Announcement

Collapse
No announcement yet.

3W canister trøbbel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 3W canister trøbbel

    Hallo alle

    Har problemer med pottene mine. For ca en uke siden holdt begge endelokkene på pottene å dette av. Dette ble som bildet viser fixet med sveising. Nå, en uke etter er problemene enda større. Litt sprekk på den ene potte og total kollaps på den andre. Se bilde.

    Pottene sitter i en 3 meter C-ARF Yak. Motor, 3W 170CS. Potter 3W L90.
    Lengde bend ca 20cm, mer utlufting enn foreskrevet under pottene, pottefester etter boka, pottene kommer ikke borti noe under bruk.

    Hadde samme type motor og potter i en 3W Yak i fjor. Null problemer med pottene, men flyet landet hardt ganske tidlig.

    Er det noen som har teorier om hva som kan være problemet?
    Andre som har lignende erfaringer?
    Finnes det bedre potter?

    Lurer på å sette inn Greve-piper. God plass i flyet. Noen som har erfaringer med disse?
    Attached Files
    Last edited by TrondD; 01-06-08, 21:51.
    Trond Dullerud
    Trondheim Modellflyklubb

  • #2
    hei trond. har ikke mye erfaring med greve-pipes,men kommer til å handle meg det etter hvert selv. har snakket mye med DA(forhandler greves)og somenzini aircraft(en kar ved navn reza)og de anbefaler manfred greves (greve)pipes. var visst nok stor forskjell fra canister. de fikk 200+ mer o/min.

    http://www.rcmodelaviator.com/Videos/QQ-Yak%20101.wmv

    Comment


    • #3
      Hei Trond! Det der så jo ikke bra ut, har akkurat montert 3w canistere på en DA 150 sjøl, så nå blei jeg litt betenkt På de andre modellene mine har jeg brukt Tony Clark sine rustfrie canistere, og de kan anbefales på det sterkeste! Veldig solide og veldig lite støy! Hvor mange turer hadde du før du fikk problemer? Kan det være en løsning å lage et nytt rør med baklokk å tre det utenpå potta å sveise den fast?
      Arild Hagabråten

      www.vfkm.no

      Comment


      • #4
        Problemene startet etter ca 20 turer. Har etterpå flydd ca 10 turer før tilstanden er som på bildet. Bestilte nettopp komlett canistersystem fra Krumscheid. Håper å ha dette i hus tidsnok til å rekke Mårud-samlingen i helga. Stoler på DHL ekspress.(?)
        Trond Dullerud
        Trondheim Modellflyklubb

        Comment


        • #5
          Hei Trond

          Har god erfaring med Ks piper,har hatt 2stk 3w 106 med ks 1060 og har nå en zdz 210 med ks 1090 piper i en c arf 3,3m yak.Det funker perfekt og er til å anbefale om du har plass og det skulle en tro i en 3m yak.

          Mvh
          Geir Salte

          Comment


          • #6
            Hvordan er lyden på KS pipene?
            Trond Dullerud
            Trondheim Modellflyklubb

            Comment


            • #7
              Pipene har en fin lyd,du kan vel kalle de støysvake.Ks piper og en god treblader carbonprop er en fin combo med lite lyd.

              Geir

              Comment

              Working...
              X