Unconfigured Ad

Collapse

Økonomisk ansvarlighet

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JarKri
    • Jun 2002
    • 158

Økonomisk ansvarlighet

Hva gjøres vanligvis når en annnen person skyter ned ditt modellfly (når du har frekvensklypa) ved å skru på senderen sin (uten å ha frekvensklype)?
    Dette skjedde nemlig med min nyanskaffede F3A PL prod Larimar på mandag. Dere kan jo tenke dere hvor morsomt det var å lete i 1,5 timer i skog/åker etter en haug med fliser.

Jaran
    Jaran
  • Olavjoergensen
    • Jun 2005
    • 2208

Originally posted by JarKri
    Hva gjøres vanligvis når en annnen person skyter ned ditt modellfly (når du har frekvensklypa) ved å skru på senderen sin (uten å ha frekvensklype)?
    Dette skjedde nemlig med min nyanskaffede F3A PL prod Larimar på mandag. Dere kan jo tenke dere hvor morsomt det var å lete i 1,5 timer i skog/åker etter en haug med fliser.

Jaran
    Med forbehold om at jeg ikke vet samtlige fakta!

Han som har skrudd på sin sender uten å ha frekvens klypen på har i mine øyne vist stor uansvarlighet. Modellen kunne i værste fall truffet mye værre ting/personer enn skogen. Han bør umiddelbart melde seg til å gjøre opp for de skadene han har gjort.
    Regner med dere fløy på en organisert plass som har retningslinjer om å alltid ha frekvens klypa på før sender`n skrus på!

Mvh Olav Jørgensen
    Olav Jørgensen
    Low & fast

Comment

• bjeff
      • Jul 2007
      • 2010

Tipper det uansett er litt komplisert jus, men kanskje den skyldige tar på seg ansvaret? I motsatt fall
      blir det nok vanskelig å vinne fram.
      Last edited by bjeff; 01-08-08, 21:50.
      Anders Eiebakke
      90078513

Comment

• Olavjoergensen
        • Jun 2005
        • 2208

Originally posted by bjeff
        Tipper det uansett er litt komplisert jus, men kanskje den skyldige tar på seg ansvaret? I motsatt fall
        blir det nok vanskelig å vinne fram.
        Er helt enig med deg der. Men jeg personlig mener at det ville vært god moral og hvertfall tilbydt seg å betale for skaden han har gjort.

Mvh Olav Jørgensen
        Olav Jørgensen
        Low & fast

Comment

• bjeff
          • Jul 2007
          • 2010

Originally posted by Olavjoergensen
          Er helt enig med deg der. Men jeg personlig mener at det ville vært god moral og hvertfall tilbydt seg å betale for skaden han har gjort.

Mvh Olav Jørgensen
          Håpet burde jo være at vedkommende har høy moral. I motsatt fall ville jeg sørget for at moralen hans fikk påfyll.
          Anders Eiebakke
          90078513

Comment

• Alfalfa
            • Jul 2002
            • 988

Kjøpe 2.4GHz anyone?

Skjønner "frust'en", men i og med at det desverre finnes endel personer med "trepple-mani" som har en sterk og ukontrollerbar trang til å MÅTTE slå på sin egen sender uansett tid/sted så ser iallfall ikke jeg noen annen løsning...
            De skader ikke sitt eget utstyr, så de driter tydeligvis i det!

Sett den sorten der noen ganger ja.. Tviler på at du får noen kroner av de desverre...

Comment

• kapia
              • May 2005
              • 1435

synest som om folk flest her tar parti, var jo ikke slik diskusjonen endte på en anna tråd vi tok om dette temaet.
              Men det er vell en grunn til at det var frekvensklyper på den plassen jarki snakker om.
              Vedkommende burde ha betalt for seg. Og dette burde eventuelt klubben ha blanda seg opp i.

Comment

• JarKri
                • Jun 2002
                • 158

Ansvarlighet

Jeg fløy på klubbens flyplass. Klubben er godt organisert og vi har frekvensklyper etc. Personen har innrømmet at han slo på senderen for å sjekke flyet sitt, men han vil altså ikke stå økonomisk ansvarlig fordi han selv mistet et fly en gang uten å få noe erstattet. I beste fall burde han bli dømt til å se filmen "Passing it forward" 10 ganger.

Det var altså helt klart hva som var årsaken og hvem som gjorde det.

Tror jeg må ta opp dette med klubben slik at vi får en eller annen avklaring på hva man skal gjøre i slike tilfeller. Jeg skjønner at man kanskje kan se igjennom fingrene hvis det hadde vært en ung pilot som hadde skutt ned noen, men slik var det ikke i dette tilfellet.

"Jeg er veldig lei meg" holder ikke. Tenk hvis det hadde vært en turbin modell. "Shit happens"?? Risikoen er stor nok som den er om ikke andre personer skal begynne å krasje for deg.

Er bare litt irritert på personer som ikke kan ta ansvar for det de har gjort.

Jeg har forresten begynt å gå over til 2,4 GHz, men valgte å bruke 35 MHz i denne modellen fordi jeg var noe usikker på om 2,4GHz er lov i konkurranser. Gjett om jeg angrer på det nå.

Jaran
                Jaran

Comment

• Nitro
                  • Sep 2003
                  • 376

Kan ikke skjønne hvordan denne personen kan møte på "stripa" igjen med hevet hode uten å yte noen form for erstatning. I forsikringssaker er det vanlig med avskriving på kanskje så mye som 20% per år, dette bør nok gjelde modeller og utstyr også. I ditt tilfelle gjaldt så vidt jeg skjønte en ny modell. Noe i nærheten full økonomisk kompensajon bør gjelde her.
                  For å bli helt usaklig sent på kvelden.... du vet hvilken frekvens han flyr på.......

Comment

• Sniper
                    • Nov 2005
                    • 1386

Alt annet enn å erstatte ditt økonomiske tap er helt uakseptabelt. Når vedkommende selv driver med hobbyen og befinner seg på en modellflyplass, er det vel almenn enighet om at han VISSTE BEDRE, og dermed har opptrådt uaktsomt. Dette burde selvfølgelig medføre erstatningsansvar. Den eneste grunnen til at han ikke betaler er fordi han strengt tatt ikke behøver (??). I så fall er moralen til vedkommende slett.

Blir litt irritert over at dette egentlig kan diskuteres i det hele tatt. Det er vel ikke opp til flyeier å måtte beslaglegge alle andres sendere når han flyr, for å være helt sikker på at en luring ikke slår på senderen sin? Underforstått er det jo da flyeier som "villig" risikerer flyet sitt, og som stilltiende skal godta at en klodrik fikler med senderen sin på verst tenkelig tidspunkt. 2,4 ghz eller ikke er uinteressant i denne sammenheng. Som tidligere sagt i tråden; du vet hvilken frekvens han flyr på. Hadde det vært meg hadde han ikke vært trygg før skaden hadde vært gjort opp. Er vanligvis diplomatisk, men folk som åpenbart forsøker å vri seg unna (i alle fall et moralsk) ansvar bør ikke drive med modellfly. Prøv heller akvarium.
                    Geir

3D plane - 1D brain

Comment

• bjeff
                      • Jul 2007
                      • 2010

I og med at han har innrømmet skyld, så burde det være avgjort. Tviler på at argumentet om at han har opplevd det samme selv har noen betydning, rettslig sett. Moralsk sett er det selvsagt bare vas. Det er forøvrig lov å gi uttrykk for hva man mener...
                      Anders Eiebakke
                      90078513

Comment

• Olavjoergensen
                        • Jun 2005
                        • 2208

Originally posted by JarKri
                        Jeg fløy på klubbens flyplass. Klubben er godt organisert og vi har frekvensklyper etc. Personen har innrømmet at han slo på senderen for å sjekke flyet sitt, men han vil altså ikke stå økonomisk ansvarlig fordi han selv mistet et fly en gang uten å få noe erstattet. I beste fall burde han bli dømt til å se filmen "Passing it forward" 10 ganger.

Det var altså helt klart hva som var årsaken og hvem som gjorde det.

Tror jeg må ta opp dette med klubben slik at vi får en eller annen avklaring på hva man skal gjøre i slike tilfeller. Jeg skjønner at man kanskje kan se igjennom fingrene hvis det hadde vært en ung pilot som hadde skutt ned noen, men slik var det ikke i dette tilfellet.

"Jeg er veldig lei meg" holder ikke. Tenk hvis det hadde vært en turbin modell. "Shit happens"?? Risikoen er stor nok som den er om ikke andre personer skal begynne å krasje for deg.

Er bare litt irritert på personer som ikke kan ta ansvar for det de har gjort.

Jeg har forresten begynt å gå over til 2,4 GHz, men valgte å bruke 35 MHz i denne modellen fordi jeg var noe usikker på om 2,4GHz er lov i konkurranser. Gjett om jeg angrer på det nå.

Jaran
                        At han ikke vil erstatte modellen p.g.a at det samme har skjedd med han før er jo båre vås. En annen persons uansvarlige handling rettferdiggjør ikke hans uansvarlige handling!

Kan man rettferdiggjøre å kjøre i 150 km/t i 80 sona fordi man har hørt at andre har gjort det???

Mvh Olav Jørgensen
                        Olav Jørgensen
                        Low & fast

Comment

• JarKri
                          • Jun 2002
                          • 158

Ansvarlighet

Å ta igjen er uaktuelt. Da havner jeg plutselig på feil nivå.

Dessuten er jeg kun interessert i å få dekket skaden. Jeg vil ha et fly jeg kan bruke til å trene Nordic. Det kjøpte jeg meg altså forrige fredag. Mandag skjedde det fatale.

Jeg skal jobbe videre med saken.

Jaran
                          Jaran

Comment

• strofe
                            • Sep 2004
                            • 249

Hva med Nlf forsikringen??? Han som slo på senderen var jo uaktsom og påførte skade på annen manns eiendom!!!!!!
                            Mvh
                            Bent Andreassen

Harstad Modellflyklubb på Facebook
                            http://www.facebook.com/#!/groups/313467363926/

Comment

• kapia
                              • May 2005
                              • 1435

utrulig kjipt når det skjer uansett, jeg mener fortsatt du burde fått ditt tap dekket.
                              samt du skifter vell kanal no?

Comment

Working...