Unconfigured Ad

Collapse

sånn firkantet el-fly.. , hjemmebygg - hvordan ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • coaslip
    • Apr 2007
    • 13

sånn firkantet el-fly.. , hjemmebygg - hvordan ?

Hei

Har vært inaktiv i modellflyveverden en stund nå , men kunne tenkt meg å bygge et slikt enkelt firkanta "flyvende" brett med motor foran som jeg ser mange har det ganske morro med. Jeg aner ikke hva de heter , og aner ikke hva de lages av . I størrelsen 60x60 (?) med to flaps å en hale bakpå.

Har noen noen enkle byggetegninger og materialliste? Noe enkle greier holder altså, bare sånn jeg får kommet i gang Ser gøy ut

- Christian
  • spewster
    MFN Skribent
    • Aug 2007
    • 1134

Originally posted by coaslip
    Hei

Har vært inaktiv i modellflyveverden en stund nå , men kunne tenkt meg å bygge et slikt enkelt firkanta "flyvende" brett med motor foran som jeg ser mange har det ganske morro med. Jeg aner ikke hva de heter , og aner ikke hva de lages av . I størrelsen 60x60 (?) med to flaps å en hale bakpå.

Har noen noen enkle byggetegninger og materialliste? Noe enkle greier holder altså, bare sånn jeg får kommet i gang Ser gøy ut

- Christian
    Lazy Bee har laget en fin film på dette
    http://www.modellflynytt.no/showthre...ighlight=pizza
    Stian Håvak (82)
    Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

• coaslip
      • Apr 2007
      • 13

Ge-ni-alt! Takk takk takk , hadde ikke peiling på hva jeg skulle søke på!

Men er det egentlig nødvendig med styring på haleroret , kan jeg ikkke bare la det vare "statisk", altså uten styriing ?

Comment

• chewbaca
        • Jul 2006
        • 758

Google "flying pizza box" så finner du mange tråder..
        __________________________________________________ ___
        Jørn Kaasbøll
        Scale Warbirds of Norway

Comment

• opa
          • Jan 2007
          • 717

blir litt vanselig og fly den der uten sideror tror jeg... men kan jo prøve og eventuelt lage det seinere
          Joakim L. T. 94-Modell
          ---------------------------------------------------
          Aeroworks - Extra 300
          Extreme Flight - Yak 54E Profile
          Crrc-Pro GF26I
          EG - Yak 54 26cc
          Kyosho - Edge 540 .50
          C Goldberg - Cub med flottører
          OMP - Katana V2

those who are fearless may not live long, but those who are cautious do not live at all

Comment

• chewbaca
            • Jul 2006
            • 758

Neida..ikke vanskelig i det hele tatt.. sett opp aileron/elevator mix. Bruk expo på radioen. Og smååå utslag.
            Alle deltavinger / combatwinger og mange andre er satt opp på denne måten.
            Bruk evt en vertikal finne for å gi litt retningsstabilitet. ( det bør du vel uansett..)
            Ikke noe hokus pokus å fly deltavinge ihvertfall.. bare man jobber litt med radio-oppsettet.
            Last edited by chewbaca; 21-08-08, 14:40. Reason: skrivefeil
            __________________________________________________ ___
            Jørn Kaasbøll
            Scale Warbirds of Norway

Comment

• coaslip
              • Apr 2007
              • 13

Ja , det er vel bare å prøve seg litt fram. Så for meg å bruke mix bare.

Så var det å få tak i depron da , noen som har handla dette å vet hvor jeg får tak i ?
              Hva er det "egentlige" bruksområdet til dette materialet ?

og en ting til. De greiene som han skar ut fra cd'en. er ikke de å få kjøpt i butikk ? Mener jeg har sett det ?

Comment

• Lazy Bee
                • Mar 2003
                • 212

Hei, du trenger ikke styring på sideroret. Man må ha aileron/elevator mix uansett.
                Jeg bruker skjeldent sideroret, vanlig flyging og sprelling går fint, og hovring går fint uten hvis motorens retning er riktig justert.
                Depron får du i byggvareforretninger, det brukes som isolasjon under varmekabler.
                Rorhorn får man kjøpt ja
                Rolf Bakke
                Mine RC filmer på YouTube:
                http://www.youtube.com/user/KapteinKUK

Comment

• coaslip
                  • Apr 2007
                  • 13

Heisann!

Går i gang ganske snart med å bygge. i løpet av kvelden eller morgendagen. Fant omsider ut (før jeg så svaret ditt) at megaflis kjeden har depron i store mengder men bare 3 mm , så jeg får lime 2 stk i sammen, men det går fint, Men har en børsteløs motor som jeg har brukt i diverse parkflyers for en stud tilbake. Må jeg ha utveksling / girkasse på den , eller kan jeg bolte propellen direkte fast i aksligen på motoren - så for meg det ble enklest men kansje litt vel hissig . kommer nok til å prøve å feile litt uansett :P

Ellers , tusen takk for svar , og en J*vli bra video! ha en god helg!

Comment

• Lazy Bee
                    • Mar 2003
                    • 212

Det går fint å bruke 3mm depron hvis du ikke skal ha en veldig kraftig motor. ikke nødvendig å lime to plater sammen.
                    Hvis motoren var brukt med girkasse så bør du bruke den.

God helg
                    Rolf Bakke

Comment

• coaslip
                      • Apr 2007
                      • 13

Det er girkasse ja , og jeg har ikke peiling på om motoren er kraftig eller ei. Ikke er den merket med noe som helst heller. Den fulgte med et brukt fly jeg kjøpte. Den er 4 cm lang, og passer rett inn i sånn "standard" parkflyer girkasse (som du stikker en 10x10 mm balsapinne inni) Er girkassen der for å redusere turtall eller for å øke momentet - eller begge ? Noen som vet ?

Prøvde å lime 2 plater sammen med karlssons universallim. Kan bekrefte at det gikk veldig bra de første 10 minuttene, å ikke fullt så bra etter det :P Tror uansett jeg legger 2 stk i sammen, for å få stivhet begge veier å for å lage det så solid som mulig. Eller blir det for tungt... ? Sorry for maset :\

Comment

• coaslip
                        • Apr 2007
                        • 13

Vel , nå har jeg bygd den NØYAKTIG etter youtube videoen og testet den , og det gikk som forventet..

1 ste tur : 2 sec i luften , knakk propellen
                        2dre tur : 3 sec i luften , knakk propellen , å rev batteriet løst fra depronen , samt lagde et stort hull i det ene laget av depronen.
                        3.dje tur. 10 sec i luften , bøyde akslingen på girkassen (129,- kr for et tannhjul med en 2 mm stag på ? kjøper ikke flere av de nei! koster MAX 5 kroner å produsere) som forventet, samt ødela festeanordningen til haleroret.

Nei , dette var ikke noe for meg...

Comment

• Lazy Bee
                          • Mar 2003
                          • 212

Riktig tyngdepunkt?
                          Rolf Bakke

Comment

• coaslip
                            • Apr 2007
                            • 13

Vel , vel. Krøp til korset å kjøpte ny motor. E-flight 370 outrunner siden det var det som var i videoen. Hjem å lage feste, gira til tusen. "nå fønker det!" Lagte til fest i balsa, ladet batteriet å sko ut å flyve. Ga full gass og holt flyet vertikalt , hovret fint ned i bakken. Prøvde å lade batteriet, men laderen ga bare feilmedinger. Javel , ut å kjøpe nytt batteri og enda større propell i går , lodde om noen kontakter og la opp alle ledningene ekstra fint , for nå skulle det enkdelig fønke! Det ble mørkt og regnet før jeg ble ferdig så jeg satte meg ned i realflight å øvde på en likende modell, før jeg tok kveld.
                            Kommer hjem fra jobb i dag , rett ut på marka bak huset for å teste å endelig fløy den slik den skulle, dog litt pilotfeil denne gangen så den gikk med motor først rett i bakken (unngå å treffe naboens gård/biler) Motorfestenet rev seg løs fra balsaen (balsaen ga etter logisk nok) ok. Greit nok , burde ha sitt den komme. Inn å fabrikere nye motorfester i alu - enda flere timer med mekking. Alt sammen klart til å fly , ut på marka igjen , å gir gass. Motoren kommer til halv gass , da begynner den å bremse/vibrere. Jeg er på nippet til å gi opp , men ser at jeg enda rekker innom den lokale hobbypusheren, så jeg hiver meg i bilen og treffer ham i døra i det han skal til å stenge. Mener det er nødt til å være akslingen som er skjev. Får ny aksling , kommer hjem og bytter denne. (1 time mekk med supersmå e-skiver , hater det..) Ingen forbedring - akkurat lik. Helt fin uten belastning , men bremser/stopper på 50% throttle med propell på. 15-20 timer med mekk , 1500 kroner i deler og MYE frustrasjon. _NÅ_ gir jeg opp , en gang for alle!

Signing off..

Comment

Working...