Unconfigured Ad

Collapse

Frustrasjon....

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Psyko-lefse
    • Feb 2004
    • 1438

Frustrasjon....

Har fått min nye MiniMag. For et herlig fly. Har det på flottører, og var skikkelig gøy å fly den ene turen idag.

Men veien har vært "lang". Kjøpe en billig regulator og en billig motor fra unitedhobbies. For å få motoren til å passe i festet krevdes det modifikasjoner. Prøvde selvfølgelig motoren før jeg satte den i flyet. Deretter i flyet. Etter noen forsøk på benken røk motoren, uten belastning. Blå, magisk røy sev ut fra flyet, og en lettere irritert Morten skrek noen utvalgte gloser, før han innså at en billig motor ikke alltid er det beste. En mail til hongkong hjalp ikke noe særlig, der måtte alt over 10 dollar sendes inn, noe som koster mer enn motoren er verdt.

Uansett, lekse lært, og bestillte meg en Hyperion-motor fra elefun til 500 kroner. Fikk denne igår, og idag hadde eg jomfrutruen. Flyet fløy ganske bra, trakk litt til siden, så gikk inn å justrerte flottørene litt, som stod litt på skrått. Ut igjen og prøve. Første eg oppdaget da var at motoren gikk feil vei. Jaja, byttet om fasene. Motoren gikk framdeles feil vei. Klødde meg litt i håret, byttet om fasene en gang til, og jepp, denne gangen gikk den riktig vei.

Helt til den blå røyken kom igjen....

Den billige regulatoren har tydligvis store problemer med timingen mellom fasene, og har klart å rote seg så bort at den like gjerne svidde den ene fasen. Herlig...

Så nå blir det ny motor og regulator, og et fly som ble mye dyrere enn tenkt. Og det er sol i Bergen, og eg er uten flyet eg skulle fly denne helgen. Helvete...

Ps: Regulatoren led en smertefull død. Det gjorde godt
    Morten Smøraas
  • spewster
    MFN Skribent
    • Aug 2007
    • 1134

Leit å høre. Hvilken type ESC brukte du?

Lykke til videre med problembarnet
    Stian Håvak (82)
    Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

• Psyko-lefse
      • Feb 2004
      • 1438

Hextronic pro 18 ESC fra Hobbycity.com

Har nettopp bestilt ny motor og en Hyperion-regulator fra elefun. Hadde det ikke vært for at flyet skal brukes til opplæring av fattern og brødrene ville eg solgt det, og spart pengene :P
      Morten Smøraas

Comment

• william123
        • May 2005
        • 2330

Hehe... Artig historie Morten!

Synes det går mye i MPX produkter hos deg, eller
        William Jul Ringkjøb
        Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• Psyko-lefse
          • Feb 2004
          • 1438

Nesj, bare fordi de tre siste flyene mine har vært Multiplex?
          Morten Smøraas

Comment

• william123
            • May 2005
            • 2330

Originally posted by Psyko-lefse
            Nesj, bare fordi de tre siste flyene mine har vært Multiplex?
            Ja, noe sånt ja

Har egentlig forferdelig lyst på en MiniMag jeg også...!
            William Jul Ringkjøb
            Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• flarssen
              • Jan 2005
              • 1842

Men veien har vært "lang". Kjøpe en billig regulator og en billig motor fra unitedhobbies. For å få motoren til å passe i festet krevdes det modifikasjoner. Prøvde selvfølgelig motoren før jeg satte den i flyet. Deretter i flyet. Etter noen forsøk på benken røk motoren, uten belastning.
              Uten belastning, altså ingen propell? Motorer tåler ikke å kjøres over lengre tid uten belastning da de pussig nok går varme.
              Har kjøpt mange motorer og regulatorer fra UH som har fungert utmerket. At ting kommer derfra, og er billige, er ikke ensbetydende med dårlig kvalitet.
              Fred Larssen

Comment

• Psyko-lefse
                • Feb 2004
                • 1438

Originally posted by flarssen
                Uten belastning, altså ingen propell? Motorer tåler ikke å kjøres over lengre tid uten belastning da de pussig nok går varme.
                Har kjøpt mange motorer og regulatorer fra UH som har fungert utmerket. At ting kommer derfra, og er billige, er ikke ensbetydende med dårlig kvalitet.
                En motor tåler å kjøres uten belastning i noen sekunder uten at den blir grillet av den grunn.
                Har også handlet masse derifra som har fungert bra, men denne gangen gjorde fungerte det heller dårlig.

William: Kjøper du en MiniMag må du kjøpe flottører til den også
                Er den vanlige Multiplex-kvaliteten på den, alt passer sammen som en drøm, og ingen dårlige løsninger
                Morten Smøraas

Comment

• spewster
                  MFN Skribent
                  • Aug 2007
                  • 1134

Personlig kjøper jeg nå bare Turnigy fra HC, ikke noe tull så langt.

Litt OT men går det å bygge om Minimag til 4 kanaler? frister litt med en slik selv!
                  Stian Håvak (82)
                  Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

• Psyko-lefse
                    • Feb 2004
                    • 1438

Den er ferdig "modda" for 4 kanaler ja. Balanserorene og brønner til servoene er skjært ut, og alt av linker og rorhorn følger med. Så det er ikke noe problem. Skal ta noen bilder av den og legge ut

edit: Bilder lagt ut. Batterirommet passer perfekt for 3-cellers lipo på rundt 1300mah, noe som passer perfekt for motoren jeg har bestilt til den (for andre gang :P ). Med en 8x6 trekker den rundt 14A, mens med en 9 x 4.5 trekker den ca. det samme, mens thrusten går fra litt over 600g til 850g. Da blir den en sikkelig døsig flyger, med lite fart og masse power, akkurat slik et søndagsfly skal være

Helt til høyre er det bilde av regulatoren, som ligger ca. midt i tjernet der. Bildet er forøvrig tatt fra soveromsvinduet, så er ganske heldig med plasseringen av huset.
                    Attached Files
                    Last edited by Psyko-lefse; 25-07-08, 12:28.
                    Morten Smøraas

Comment

• spewster
                      MFN Skribent
                      • Aug 2007
                      • 1134

Den er ferdig "modda" for 4 kanaler ja. Balanserorene og brønner til servoene er skjært ut, og alt av linker og rorhorn følger med. Så det er ikke noe problem. Skal ta noen bilder av den og legge ut

edit: Bilder lagt ut. Batterirommet passer perfekt for 3-cellers lipo på rundt 1300mah, noe som passer perfekt for motoren jeg har bestilt til den (for andre gang :P ). Med en 8x6 trekker den rundt 14A, mens med en 9 x 4.5 trekker den ca. det samme, mens thrusten går fra litt over 600g til 850g. Da blir den en sikkelig døsig flyger, med lite fart og masse power, akkurat slik et søndagsfly skal være

Helt til høyre er det bilde av regulatoren, som ligger ca. midt i tjernet der. Bildet er forøvrig tatt fra soveromsvinduet, så er ganske heldig med plasseringen av huset.
                      Takk Kan ikke ta et bilde av motorfestet?

Perfekt plassering ja!
                      Stian Håvak (82)
                      Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

• Psyko-lefse
                        • Feb 2004
                        • 1438

Motoren monteres på platen som vist, og platen skrues inn i et feste på flyet. Avhengig av størrelsen på motoren kan det være du må pusse litt på dette feste, noe eg har gjort for å få den første motoren inn. Men Hyperion-motoren (2209-26) ser ut til å kunne passe rett inn uten noe modifikasjon av festet.
                        Beklager dårlige bilder, men det skikkelige kameraet mitt e på utlån, så bruker noe gammelt skrap eg fant i en skuff her
                        Attached Files
                        Morten Smøraas

Comment

• spewster
                          MFN Skribent
                          • Aug 2007
                          • 1134

Motoren monteres på platen som vist, og platen skrues inn i et feste på flyet. Avhengig av størrelsen på motoren kan det være du må pusse litt på dette feste, noe eg har gjort for å få den første motoren inn. Men Hyperion-motoren (2209-26) ser ut til å kunne passe rett inn uten noe modifikasjon av festet.
                          Beklager dårlige bilder, men det skikkelige kameraet mitt e på utlån, så bruker noe gammelt skrap eg fant i en skuff her
                          Flott, holder i lange baner! spørs om det ikke blir en slik luring etterhvert!
                          Stian Håvak (82)
                          Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

Working...