Unconfigured Ad

Collapse

Ubalansert?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Flue
    • Oct 2003
    • 902

Ubalansert?

Heisann!!

Skal vere med på mitt første VT i dag, med Cloud Dancerern.
    Den har altid hatt en tedens til å svinge litt til høyre (i roll planet), har tidligere trodd att det var bygget skjevt eller noe sånt, men Klaus skrev i artikkelen sin om UCD 3D:

og vridningen til høyre kommer nok av at motoren står sideveis og ikke rett ned. 20 til 30 gram ytterst på venstre vinge gjør nok susen.

Min motor (OS 40 SF) står montert sideveis, så potta kommer under flyet på høyre side, ville det vert en god idè for meg også å ha litt extra vekt i venstre vingetupp? I så fall hvordan får jeg extra vekt der? (Må jeg teipe på en tynn blyplate, eller fins det bedre metoder?)
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.
  • Vingemutteren
    • Jul 2002
    • 2421

Først bør du henge opp modellen slik at du ser om den faktisk er tyngre på høyre side. Deretter finnes det en hurtig metode for å balansere den rett, stikk innom en bensinstasjon/dekk montør som har limte lodd for lettmetall felger (kommer i remser på ca 60-70g) disse har en sterk selvheftende dobbelsidig teip som gjør det enkelt å lime loddet fast under vingen. Egentlig så er dette latmans metoden (greit nok om flyet ikke er så fint) da en bør lime inn en boks ell rør i vingetuppen hvor en fyller i bly kuler til flyetr balanserer for så å legge i en liten desh med epoksy for å få kulene til å ligge stille.
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

Working...