Announcement

Collapse
No announcement yet.

Første glowfly, Graupner Cub J-3 m/bilder

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Første glowfly, Graupner Cub J-3 m/bilder

    Hei!

    Som tittelen sier, har jeg nettop kjøpt mitt første glowfly. Har fra tidligere et 3-kanals Wing Dragon fra Art-Tech (2007) og et 4-kanals Focus 400EP fra Dynam.

    Flyet jeg har kjøpt, er et Graupner Piper CUB J-3, med ca 1450mm vingespenn.
    Flyet er et ARF-kit i balsa, som er trukket over med noe tynt som tåler lite
    I hvert fall en kjempefin modell!

    Motoren som står i, er en OS FS-30 Surpass (4-stroke).
    Nå har jeg kjøpt alt jeg trenger: gløder, radio & mottaker, starter, mottakerbatteri og fuelpumpe) og sitter igjen med et par spørsmål:

    - Hvor lenge skal mottakerbatteriet ladde første gangen? Glødepluggen og radioen skal ladde over natta iflg. manualene, men vet ikke noe om mottakerbatteriet.

    - Noen tips til innkjøring av motor? (Husk, 4-takt)

    - Øvrige tips, som vil være unike for glowmotorer (fylling, vedlikehold, tips & triks, justering etc.) / balsafly, kjekt å vite før flygning


    Satser på å få montert mottaker og mottakerbatteriet i flyet i dag, slik at innkjøring av motoren kan begynne Gleder meg til å høre lyden av firetaktern




    Edit: [img]-kode hvor???
    Attached Files
    Last edited by kenzuke; 13-06-08, 09:28.
    mvh
    Henrik Andreassen, Alta.

    // 3x Victory 700 EP (båt - hysterisk på tung sjø! )
    // Graupner Piper J-3 Cub (1,5m v.s.-OS FS-30 4-stroke)
    // Focus 400EP
    // PicooZ
    // Wing Dragon
    // Kyosho Sandmaster ST-2 (GT12-SCR) R.I.P.

    Hjemmeside

  • #2
    Mottakerbatteriet ditt skal lade over natta det også. Regelen er å lade det med 10% av kapasiteten (MAh) i 10-12 timer. Hvis du lader det med orginalladeren (den som er i pakka til radiosettet) så er det bare og plugge i og vente. Du klarer sjelden og overlade.

    OS FS 30 er en fantastisk liten 4-takter. Følg manualen for start og innkøringsprosedyre. For OS'r er denne meget begrenset. En smule rik på blandinga (ikke mye) og en snill propell så er det ikke mange tankene før den er innkjørt. For lett kaldstart så må du choke/prime. Vidåpen throttel, tett hølet og dra rund 3-4 ganger. Steng throttle til ca 1/6, på med gløder og en liten tøtsj med starteren så putrer den i gang.
    Den liker godt 10% nitro og en litt tyngre plastpropell for sikker tomgang.

    En liten ting når motoren står på hue: Før du starter motoren så dra propellen rundt med fingeren. Skulle du ha en aldri så liten lekasje på forgasseren, så fylles forbrenningskammeret opp med fuel. Hvis du da setter bortpå starteren og drar rund så får du hydro-lock og en veiv i minus.

    Vær generøs med sideroret når du flyr med Cub. Mix det inn på balanseroret eller gjør det manuelt (best

    ...og husk; Cuben trivest best på halv gass.
    Mvh

    Olav Lund

    Comment


    • #3
      Takk for svaret
      Skal huske på den regelen med hydrolock!

      Når du sier at jeg skal "tette hølet" , mener du da det hullet som er atme der hvor gassen er? Sikkert forgasseren

      Skal hente bensin i dag. Aner ikke hvilken fuel jeg får, men håper det er olje som allerede er blanda inn. Tviler på at OS'en har lyst på det jeg har stående av Arctic-Cat olje
      Tror nok jeg har mye å lære her, når man hopper fra lekeflyene og over på dette.
      mvh
      Henrik Andreassen, Alta.

      // 3x Victory 700 EP (båt - hysterisk på tung sjø! )
      // Graupner Piper J-3 Cub (1,5m v.s.-OS FS-30 4-stroke)
      // Focus 400EP
      // PicooZ
      // Wing Dragon
      // Kyosho Sandmaster ST-2 (GT12-SCR) R.I.P.

      Hjemmeside

      Comment


      • #4
        Originally posted by kenzuke View Post
        Takk for svaret
        Skal huske på den regelen med hydrolock!

        Når du sier at jeg skal "tette hølet" , mener du da det hullet som er atme der hvor gassen er? Sikkert forgasseren
        Forgasseråpningen ja...der forgassertønna sitter...største hølet uansett .

        Når det gjelder olje så les manualen til OS'n. Husker ikke helt blandigsforholdet på olja...18-20%?
        Mvh

        Olav Lund

        Comment


        • #5
          Okey.
          Jeg skal gjøre det, så skriver jeg om hvordan det gikk i tråden her når jeg har fått kjørt inn motoren.
          Hadde egentlig planlagt å gjøre det etter jobb i dag (når jeg har klart å sette inn mottakern), men om batteriet må ladde over natta, får det bli i morgen
          Gleder meg til å kjøre inn motoren - gruer meg til å fly for første gang hoho
          mvh
          Henrik Andreassen, Alta.

          // 3x Victory 700 EP (båt - hysterisk på tung sjø! )
          // Graupner Piper J-3 Cub (1,5m v.s.-OS FS-30 4-stroke)
          // Focus 400EP
          // PicooZ
          // Wing Dragon
          // Kyosho Sandmaster ST-2 (GT12-SCR) R.I.P.

          Hjemmeside

          Comment


          • #6
            Første turen med flyet er tatt (ikke av meg, men en i klubben som er dreven), og resultatet var at propellen som originalt stod på var alt for stor. På tomgang var det enda for mye fart til å lande normalt, og flyet måtte presses ned før det fortsatte sin tur utenfor rullebanen.
            Ble ingen skader, men hvis jeg skal lande i den farta, må jeg ha dobbelt så lang stripe.

            Tenkte derfor å bestille noen nye propeller; 8x6, 9x4, 8x4 og 7x6. Har lyst på spinner også, men er usikker på hvilken strl. jeg skal bruke. Hullet på cowlingen er ~21mm. Noen tips til hvor jeg kan kjøpe en spinner som kan passe? Vil ha i ALU, ikke plast.
            mvh
            Henrik Andreassen, Alta.

            // 3x Victory 700 EP (båt - hysterisk på tung sjø! )
            // Graupner Piper J-3 Cub (1,5m v.s.-OS FS-30 4-stroke)
            // Focus 400EP
            // PicooZ
            // Wing Dragon
            // Kyosho Sandmaster ST-2 (GT12-SCR) R.I.P.

            Hjemmeside

            Comment


            • #7
              Hvis du setter på en propell som er lettere og drive,
              må du passe på at turtallet på full guffe ikke blir for høyt.
              Det beste er nok og gå ned på stigningen men beholde eller øke lengden.
              Mulig du kan få justert tomgangen lavere når den har brukt noen flere tanker.
              Ellers så er jo side-slip en måte og bremse på.
              Kjetil
              oops: . . ! . .

              http://www.vingmfk.com

              Comment


              • #8
                Sideslip var vanvittig pent å se på i virkeligheta, så jeg får prøve på noe sånt, fordeom det ser vanskelig ut! Ser ikke for meg at jeg får de fine, myke bevegelsene som i videoen ...
                Vel, nå vet ikke jeg hva som er for høyt turtall, men får sikkert noen til å hjelpe meg med måling... Jeg passer i hvertfall på tempen ofte.
                Motoren er vel fløyet under en halv tank, men har gått rundt 2 tanker på bakken ...

                Når du sier at jeg skal gå ned på stigningen og beholde/øke lengden, så er det altså hvor mye vridning (drag) det er i propellen?

                Hvordan måler man propellene da? Hva betyr f.eks 8x6 og 9x4 ? er det første tallet lengde og det andre (bak x) vridning?
                Mye nytt for meg, dette ...
                mvh
                Henrik Andreassen, Alta.

                // 3x Victory 700 EP (båt - hysterisk på tung sjø! )
                // Graupner Piper J-3 Cub (1,5m v.s.-OS FS-30 4-stroke)
                // Focus 400EP
                // PicooZ
                // Wing Dragon
                // Kyosho Sandmaster ST-2 (GT12-SCR) R.I.P.

                Hjemmeside

                Comment


                • #9
                  Helt riktig: det første er lengde, det andre er vridning. Lurt å gå litt ned på vridningen (pitch), så blir også landingshastigheten mindre. Når motoren er innkjørt så kan du teste ut litt forskjellige propeller. Tror du kommer til å få mange fine turer med denne
                  Geir


                  3D plane - 1D brain

                  Comment


                  • #10
                    Da vet jeg det Med mindre vridning slår man jo to fluer i en smekk; Mindre drag og mer brems på prop.
                    Jada, når motoren er innkjørt ja .. Akkurat sånn som det er nå, må jeg kjøre 30min opp på fjellet for å lande på veien. Tør ikke prøve meg på stripa her i byen, fordi den er for kort for hastigheten på flyet. Den andre stripa som er lang nok, har jeg ikke adgang til

                    Hva måles lengden i? Inches? cm? bananer?
                    mvh
                    Henrik Andreassen, Alta.

                    // 3x Victory 700 EP (båt - hysterisk på tung sjø! )
                    // Graupner Piper J-3 Cub (1,5m v.s.-OS FS-30 4-stroke)
                    // Focus 400EP
                    // PicooZ
                    // Wing Dragon
                    // Kyosho Sandmaster ST-2 (GT12-SCR) R.I.P.

                    Hjemmeside

                    Comment


                    • #11
                      mitt triks...

                      Hvis jeg ikke husker helt feil, så har du propellanbefalinger til samtlige OS-motorer på hjemmesiden deres. Det er en vanlig greie med cuber at de er lette å fly, men litt leie å lande, for de vil slett ikke ned! Større prop hjelper litt, lavere tomgangs rpm hjelper endel, men mitt beste tips er å øve på landingsinnlegg. Få flyet godt opp i lufta, og fly over stripa som om du skal lande, til du føler at du kommer inn på en ok måte. Når du føler at du får til siste svingen i lav nok hastighet, så gjør du det samme, bare litt lavere...og litt lavere. Når du faktisk kommer inn og ser at du er i lav nok høyde, i lav nok fart, så er det mulig å prøve, hvis du ikke er komfortabel med innlegget, så gir du litt gass, og tar et nytt innlegg. For hvert forsøk, så blir du litt tryggere. Trikset er å gjøre dette Med En Gang, på Første turen, så slipper du å begynne å lære deg å lande når tanken nesten er tom.
                      Det er ihvertfall sånn jeg gjør det
                      Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                      Steinar B Johansen
                      Lillehammer mfk

                      Comment


                      • #12
                        Og skulle det fremdeles gå for fort, kan du bare stoppe motor og seile inn.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by arvid View Post
                          Og skulle det fremdeles gå for fort, kan du bare stoppe motor og seile inn.
                          Funker det og, men da får man bare ett forsøk...
                          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                          Steinar B Johansen
                          Lillehammer mfk

                          Comment


                          • #14
                            Så livet mitt passere i revy under take-off!

                            Takk for gode tips
                            Jeg var å tok jomfuturen med flyet i dag, å gjett at jeg var nervøs ...
                            Når jeg tok av skjærte flyet med en gang kraftig mot venstre og hadde heading for noen trer.
                            Etter iherdig trimming og slakking på throttle fikk jeg retta den opp og etterhvert få flyet til å fly beint. Det jeg stusser litt på er at når flyet skal fly beint må jeg ha maks trim til høre med bal.ror og sideroret peiker også litt på skrå ... Vet ikke hvorfor, menmen.

                            Flyet fløyg i hvertfall veldig fint, stoppa ikke når jeg hadde det på tomgang, og oppførte seg ellers pent i lufta.
                            Etter noen minutter med høytflyging, begynte jeg å legge meg inn for landing 5-6 ganger før den virkelige landinga. Jeg fløy med 10*5 prop i dag, og det fungerte bra. Etter en stoor sving inn mot stripa på tomgang kom jeg lavt nok til å lande, og farta var helt ok. Jeg stoppa bare motoren i lufta, fordi jeg var sikker på at det ville gå bra.
                            Flyet seila helt ukritisk inn mot stripa og landa perfekt.

                            Alt i alt er jeg veldig fornøyd med motor og oppsett, men stusser litt på dette med trimmen, altså hvorfor jeg må ha alt stilt så mye mot høyre.. Kanskje ikke motoren min er vridd i det hele tatt? Jo kraftigere gasspådrag jeg har, jo mer mot venstre trakk den i begynnelsen.

                            Cub var fin å fly, og var ekstremt sensitiv på sideroret.
                            Var vanvittig arti å fly fuel-fly, fordeom det er en god del styr, sammenlignet med elektro. Noe jeg ikke likte var hvordan den hadde en tendens til å skeie ut når den hadde begynt å løfte på halevingen under take-off.
                            Den første takeoffen var jo sikkert 25-30grader til venstre for stripa.
                            Last edited by kenzuke; 28-06-08, 23:00.
                            mvh
                            Henrik Andreassen, Alta.

                            // 3x Victory 700 EP (båt - hysterisk på tung sjø! )
                            // Graupner Piper J-3 Cub (1,5m v.s.-OS FS-30 4-stroke)
                            // Focus 400EP
                            // PicooZ
                            // Wing Dragon
                            // Kyosho Sandmaster ST-2 (GT12-SCR) R.I.P.

                            Hjemmeside

                            Comment


                            • #15
                              Litt vanskelig å se på bildene dine,

                              Men jeg klarer ikke å se noe side, eller nedtrekk på motoren din.
                              Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                              Steinar B Johansen
                              Lillehammer mfk

                              Comment

                              Working...
                              X