Unconfigured Ad

Collapse

Mye fart i landingslegget!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _wizard_
    • Nov 2005
    • 224

Mye fart i landingslegget!

Har laget ferdig en YAK54 90 Size med elektropppsett. Den fly med en 19/12 propell og 6S Lipo batterier og har en totalvekt på ca. 4,2 kilo.

Den flyr ypperlig i lufta. Ukritisk og mykt. Flott fly. Men, den kommer så jæø#%€ fort ned i landingslegget. Da jeg har veldig lite erfaring med slike modeller vet jeg ikke hva jeg skal gjøre for å få ned farta....

Er det noen som har tips til hvordan jeg kan få ned landingshastigheten? Modellen har ikke flaps, og jeg kan ikke gå ned på propellstørrelsen da det vil gi for dårlig drag i motoren på 6S.

Takker for alle tips!
    Med vennlig hilsen
    Baard Lindberg
    Condor Modellflyklubb/Tønsberg Modellflyklubb

"I have no special talents, I am only passionately curious" - Albert Einstein
  • Jøllsrud
    • Oct 2007
    • 469

Trekke av på gassen lenge før, og seile mere inn for landing. Og prøve og svinge lavt den siste svingen, så du stuper minst mulig når du nærmer deg stripa.

Comment

• tahustvedt
      • Feb 2004
      • 4601

Jeg hadde samme problem på en Velox. Det hjelper ganske mye å slå på svak bremsefunksjon i fartsregulatoren. Da vil propelleren bremse farta mer. Bremsen må ikke være så kraftig at propelleren stopper, for da glir flyet enda bedre enn før.

Comment

• kjetilmh
        • Jun 2006
        • 990

Andre alternativer er :

- Spoileron's (balanserorene oppover)
        Gir brems og økt gjennoms synk

- Side slip.
        Hold sideroret litt ut til siden og bruk balanseroret motsatt vei for og holde igjen.
        Krever trening. Gir brems. Husk å slippe opp før farta blir for liten.
        Kjetil
        oops: . . ! . .

http://www.vingmfk.com

Comment

• Krazy-K
          • Jul 2006
          • 339

Jeg bruker Airbrake-miks på balanserorene (tror jeg, har ikke Futaba'n foran meg nå).
          Begge rorene ned 30 grader, og det bremser mye!

Men dette må testes i rom høyde, for du må sannsynligvis legge inn 3-5 grader dykkror i miksen, ellers går modellen rett til værs igjen, og i verste fall staller den ut for deg midt på stripa.
          Kenneth Davidsen

Comment

• jarle
            • Feb 2005
            • 341

Synes du skal starte med å dobbeltsjekke balansepunktet jeg, et fly som er overdrevent framtungt blir ofte vanskelig å bremse ned for landing. Fly de vanlige øvelsene for å kontrollere CG og gjør evt forandringer som trengs. Hvis ikke dette hjelper kan du begynne å vurdere allskens mixer på balanseror.

Jeg har vanskelig for å tro at en slik Yak, hvis den ikke er veldig tung, skal komme inn så fort.

Jarle
            It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

Comment

• Litespeed
              • Jun 2005
              • 1064

Enig med Jarle her, tyngdepunktet er veldig viktig her, vet ikke hvilke merke flyet ditt er men med CG ifølge manual ,gjerne på 3d hvis det står i manualen pleier å duge bra .
              En annen ting er balanserorene de skal flukte med profilet på hovedvingen , er begge over så vil den komme fort...
              Øyvind

www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

Comment

• _wizard_
                • Nov 2005
                • 224

Takk!

Takk!

Skal sjekke opp disse tingene og komme med en tilbakemelding så fort det er flyvær her igjen.. Det øser ned ute og har gjort det lenge....
                Med vennlig hilsen
                Baard Lindberg

Comment

• OAK
                  • Jul 2002
                  • 863

Så sant flyet ditt er satt opp nogenlunde korrekt, noe det virker som det er siden du opplever det som bra i lufta, og flatebelastningen ikke er spesielt høy (dvs. du har en fornuftig lav stallfart) så er det nærmest 100% teknikk å holde riktig hastighet i landingen. Siden du skriver at du er veldig lite erfaren på slik type fly så mistenker jeg det er her problemet kan ligge (blir litt skudd i blinde siden jeg ikke aner noe om flyferdighetene dine utover det du skriver her).

Ikke bli fristed til å gi dykkror for å komme deg ned. Da akselerer flyet, noen mer enn andre selvsagt. Dette er en veldig vanlig feil blant modellflygere, og en del fly er så snille at dette ikke oppleves som noe problem. Reduser farten allerede på downwind slik at du flyr med litt høy nese, også regulerer du gjennomsynk med motoren. Kort sagt så kan man si at du regulerer hastighet med høyderoret og høyden med gassen. Dette er selvsagt lettere å si enn å gjennomføre, men hvis du er litt bevissst på akkurat dette og øver så skal du se at ting går bedre etterhvert.

Comment

• _wizard_
                    • Nov 2005
                    • 224

Originally posted by OAK
                    Ikke bli fristed til å gi dykkror for å komme deg ned. Da akselerer flyet, noen mer enn andre selvsagt. Dette er en veldig vanlig feil blant modellflygere, og en del fly er så snille at dette ikke oppleves som noe problem. Reduser farten allerede på downwind slik at du flyr med litt høy nese, også regulerer du gjennomsynk med motoren. Kort sagt så kan man si at du regulerer hastighet med høyderoret og høyden med gassen. Dette er selvsagt lettere å si enn å gjennomføre, men hvis du er litt bevissst på akkurat dette og øver så skal du se at ting går bedre etterhvert.
                    Jeg har flydd i noen år, men er på ingen måte god til å fly Jeg har litt dårlig erfaring med fly som har flikket/stallet i siste sving før landing, så jeg drar nok kanskje ikke av nok på gassen før finale. Det er mange nyttige tips her, så jeg skal prøve meg så fort det er flyvær...
                    Med vennlig hilsen
                    Baard Lindberg

Comment

Working...