Høres ut som en matrett
Bygger fly etter tegninger, og basert på egne erfaringer og det jeg har plukket opp etterhvert, bygger jeg om balanserorene på min modell.
Ta en titt på bildet og vær med meg på dette:
Det originale balanserorsløsningen er en topphengslet versjon med stort gap på undersiden av vingen (rød strek). Den grønne streken symboliserer luftstrømmen. Den møter gapet mellom ror og vinge og det blir skapt en virvel som igjen skaper et undertrykk som vil dra balanseroret ned. Gapet blir tettet noe og undertrykket minsker og roret går tilbake for så å gjenta prosessen. (Flutter)
Er dette en riktig påstand?
Min løsning (blå strek) er å bygge om til frieseror. Er den løsningen noe bra? Er det noen som kan gi meg noen hard facts om Frieseror og hva som er den beste aerodynamiske løsningen.
Jeg har prøvd litt frem og tilbake med større/mindre radier og flyttet rotasjonspunktet men famler litt i blinde.
Er det noen som har litt greie på dette eller kan sette meg på sporet av god literatur om emnet?

Bygger fly etter tegninger, og basert på egne erfaringer og det jeg har plukket opp etterhvert, bygger jeg om balanserorene på min modell.
Ta en titt på bildet og vær med meg på dette:
Det originale balanserorsløsningen er en topphengslet versjon med stort gap på undersiden av vingen (rød strek). Den grønne streken symboliserer luftstrømmen. Den møter gapet mellom ror og vinge og det blir skapt en virvel som igjen skaper et undertrykk som vil dra balanseroret ned. Gapet blir tettet noe og undertrykket minsker og roret går tilbake for så å gjenta prosessen. (Flutter)
Er dette en riktig påstand?
Min løsning (blå strek) er å bygge om til frieseror. Er den løsningen noe bra? Er det noen som kan gi meg noen hard facts om Frieseror og hva som er den beste aerodynamiske løsningen.
Jeg har prøvd litt frem og tilbake med større/mindre radier og flyttet rotasjonspunktet men famler litt i blinde.
Er det noen som har litt greie på dette eller kan sette meg på sporet av god literatur om emnet?
Comment