Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bytte om balanseror/sideror på DX6i.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bytte om balanseror/sideror på DX6i.

    Jeg er blitt lykkelig eier av en Multiplex Minimag, og har noen spørsmål rundt programmering av DX6i for å bruke på denne. Foreløpig har jeg ikke montert balanseror. Fra før har jeg for (u)vane å svinge med venstre stikke. Så på denne svinger jeg nå med sideror på venstre stikke. Men når jeg nå monterer balanseror, så vil jeg ha de på venstre, og sideror på høyre. Minimag-en har en servo pr. balanseror, som kobles til hhv. ail og aux på mottageren.
    Så vidt jeg kan se, er det ingen mulighet til å bytte om mode i software. (På en MPX Cockpit SX jeg har, er det åtte mode å velge i!)
    Det er en egen funksjon/miks for de to servoene på balanseroret. + to frie mikser. I hine hårde dager kunne jeg bare ha byttet om servokontaktene på mottageren. Men det går vel ikke her? Med mindre det kan løses vha. en mikser. Y-kabel eller ekstern mikser går forsåvidt an, men det fjerner en del muligheter.

    Jeg har ikke helt klart for meg hvordan de frie miksene fungerer. Vil det være mulig å mikse siderorstikka inn på balanseroret, og samtidig fjerne signalet til sideroret? Sette ETA eller dual rate til 0%, og mikse 100% sideror inn på balanserorene? Eller blir siderorsignalet "borte" pga. 0% på ETA eller d.r?

    Differensielle utslag på balanseror. Finnes det noen tommelfingerregel for hvor mye rorene skal gå ned i forhold til opp?

    Flaperons eller spoilerons? Hva anbefales, og hvorfor?

    Mikse inn sideror sammen med balanseror? Do or don't? Og hvorfor?

  • #2
    Mulig jeg misforstår, men

    Hvis du vil ha sideror på en annen stikke, så er vel det enkleste å flytte sevoen til en annen kanal på mottageren?
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

    Comment


    • #3
      Originally posted by bad scientist View Post
      Hvis du vil ha sideror på en annen stikke, så er vel det enkleste å flytte sevoen til en annen kanal på mottageren?
      Ikke i dette tilfellet, fordi balanserorene bruker en servo hver, som styres fra hver sin kanal, hhv. AILE og AUX1. Disse to kanalene mikses elektronisk i senderen fra signalet på høyre stikke. Detter er det første flyet jeg har som bruker separate servoer på balanserorene. Jeg har pleid å gjøre slik du foreslår.

      Comment


      • #4
        Syntes du skal sette opp sakene på "riktig" måte med balanserorene på høyre stikke.

        Første grunn er at du bør lære deg å fly i normal mode istf å tviholde på en mode som ikke stemmer med vanlig mode på de fleste radioene. (Hvis du ikke har spesielle grunner til å holde på Mode1)

        Andre grunnen er at MiniMag er en ypperlig modell å begynne med overgangen på siden du godt kan fly modellen med bare sideror. Sideroret har god effekt og modellen kan gjerne flyes uten balanseror i det hele tatt. Altså fungerer den "like godt" nesten uansett hvilken stikke eller ror du velger til å primært svinge med.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Originally posted by joo View Post
          Syntes du skal sette opp sakene på "riktig" måte med balanserorene på høyre stikke.

          Første grunn er at du bør lære deg å fly i normal mode istf å tviholde på en mode som ikke stemmer med vanlig mode på de fleste radioene. (Hvis du ikke har spesielle grunner til å holde på Mode1)
          Jeg har nedsatt førlighet på høyre hånd, derfor ønsker jeg å bytte over. Men det er mest gammel vane. Jeg har alltid flydd slik. Det siste året har jeg flydd mye helikopter, så jeg er blitt flinkere til å bruke høyre stikke. Og det er rart med vaner; jeg tok meg selv i å gi roll-input på Minimag-en de første turene
          Jeg heller nok til å gjøre som du sier, og fly i mode 2. Har prøvd litt på simulator i kveld. Testet ut miksene på radioen. Det er kurant å mikse inn balanseror på venstre stikke. Så får jeg heller justere mengden etterhvert. Vil antagelig være en fordel for helikopterflyginga også, å bruke balanseror på høyre stikke.

          Men hva med de andre punktene her?
          Differensielle utslag på balanseror. Finnes det noen tommelfingerregel for hvor mye rorene skal gå ned i forhold til opp?

          Flaperons eller spoilerons? Hva anbefales, og hvorfor?

          Mikse inn sideror sammen med balanseror? Do or don't? Og hvorfor?

          Comment


          • #6
            min mening.

            Differentsial: Ror ned bremser, og er uønsket, ror opp "dropper" vingen og bremser ikke. Hvis du kan få rorautoritet nok uten å bruke nedror, så trenger du ikke nedror medmindre det krever ekstreme utslag opp som igjen bremser. Start nøytralt, og se hvor mye ned du kan fjerne før du blir nødt til å øke oppror særlig mye.

            Flaperons: Ikke gjør det hvis balanserorene er ytterst, eller går langs hele vingen. Du får mye lavere stallgrense samtidig som du senker farten betraktelig. Lei kominasjon.

            Spilerons: Kan brukes, men jeg ser ikke helt hva en minimag trenger det til. Du bytter løft mot hastighet. Fint på seilfly og pylonracere som ikke vil komme ned, men det er jo ikke et sånt fly det er snakk om.

            Hvis du dropper de to siste, så tror jeg at du fint kan bruke mixene dine og ha sideroret på hvilken stikke du måtte ønske deg
            Last edited by bad scientist; 03-07-08, 23:41. Reason: typo
            Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

            Steinar B Johansen
            Lillehammer mfk

            Comment


            • #7
              Nå var vel ikke spørsmålet om han burde fly med balanseror på venstre stikke. Kan bare si at jeg har gjort det i 23 år, og er meget godt fornøyd med det, og tror ikke det er noen bakdel, tvertimot. Så lenge du kan løse dette teknisk, så kan det ihvertfall anbefales av meg!
              Hilsen Hans Petter Yttergård...

              Happy20-Mk Kato
              Rainbow-Pilot
              Mighty Knight-Marutaka
              Antares-Simprop
              Supra Fly 25-Pilot
              Electra-CG
              Calmato sports-Kyosho
              Venus 40-GP
              Laser 200-Sebino models
              Proxima-Reichard

              Comment


              • #8
                også..

                Balanseror/siderormix:
                Når du svinger med balanseror, så går det ytterste roret ned, og det innerste opp. Det ytterste går ned, og får høyde, på bekostning av fart. Det innerste går opp, vingen synker, men vinner fart. Dette gjør at nesa prøver å trekke ut av svingen og sideror hjelper til med å dytte halen dit den skal. Hvis du har fløyet litt helikopter, så trenger du ikke den miksen heller, for du klarer fint å bruke to stikker. Det er mye bedre om man gjør den mixen selv, for det er ikke alltid at du treneger begge rorene samtidig. Den er lei å ha under landing.
                Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                Steinar B Johansen
                Lillehammer mfk

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Ferry View Post
                  Jeg har nedsatt førlighet på høyre hånd, derfor ønsker jeg å bytte over.

                  Flaperons eller spoilerons? Hva anbefales, og hvorfor?

                  Mikse inn sideror sammen med balanseror? Do or don't? Og hvorfor?
                  1. Åpne sender bytt om stikkene

                  2. Flaperons er kjempe greier for å få ned fart ved landing. Har spart meg for mange
                  propeller. Stor fart + ujevn landingsbane = skadet propell

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Ofly61 View Post
                    1. Åpne sender bytt om stikkenel
                    Da bytter man om på throttle og høyderor i tillegg.
                    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                    Steinar B Johansen
                    Lillehammer mfk

                    Comment


                    • #11
                      Ofly61:
                      1. Åpne sender bytt om stikkene
                      Originally posted by bad scientist View Post
                      Da bytter man om på throttle og høyderor i tillegg.
                      Kunne evt. bytte om ledningene på balanseror og siderorstikke, og la throttel og høyreror være der de er. Men ettersom jeg også flyr helikopter med den samme radioen, så er det ikke aktuelt. Helikopteret må jeg fly på normalt vis, mode 2. Jeg får heller legge om vanene på flyet. Det skal nok gå greit. Pr. idag
                      flyr jeg jo med sideroret på venstre stikke. Balanseroret blir kun et tillegg, som jeg kan bruke eller la være.

                      Comment

                      Working...
                      X