Unconfigured Ad

Collapse

Propell på elektro kontra fuel/bensin

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _wizard_
    • Nov 2005
    • 224

Propell på elektro kontra fuel/bensin

Er det noen som kan opplyse meg når det gjelder elektro og propellere?

På en elektromotor er tutallet gitt ut i fra Kv og spenning på batteriet. Ofte så vil man svinge en propell med lavere turtall på en el-motor enn en glow/Bensin. Jeg har hørt at en propeller er mest effektiv på et gitt turtall. Er dette riktig?

Eller: Bør man være bekymret for slike ting når man kjører en 16/10 APC E propell på en relativt stor el-motor på 6S og ikke får høyere turtall enn ca. 6000 rpm?

Motoren er denne:

Batteri:

2 stk i serie(6S).

Har ikke målt statisk trekk. Tenkte å bygge en jig for å få målt det, men tiden har ikke strekt til enda....
    Med vennlig hilsen
    Baard Lindberg
    Condor Modellflyklubb/Tønsberg Modellflyklubb

"I have no special talents, I am only passionately curious" - Albert Einstein
  • kjetilmh
    • Jun 2006
    • 990

Det er ikke riktig at en propell trives best på et bestemt turtall.
    Den funker bra på et stort turtalls område. Men en større prop på lavere turtall har bedre virkingsgrad.

Hvis du ikke har det trenger du trolig et ampere meter som som kan måle strømmen for deg. Da kan du måle om den propellen du bruker gir et fornuftig strøm trekk i forhold til hva motor og batteri tåler. Pass på at du ikke kjører motoren varm, når du tester.

KV gjelder for motoren uten propell. Men prop blir turtallet lavere.
    Kjetil
    oops: . . ! . .

http://www.vingmfk.com

Comment

• esmel
      • Dec 2004
      • 2830

Originally posted by kjetilmh
      Hvis du ikke har det trenger du trolig et ampere meter som som kan måle strømmen for deg. Da kan du måle om den propellen du bruker gir et fornuftig strøm trekk i forhold til hva motor og batteri tåler. Pass på at du ikke kjører motoren varm, når du tester.

KV gjelder for motoren uten propell. Men prop blir turtallet lavere.
      Helt enig.
      Jeg har hatt en axi 4130/16 som det står at denne motoren skal tilsvare.
      Tror jeg fikk noe over 7000rpm men det begynner å bli ei stund siden så ta det med ei klype salt.
      Strømtrekket med 16x10 lå vel på rundt 60amp på full gass.

Min erfaring ble til slutt at en kanskje bør vurdere å gå for motorer med ørlitt høyere KV og litt mindre propell slik at turtallet nærmer seg det som er normalt for en fuelmotor (ca. +\- 9-10000rpm).
      Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• _wizard_
        • Nov 2005
        • 224

Originally posted by kjetilmh
        Jeg har AMP meter og synes vel at motoren trekker litt lite strøm. Ligger på rundt 40-45 AMP. Men jeg skal ta noen nye målinger nå så skal vi se

Takk for svarene!
        Med vennlig hilsen
        Baard Lindberg
        Condor Modellflyklubb/Tønsberg Modellflyklubb

"I have no special talents, I am only passionately curious" - Albert Einstein

Comment

• kjetilmh
          • Jun 2006
          • 990

Da kan du vel også prøve med et litt større propell hvis du har bakke klaring nok.
          Kjetil
          oops: . . ! . .

http://www.vingmfk.com

Comment

• joo
            MFN Skribent
            • Nov 2002
            • 6936

Det er alltid et max turtall for ymse propellere, men det er vel først og fremst med tanke på at sakene kan defragmentere.
            For en 16" APC-E er det i følge tabeller 11875 som er max anbefalt turtall. For en 16" APC-SF er max turtall 4060...
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

Working...