Announcement

Collapse
No announcement yet.

ca hengsling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ca hengsling

    heisann, sitter og monterer min lille yak fra great planes, men siden jeg ikkehar så mye erfaring av større bygg, så lurer jeg på om jeg skal dryppe CA på hele hengslen når fks balanseroret er i riktig stilling, må jeg da senere "knekke" opp limen?
    eller skal jeg dryppe på begge sidene der ene går inn i vingen andre i roret.
    Håper jeg har greid å forklare meg godt nok no.
    kapia

  • #2
    Du skal dryppe på den delen av hengslen som forsvinner inn i roret og kroppen. Men vær obs at CA tørker lynkjapt når den kommer i kontakt med balsa.
    Enkleste er som oftest å først lime hengslene fast i kroppen en og en, og så ta roret etterpå i en operasjon. Dette er den vanskelige delen hvor du må være rask med å få lim på hengslene og få det hele på plass. Pass på at du får roret rett inn med alle hengslene på en gang.

    Men siden du sier større fly, hvilke hengsler er det snakk om? Kan være bedre å bruke epoxy om det er ledd/pinne hengsler vi snakker om her.

    Comment


    • #3
      jeg mener sånne tynne flak, ikke plast, minner nesten litt om stoff/filt.

      Comment


      • #4
        Originally posted by kapia View Post
        heisann, sitter og monterer min lille yak fra great planes, men siden jeg ikkehar så mye erfaring av større bygg, så lurer jeg på om jeg skal dryppe CA på hele hengslen når fks balanseroret er i riktig stilling, må jeg da senere "knekke" opp limen?
        eller skal jeg dryppe på begge sidene der ene går inn i vingen andre i roret.
        Håper jeg har greid å forklare meg godt nok no.
        kapia
        Hei.
        Jeg pleier å lime alt i en "operasjon".
        Et tips er å bore et lite hull (1,5-2 mm) midt i den slotten som hengsla skal sitte i. Deretter stikker jeg en byggenål gjennom hengsa akkurat på midten. Nåla sitter i når jeg plasserer hengsla i slotten. Dermed sikrer jeg at hengsla stikker like langt inn i ror og feks vinge. Det sikrer også at det blir litt avstand mellom ror og vingen. Ligger de for tett sammen etter liming kan du risikere redusert utslag og "stress" på hengsla.
        Når alt er linet opp nøyaktig bøyer jeg roret mot maks utslag og drypper CA (tynn CA) på hengsla der jeg har boret hull. Dette gjør at limet lettere siver inn i hele hengsla og du får en sterkere liming. Etter noen "øyeblikk" tar du ut nålene og beveger roret mot maks utslag begge veier (forsiktig til å begynne med). Deretter snur jeg det hele rundt og drypper lim fra andre siden også.
        Håper forklaringen er forståelig . Har du en hengslebit til overs kan det være en ide og øve seg ved å kutte noen slotter i skrapbalsa og prøvelime litt.
        Det er også veldig fort gjort å søle CA, så dryppe forsiktig
        Lykke til!

        Mvh. Olav E.

        Comment


        • #5
          Der kom Olei meg i forkjøpet. Alt han sier er helt riktig. De hengslene er Mylar med en slags bommullsbelegg, og de er konstruert for å limes etter Olei`s fremgangsmåte.
          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

          Steinar B Johansen
          Lillehammer mfk

          Comment


          • #6
            heisann, litt treg med å svare, jeg fant fort ut att å "smelle" inn roret etter at CA var dryppa, jeg kom ca halveis! faen i hvelete, men men, jeg fant ut hva som var rett metode, jeg brukte ikke den som olei sa, helt lik, bare uten hull, jeg dryppa fint oppi sprekken mellom balsaen og hengslen. tkker for svar alle sammen :P

            Comment

            Working...
            X