Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vinkling på motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vinkling på motor

    Driver å skal montere en 60 motor i et fly og lurer på hvilken vinkel jeg skal montere motoren i for å kompansere for dreimomentet i motoren.Har liksom ikke noe som jeg kan måle ut grader i så kansje det er en enklere måte å gjøre dette på?!Skal vel være 1-2 grader vel?
    Align T-Rex 700
    Align T-Rex 250
    Hangar 9 Sundowner
    Hangar 9 Spitfire mkII,Saito FA100
    Dynam Extra 330
    Vmar Easy 3d,TT pro 46
    ARC Cessna Cardinal
    Hacker Arrow 3d (ikke ferdigbygd)
    CMPro Giles 202 140size,Roto 35vi
    GreatPlanes P40 Warhawk (os25LA)


    ǝʌısuǝdxǝ sı dn puɐ dn sı uʍop ''''pǝʇɹǝʌuı puɐ ʍo1 buıʎ1ɟ uǝɥʍ

  • #2
    Det er ikke primært dreiemomentet du skal kompensere for men propellstrømmens krefter mot sideroret... sjekk: (MFN) ModellflyNytt.no spesielt side 2.....
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Det finnes som regel mixing på senderen som gir gradvis litt sideror når du øker throttle, den er justerbar og du kan dermed finjustere med den i steden for å stille motor-vinkelen.
      Run, live to fly, fly to live, aces high!
      Erlend Larssen

      Comment


      • #4
        finnes den på en 3810?

        Comment


        • #5
          Vinklingen er ofte angitt i byggebeskrivelsen. Du bør prøve å vinkle den 2 grader til høyre for å motvirke propellens vridningskraft (torque). Skjevheten ift senter på flyets lengdeakse kompenserer du med å flytte festet mot brannveggen med ca 2-3 mm mot venstre. På en høyvinget modell som har usymmetrisk vinge (flat, eller halvflat på undersiden), så bør du vinkle motoren ca 2 grader ned. Er vingen symmetrisk (Like krum over og under), så er det trolig ikke nødvendig å vinkle motoren ned.

          Jeg bruker skiver mellom brannveggen og motorbukken for å vinkle motoren.

          Comment


          • #6
            finnes den på en 3810?
            Ring nokia og spør
            Jeg har det på en sender som har digital trim osv. Den har bal.ror diff og masse sånne ting men ikke V-hale/delta..
            Run, live to fly, fly to live, aces high!
            Erlend Larssen

            Comment


            • #7
              Jeg har 3810-en til Nokia, men det var vel egentlig på 3810-en til JR, jeg tenkte på.

              Comment


              • #8
                Ring JR og spør da for jeg har ikke peiling
                Run, live to fly, fly to live, aces high!
                Erlend Larssen

                Comment

                Working...
                X