, og ta noen runder med FMS for å få feelingen med høyre/venstre når ting f.eks kommer mot deg. Det er nok av gråværsdager i dette landet, så det trenger ikke å gå ut over antallet timer du heller ville tilbrakt ute på flyfeltet.
            Har hatt det i et halvt år
            ---------------
            Øystein Sund

Comment

• nettulven
              • Feb 2007
              • 495

Jeg også begynte med Prangster.. et perfekt nybegynner fly. Hvis du ikke skal ha skikkelig radio, så bør du vite at det er mye "søppel" på markedet når det gjelder radio/mottaker. På meg så virker det som om det er på radio utstyr produsent/levrandør sparer penger.. Men jeg har sett at disse billige radioen, de virker inn på andre på stripa.. Så i verste fall så kan denne radioen til 2-300kr, den kan få det evt flyet til 50tusen, so er i lufta når du slår på, til å gå bananas, og rett i ura.... Og den stakkaren som hadde kontroll på det flyet, han mister kontroll pga denne "søppel" radioen...

Så det jeg mener er at jeg ville ventet med å kjøpe fly, til jeg hadde råd til skikkelig radio utstyr.. Det er jo radioen som gir deg mulighet til å styre modellen din....
              Men det finnes så mye brukte radioer på feks rcmarked.no.
              Thomas Molnes
              Ålesund og Omegn Modellflyklubb

Comment

• kjetilmh
                • Jun 2006
                • 990

Har du en klubb i nærheten , så ta kontakt med dem.
                Fuel fly er ofte større og bråker mer.
                Noen klubber(de fleste ?) har begrensinger på støy.
                Kjetil
                oops: . . ! . .

http://www.vingmfk.com

Comment

• kenzuke
                  • Jul 2007
                  • 35

Vel, jeg er jo nybegynner sjøl (begynte sommeren 07') å jeg vil anbefale Wing Dragon Sportster (den røde utgaven med balanseror)

Jeg og to kamerater begynte med den gule versjonen av WD som bare har 3 kanaler. Flyet tåler masse, reservedeler er enkle å få tak i, og ingen av oss har opplevd noe nevneverdig glitch. Å det som måtte være av glitch, er bare sånn som at motoren fjusker litt i noen sekunder, men ingenting som går utover rorutslagene.

En annen bekjent av meg begynte nettop med rc-fly, og han kjøpte WD Sportster etter min anbefalning. Han er i hvert fall kjempefornøyd.
                  Flyet flyr sakte, det retter seg selv opp, og tåler som sagt masse. Flykroppen er laget i hardplast...

Masse bilder og video av flyturene med Wing Dragon HER.

Edit:
                  Etter å ha lest Thomas Molnes sitt innlegg om forstyrrelse av andre fly, så kan jeg jo legge til at jeg ikke har noen erfaring med dette når det gjelder Art-Tech Wing Dragon med standard radio/mottaker.
                  Har bare fløyet min Wing Dragon med 2 andre Wing Dragon samtidig, og vi forstyrret i hvert fall ikke hverandre, men slikt vet man jo aldri.
                  Når det er sagt, så tror jeg de fleste som har skikkelige fly som koster 10.000 ++, bruker 2.4GHz-båndet i dag
                  Last edited by kenzuke; 30-05-08, 13:42.
                  mvh
                  Henrik Andreassen, Alta.

// 3x Victory 700 EP (båt - hysterisk på tung sjø! )
                  // Graupner Piper J-3 Cub (1,5m v.s.-OS FS-30 4-stroke)
                  // Focus 400EP
                  // PicooZ
                  // Wing Dragon
                  // Kyosho Sandmaster ST-2 (GT12-SCR) R.I.P.

Hjemmeside

Comment

• nettulven
                    • Feb 2007
                    • 495

Originally posted by kenzuke
                    Når det er sagt, så tror jeg de fleste som har skikkelige fly som koster 10.000 ++, bruker 2.4GHz-båndet i dag
                    Nei, dessverre.. Det er nok stikk motsatt.. de fleste i dag, som har fly/heli med store verdier, de flyr med de systemet de har hatt i mange, som de vet virker.. Og det er 35Mhz.
                    dette fordi mange mener at 2.4Ghz er bare et lite steg til det neste som er mye betre.. Og fordi 2.4Ghz, passer dårlig sammen med glassfiber, carbon, og div annet... Og det er for så vidt lite utprøvd enda...I forhold til 35Mhz

Nå skal det være sagt at jeg flyr med 2.4Ghz selv, og har ikke hatt noe problem. Men jeg har opplevd problem med "billige" radioer, og forstyrrelser på andre...
                    Jeg har sett radioer som ikke viser hvilke freq de kjører på engang.. Og hvis du da er nær freq til en som allerede er i lufta.. Så kan han fort bli lei seg...
                    Thomas Molnes

Comment

• johanngj
                      • Nov 2007
                      • 533

Hvis du allerede har fløyet på simulator et halvt år, så er du helt sikkert i stand til å fly en Prangster. Om du trenger en skikkelig radio uansett, så får du både brukte Hitec Optic6, Eclipse 7, og Futaba 7c til ca 1000,- , eller Futaba 9c for 1500 på rcmarked.no
                      Da har du radio i massevis. En prangster koster ca 1500, og kan virke dyr i forhold til andre 25-modeller av f.eks balsa til 800. Men den differansen sparer du fort inn første gang du buklander, eller treffer et tre. Det tåler virkelig masse. Og dette med at budsjetter sprekker er nok noe de fleste her inne kjenner til
                      Last edited by johanngj; 30-05-08, 16:39. Reason: radio
                      Med vennlig hilsen
                      Johannes Gjessing GMFK
                      || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

Comment

• kenzuke
                        • Jul 2007
                        • 35

Originally posted by nettulven
                        Nei, dessverre.. Det er nok stikk motsatt.. de fleste i dag, som har fly/heli med store verdier, de flyr med de systemet de har hatt i mange, som de vet virker.. Og det er 35Mhz.
                        dette fordi mange mener at 2.4Ghz er bare et lite steg til det neste som er mye betre.. Og fordi 2.4Ghz, passer dårlig sammen med glassfiber, carbon, og div annet... Og det er for så vidt lite utprøvd enda...I forhold til 35Mhz

Nå skal det være sagt at jeg flyr med 2.4Ghz selv, og har ikke hatt noe problem. Men jeg har opplevd problem med "billige" radioer, og forstyrrelser på andre...
                        Jeg har sett radioer som ikke viser hvilke freq de kjører på engang.. Og hvis du da er nær freq til en som allerede er i lufta.. Så kan han fort bli lei seg...
                        What ??
                        Skulle akkurat til å bestille en Futaba 2,4GHz radio m/ mottaker (6EXG) fra Elefun - men hvis det er slik at det blir reflektert eller forstyrret av glassfiber-materiale, så blir jeg litt skeptisk ...
                        Fortell .. fortell !
                        mvh
                        Henrik Andreassen, Alta.

// 3x Victory 700 EP (båt - hysterisk på tung sjø! )
                        // Graupner Piper J-3 Cub (1,5m v.s.-OS FS-30 4-stroke)
                        // Focus 400EP
                        // PicooZ
                        // Wing Dragon
                        // Kyosho Sandmaster ST-2 (GT12-SCR) R.I.P.

Hjemmeside

Comment

• nettulven
                          • Feb 2007
                          • 495

Nei, nei... Jeg sier ikke at det ikke virker...
                          jeg har jo som sagt 2.4Ghz selv, og er kjempefornøyd... Og jeg har både composite fly, og glassfiber.. Men det er skrevet en del om disse 2.4Ghz, og ikke alt er like positivt... Men jeg kan bare referere til det jeg har erfart, og det er bare positivt Men hvis du leser de trådene om dette systemet, så vil du finne mye...
                          Men på glassfiber skrog, så anbefales det å ha antennene ut av kroppen, og 90 grader fra hverandre.. Har jeg lest et sted
                          Last edited by nettulven; 31-05-08, 18:46. Reason: skrivefeil
                          Thomas Molnes

Comment

Working...