Unconfigured Ad

Collapse

trenger noe tips ang corsair fly

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Margarus
    • Aug 2008
    • 322

trenger noe tips ang corsair fly

hei hei.
    jeg startet min fly karriere med cessna bl epp fly. mye liming men lærte mye av det.
    tok ett litt stort skritt videre og kjøpte inn en brukt corsair 1,6m
    den har sc 52 4T motor 12x6 prop og god hiteck elektronikk.. etter vell 4 forsøk og 4 krasj så fant jeg ut at dette ikke var noe nybegynner fly. det sa alle på flystripa også.
    fikk det bare ikke opp. men har nå funnet ut mye av hva jeg gjore feil nor jeg skulle landre med denne noe vriene warbirden.. dette er en stund siden. har nå flydd vell 20 tanker og ikke ett krasj med min skyrider trainer 40 og føler meg ganske trygg på den nå.. flyr tankene helt ut både vindstille og i ganske frisk vind.. har nå dratt corsairen frem limt og lappet den sammen igjen, har veldig lyst å gjøre ett nytt forsøk på å få den opp.

det første jeg vil gjøre som jeg var litt slurven med første gang var å få tyngde punktet 110 % riktig etter boka. er det noen som vet va det er på mitt fly ? skal det justeres med full eller tom tank ?

og når tyngde punktet er 110 % riktig. skal alle ror stå helt rett i ett med vingene eller er det noen som skal ha litt trim opp eller ned.
    haaper noen her kan hjelpe meg med A fAA dette her til nA.

mvh Marius
    haugesund
    MvH Marius Leirdal
  • tomr
    • Jun 2005
    • 130

cg,n skal måles med tom tank, men det første som slo meg her var motoren din.. hvor mye veier dette flyet? syns kanskje det hørtes ut som litt lite motor. Det går selfølgelig,men det gjør det ikke lettere å fly undermotorisert..Corsair,n krever litt fart og krefter normalt sett.
    betennelse i flynerven..

Comment

• LarsO
      • Dec 2007
      • 1273

Hei Marius

Cg punktet på din modell står nok i manualen til flyet om du har den.
      Om det er tvilsomt liten motor i flyet kan du jo snakke me noen av de drevne flygutta å høre om de vil ta deg opp for deg, da er jo sannsynligheten større for at det kommer helt ned igjen også om motoren er for liten.
      Kanskje du skulle tatt en prat med Asbjørn...

Comment

• Margarus
        • Aug 2008
        • 322

ja god kveld

skal sjekke opp i cg på flye å få det korrekt ja.

ja sant nokk 52 motor. det er ikke akkurat overmotorisert. hadde ikke gjort noe med større motor nei. brukte noen meter på stripa før det letta sist jeg prøvde det.

får justere det og stille det inn skikkelig og ta det med. vist ingen vil prøve å ta det opp for meg så får jeg gjøre ett nytt forsøk. vil få dette til. lei av at ett så flått fly er hylle pynt i kjelleren. det kan jo ikke være helt umulig å få det til!

en god start er å få balansen i flyet riktig vertfall!

flyet veier 3.1 kg kropp og vinge uten mottaker og batteri.

skal vi se.. det er vell dette jeg har.
        Shop Great Planes RC hobby products online at Horizon Hobby. We are the leader in radio control products and accessories and carry the best names in the RC hobby.

3.1/2" fra fronten på vinga og bakover.den er grei. hvor mye er dette i mm ?
        leste manualen til flye på greatplanes. der beskrev di detaljert takeoff og landing og hvordan flye vil oppføre seg osv. må si meg ganske enig og det oppførte seg kansje likt så di beskriver nor jeg prøvde vertfall.

tror jeg skal få dette greit opp nå når alt blir justert riktig!
        Last edited by Margarus; 31-08-08, 23:23.
        MvH Marius Leirdal

Comment

• Jan_Petter
          • Jan 2006
          • 900

Av linken du la med så ser det ut som motoren din er grei nok, men sjekk at du har en passende propell.

Jeg så også at manual lå der i pdf format. Last ned den så finner du nok hvor du skal legge korrekt CG.

Korrekt CG ved tom tank er en viktig forutsetning for en vellykket flukt.

Fra GP-siden:

SPECIFICATIONS
          Stock Number: GPMA0177
          Wingspan: 56 in (1420 mm)
          Wing Area: 573 in² (37 dm²)
          Weight: 5.5-6 lb (2500-2720 g)
          Wing Loading: 22-24 oz/ft² (67-73 g/dm²)
          Fuselage Length: 43 in (1090 mm)
          Requires: 2-stroke .40-.46 cu in (6.5-7.5 cc) or 4-stroke .48-.70 cu in (8.0-11.5 cc) engine, 4-channel with 4 servos & 2+ ro
          http://www.phoenix-rc.org/
          http://www.glamdalrck.net
          http://www.scalewarbird.org/
          ---------------------------------------------------
          Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

Comment

• Margarus
            • Aug 2008
            • 322

jepp takk for tips folkens ingenting er bedre. skal se på dette i mårgen å få justert diverse.
            MvH Marius Leirdal

Comment

• oistein
              Moderator
              • Apr 2006
              • 681

Jeg vil nok påstå at motoren er litt liten siden du ikke er vant med warbirds. .52 4T er helt i nederste sektor av motorer i tilegg så er SC sin .52 en svak .52 motor. OS FL .70 ville være mye mer passende. Og CG skal være 100% ikke 110%

Så til det viktigste: VELDIG små utslag på høyderor, med mye expo. Sannsynligvis snakker vi om 50-60% av det som er oppgitt i manualen med 35-40% expo på høyderor. å balanseror bruler dual rate med anngitt utslag som full rate og 50% av dette som lowrate. Ha på 25-30% expo der og. Dette vil temme villdyret betraktelig.

Mvh
              Erfaren Corsair pilot (flydd: H9 corsair 1.6m, Kranz Corsair 2.1m 13.5kg, bestilt C-ARF 2.8m corsair med moki radial).

Comment

• Margarus
                • Aug 2008
                • 322

takker takker for mange god tips her !
                MvH Marius Leirdal

Comment

• LarsO
                  • Dec 2007
                  • 1273

Når det kommer til dual rate og expo så har vel ikke du det helt store valget der om jeg husker rett. Mulig det snart kommer en kanon god JR radio for salg i klubben snart, sug tak i meg neste gang du ser meg på stripa så kan jeg fortelle deg om det.
                  Last edited by LarsO; 01-09-08, 23:54.

Comment

• Alfalfa
                    • Jul 2002
                    • 988

Er du sikker på at du har veid riktig med 3.1kg UTEN mottager og batteri?...

Det hørtes veldig tungt ut på den modellen..
                    Det er over halvkiloen tyngre enn det som er anbefalt, og med motor i den nedre enden av skalaen så blir den alt annet enn snill å fly. Ser for meg at den blir ganske hissig å lande i normale hastigheter iallefall..
                    Det er 10gram høyere vingebelastning enn anbefalt, og det er mye på en såpass liten dings..
                    Hvis CG'en ikke er 100% i tillegg, så kommer du til å svette litt på fingrene er jeg redd..

Hadde jeg vært deg ville jeg gjort følgende:
                    a) Sett på muligheter til å kunne lette flymaskinen så mye som mulig.. Heller flytte vekt enn å blye ned hvis det er mulig..

b) Brukt .52'en til noe annet gøy og heller støvsugt RC-Marked eller noe for en .70 eller tilsvarende..
                    Har opplevd at ting må balanseres ut med mer vekt i nesa (og Corsairen har veldig kort moment i nesa uansett) og da er det bedre å prøve å lette halen og heller bruke den ekstra vekta du må ha i nesa til ekstra krefter..

c) Vært glad for at du valgte en Corsair og ikke en annen warbird, for de er nemlig de cooleste! Men det visste du vel allerede...

Comment

• Margarus
                      • Aug 2008
                      • 322

takk for tips !
                      det var ikke helt planlagt at det var akkurat den type fly jeg kjøpt.
                      var ett spott kjøp pga fik komplett fly uten radio for meget billig penger.
                      og forriege eiger sa at han hadde hatt flyed oppi i lufta akkurat slik det står i dag. jeg har ikke sett det selv men valgte å tro an. men uansett fikk jo hele pakka for ikke stort mer en hva motoren kosta.

nå flyr jeg til vanlig en trainer 40 så ikke krever det store i innstillinger. (dualrate \ expo osv)
                      vet hva di forskjellige innstillingene gjør men jeg kan ikke gjøre det på min radio
                      har diverese anonnser ute nå der jeg ønsker å kjøpe \ bytte til meg en bedre radio.

jeg veide flyet med ei bade vekt 3 ganker. å det skulle være korrekt ja.
                      jeg hari kke telt antall gram men fremme i cowlingen så er det limt flere bly lodd . men reiner med at det er balanasert en gang å limt di på før jeg kjøpte det.
                      vist jeg fjerner di så blir flyet baktungt. har liksom ikke noe annet å flytte på inni flyet.
                      batteri pakken ligger ca akkurat på cg puntet inni fly kroppen.

hari kke råd til noe større motor nå. så får prøve litt med 52 en. har en føleses av at det ikke er så stein gale å fly det nor man først har fått det opp og kan roe ned ned skjelvinga i fingrene.
                      akkurat nå for øyeblikket står flye med ny justert motor å balanasert fly. venter egentlig på at regn været skal ta slutt så jeg får komme meg ut å prøve dette her!
                      MvH Marius Leirdal

Comment

• oistein
                        Moderator
                        • Apr 2006
                        • 681

Originally posted by Margarus
                        vist jeg fjerner di så blir flyet baktungt. har liksom ikke noe annet å flytte på inni flyet.
                        batteri pakken ligger ca akkurat på cg puntet inni fly kroppen.
                        Da setter du batteri pakken helt frem inntil firewallen så kan du sikkert fjærne litt bly, eller kanskje du og skal sette batteri pakken inne i cowlingen så kanskje du kan fjærne alt blyet.

Er du interessert i warbird kan du sende pm til meg så får du brukernvan på scalewarbird.hopto.org/forum der står mye om warbirds og tyngdepunkt problemer med disse radial motor flyene.

Comment

Working...