Unconfigured Ad

Collapse

Hva slags "powerbox" trenger jeg?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Burns
    • Aug 2007
    • 108

Hva slags "powerbox" trenger jeg?

Er i planleggingsfasen av å bygge(sette sammen) en TWM 33% Ultimate med en RCGF 100. Planen er at dette skal være et lavbudsjettsfly, men samtidig sikkert prosjekt. Modellen krever 9 servoer hvorav 1 blir en standardservo til throttle. De 8 andre blir digitale 16kg servoer, 2 på høyderoret, 2 på sideroret og 4 på balanseror. Tenkte jeg skulle ha en "powerbox"(ikke nødvendigvis det merket) og lurte da om noen visste hva som kunne være en bra og billig løsning til det ovenstående prosjektet? Dette blir det første stor-flyet jeg bygger så har lite peiling på "powerbox" delen
    Mvh
    Ståle
  • Olavjoergensen
    • Jun 2005
    • 2208

Originally posted by Burns
    Er i planleggingsfasen av å bygge(sette sammen) en TWM 33% Ultimate med en RCGF 100. Planen er at dette skal være et lavbudsjettsfly, men samtidig sikkert prosjekt. Modellen krever 9 servoer hvorav 1 blir en standardservo til throttle. De 8 andre blir digitale 16kg servoer, 2 på høyderoret, 2 på sideroret og 4 på balanseror. Tenkte jeg skulle ha en "powerbox"(ikke nødvendigvis det merket) og lurte da om noen visste hva som kunne være en bra og billig løsning til det ovenstående prosjektet? Dette blir det første stor-flyet jeg bygger så har lite peiling på "powerbox" delen

Har flydd større modeller med flere og sterkere digital servoer enn du nevner med alt rett i mottaker`n, det funket fint som bare det. Du kan jo f.eks bruke en relativt billig smart fly power expander fra elefun : http://www.elefun.no/elefun4/aspx/ka...172&itemref=13
    Det er bra saker og du kan jo se på denne : http://www.elefun.no/elefun4/aspx/pr...tegoriID=10000
    Kanskje den duger, husk å sjekke hvor mange kanaler de håndterer og hvor mange servo outputs de har pr.kanal, det er ofte store forskjeller her. Selvfølgelig også avhengig av pris

Mvh OJ
    Olav Jørgensen
    Low & fast

Comment

• Burns
      • Aug 2007
      • 108

Takk for svar.
      Slik som jeg forstår det trengs det vel to servooutputs for å håndtere venstre side av balanserorene(èn på den øverste og èn på den nederste vingen) og to til høyre. Er det dette man kaller servomatching? På sideroret er jeg litt usikker hvordan jeg skal få til å fungere. Der er det en siderorservo på hver side av roret. Så der trenger jeg vel to kanaler og en form for mixing. Har en Futaba 9C
      Mvh
      Ståle

Comment

• Olavjoergensen
        • Jun 2005
        • 2208

Originally posted by Burns
        Takk for svar.
        Slik som jeg forstår det trengs det vel to servooutputs for å håndtere venstre side av balanserorene(èn på den øverste og èn på den nederste vingen) og to til høyre. Er det dette man kaller servomatching? På sideroret er jeg litt usikker hvordan jeg skal få til å fungere. Der er det en siderorservo på hver side av roret. Så der trenger jeg vel to kanaler og en form for mixing. Har en Futaba 9C

Servomatching er noe annet, det er at man setter opp servoene helt likt så både ende punkter og hele veien i mellom blir helt likt. Dette går ann å gjøre mekanisk men også til en viss grad elektronisk med Hitec`s programmerbare servoer, men må jo også der settes opp rett mekanisk. Tror det ville vært lettere for deg å ha en servo(eventuelt 2) med pull-pull inne i kroppen under canopy enn de 2 bak. Tett de gamle hullene med trekk, det går fint.
        Bare det jeg tenker!!!!!

Mvh OJ
        Olav Jørgensen
        Low & fast

Comment

• Burns
          • Aug 2007
          • 108

Oki. Takker for svar. En slik Smart fly powerexpander sport så jo egentlig fin ut til mitt bruk
          Mvh
          Ståle

Comment

• affa
            Administrator
            • Jul 2002
            • 5877

Full støtte, Smart Fly med ignition cutoff er genialt.

Har i tillegg flydd disse med A123 pakker og det fungerer supert, trygt å lade og trygt å lagre samt at man kan lade opptil 10C.

Comment

• Burns
              • Aug 2007
              • 108

Ignition cut-off, er det det samme som kill-switch det?
              Mvh
              Ståle

Comment

• william123
                • May 2005
                • 2330

jepp, samme tingen
                William Jul Ringkjøb
                Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• tomr
                  • Jun 2005
                  • 130

Gratulerer Burns, blir bra dette, blir ikke en clipped wing versjon dette vel?
                  Gleder meg å se den, vinter klar eller i høst?
                  betennelse i flynerven..

Comment

Working...