Unconfigured Ad

Collapse

Motortrøbbel! Hjelp!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frneset
    • Mar 2008
    • 72

Motortrøbbel! Hjelp!

Heisann.

Har for tiden 2 fly og dermed to motorer.

Har ein AT-40 og ein Top Flite Contender. På begge desse flya har eg ein O.S 46 LA.
    Desse har fungert bra til nå. (Motoren på contenderen har bare køyrt 2 tanker i lufta og 5-6 på grunn).

Problemet oppstår i lufta.

Eg starter motoren og den går fint. Stiller den inn på dysenåla så den går optimalt før eg tar av.

Alt går fint under takeoff og første rundene så går det som det suser.

Men når flyet har køyrt 1 minutts tid går flyet bare seinere og seinere. Til meir eg køyrer til seinere går det. Det samme har skjedd fleire ganger på begge flya nå i det siste. Har prøvd å stille litt på dysenåla etter hvert men det går ikkje noko bedre. Men når motoren har fått kjølt seg ned og eg starter den oppatt så går den bra i 1 minutts tid før den dabber av.

Når eg eg har køyrt litt så er det nett så vidt flyet siger fram på full throttle.

Har kjøpt ny fuel i det siste. Dette har skjedd etter eg begynte på den fuelen. Er det tilfeldig eller ikkje?

Har kjøpt 15% nitro.

Dersom det ikkje er problemet, kva er da problemet?

Håper på svar.

Mvh Frank
  • bluespal
    • Nov 2005
    • 52

Høyst sansynelig går motor for mager, prøv en 1/2 omdreining ut. Selv om den er litt rik på bakken, så magrer den seg ut i luften.
    Nitroinnholdet spiller kansje en viss rolle, men antagelig er det mindre olje i fuelen din, enn den du brukte før.
    Mvh Pål

Comment

• frneset
      • Mar 2008
      • 72

Originally posted by bluespal
      Høyst sansynelig går motor for mager, prøv en 1/2 omdreining ut. Selv om den er litt rik på bakken, så magrer den seg ut i luften.
      Nitroinnholdet spiller kansje en viss rolle, men antagelig er det mindre olje i fuelen din, enn den du brukte før.
      Mvh Pål
      oki takker for svar. skal prøve det.
      Fuelen er den samme som eg alltid har brukt. Har kjøpt av samme forhandler heile tida.
      Gir tilbakemelding etter morgendagens tur

Comment

• TheBirg
        • Jan 2004
        • 692

Min 46 LA fungerer bra.

Det jeg har gjort er og kjøre på OS#8 plugg.

Justering gjør jeg på gammlemåten. Holder nesen rett opp (Fra litt fet blanding) og skrur nålen til den går reint og fint uten og stoppe (throttle litt opp og ned for å sjekke at den går fint).
        Da kan den motoren droppe litt i turtall når du retter modellen ned i vanlig vannrett stilling. Men det kan man leve med, så lenge den ikke stopper midt i en loop

Lykke til.

EDIT : Når motoren går på maks med nesen rett opp i luften tar jeg et par knepp tilbake på hovednålen slik at den ikke leaner seg ut i luften (fikk et lite hint av bluespal der ja )
        Last edited by TheBirg; 24-07-08, 22:34.
        Ønsker dere en god dag på feltet !
        Birger Mork

Mine besittelser :
        Flygreier (Massevis)
        Heligreier (En Mini Titan)
        Bilgreier (Et par stk.)

Comment

• TheBirg
          • Jan 2004
          • 692

OG en liten ting og huske på er pluggvalget ditt, nå er det veldig varmt om dagen så kan være du burde prøve en annen varmegradering på pluggen.

Luft-temperatur og luft-fuktighet kan ha med saken og gjøre.

Kanskje prøve en OS #A3 plugg.
          Ønsker dere en god dag på feltet !
          Birger Mork

Mine besittelser :
          Flygreier (Massevis)
          Heligreier (En Mini Titan)
          Bilgreier (Et par stk.)

Comment

• Shrek
            • May 2007
            • 441

Det er et vanlig og irriterende problem med irriterende mange årsaker.

Jeg har omtrent samme problem med en ASP .30 firtakt, og greier ikke å løse det

Grunnproblemet er varmgang og/eller for tidlig tenning av drivstoffet (som også gir varmgang )
            Plugg, drivstoff og propell påvirker på hver sin måte

Det kan også skje om du får et belegg av castorolje på sylinderflatene, som blir seigt når temperaturen øker.
            MMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
            MPX Twin Jet|MPX Lupo|Laser Arrow|Modeltech Angel 2000|Flair Legionare|Terje(RIP)|iCharger 106b

Hirobo Shuttle: turl.no/13pc
            Bi-Fly 25: turl.no/13pd
            Quickie: turl.no/13pe
            Dynaflite Bird of Time: turl.no/13pf

Comment

• frneset
              • Mar 2008
              • 72

Da har eg vært ute å testa begge modellene. GJore som dere sa og skrudde dysenåla ut ein halv omdreining. Da gikk det mykje bedre.

Men synes fortsatt ikkje at motorene mine går så godt som de skal gjøre?

Kan jo prøve å kjøpe nye plugger til de. Ein kamerat har samme fly med samme motor og hans går nok bedre enn mitt.

Comment

Working...