Unconfigured Ad

Collapse

Lufteåpninger i cowling

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • johanngj
    • Nov 2007
    • 533

Lufteåpninger i cowling

Hei! (nattevakt med lite på tapetet)

Har en CAP .60 size med en O.S 91 FS Surpass II. Denne sitter inverted bak en glassfibercowling. Det er luftehull på hver side av spinneren for å kjøle en boxermotor (som jeg naturlig nok ikke har) I tillegg har jeg laget en utsparing i underkant for dekselet som skjuler "rocker arms" på O.S'en. Nå stikker altså de øverste 2 cm ut av cowlingen på nedsiden. Resten av motoren har ikke noen direkte luftstrøm på seg. Spørsmålet er om jeg bør skjære bort mere foran motoren for å slippe mer luft direkte på kjøleribbene. Bør jeg lage noen hull i bak-kant av cowlingen for luftutslipp? Har ikke lyst til å hakke hull i alt, for den er så fin fra før, men er heller ikke så hypp på en motor som varer én sesong pga varmgang.
    Med vennlig hilsen
    Johannes Gjessing GMFK
    || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||
  • highspeed
    • Nov 2005
    • 227

Du bør ikke, du må lage hull for å få luften ut.
    Utgående hull skal være minimum dobbelt så stort som inngående.

Et annet problem som kan oppstå er at luften fra propellen på undersiden av cowlingen vil "sperre" for at den varme luften kommer ut.
    I så tilfelle lager du en liten brett i forkant av utgående hull som presser propell luften vekk og nedover. Da skapes et undertrykk som suger lufte ut av cowlingen.
    Niels Jensen
    Phoenix rc club

Små gutter ser på opp på himmelen når de hører et fly, noen av oss slutter aldri med det.

Modellflyving er mental hygiene.

Comment

• johanngj
      • Nov 2007
      • 533

Takk for svar. Skal lage luftutslipp, men trenger jeg å eksponere mere av motoren? Eller er det tilstrekkelig med litt turbulens inni cowlingen? Dette er jo ikke som på en yak hvor alt er åpent og greit. Er en rimelig tett cowling dette. Se bilde for inntrykk:

site.nitroplanes.com/breitling1.jpg
      Med vennlig hilsen
      Johannes Gjessing GMFK
      || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

Comment

Working...