Unconfigured Ad

Collapse

Kan flaps brukes under take-off?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • junior
    • Mar 2005
    • 271

    #1

    Kan flaps brukes under take-off?

    Bruker dere flaps under take off? Eller er denne kun forbeholdt landinger?
    ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX
  • affa
    Administrator
    • Jul 2002
    • 5877

    #2
    Den kan definitivt brukes til begge deler.

    Ved avgang reduserer du avgangsstrekningen og som en tommelfingerrigel kan man si at opptil 20 grader flaps øker løft mens over dette er det mere motstand. Dvs så er mellom 5-15 grader brukt ved avgang mens 15-45 grader brukes ofte ved landing. Pass på ved landing at ikke hastigheten blir for lav, du må rett og slett fly den litt nedover da flaps ofte bremser ganske mye.

    Ved fullsize er det liknende setting;

    I en Cessna 172 tar man oftest av med flap 0 eller med flap 5 og lander på mellom 30-40 grader

    På en Boeing 737 tar man av med flap 1 eller 5 (unntaksvis 15) og lander med 30 eller 40 grader
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment

    • junior
      • Mar 2005
      • 271

      #3
      Ok, kjekt å vite. Er det slik at flyet også vil bli mer stabilt ved bruk av flaps under tak-off? (slik som ved landing)

      Jeg bruker Futaba 7C 2,4ghz stikken, og har koblet flapsen til kanal 5. Denne er enten av eller på. Noen triks for å få det slik at jeg kan ha 5-15 grader flaps under take off, 15-45 grader under landing og 0 grader under flyging? Må vel ha 3stegs bryter da? Futabaen har en 3stegs bryter oppe på venstre side, men i flymodus på stikka så er denne kun til å mikse "airbrake" ved å styre balanserorene og høyderoret. Har ikke funnet noen plass at man kan sette denne bryteren til å være f.eks kanal 5.
      ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

      Comment

      • spitmk16
        • Oct 2005
        • 1367

        #4
        Originally posted by affa
        Den kan definitivt brukes til begge deler.

        Ved avgang reduserer du avgangsstrekningen og som en tommelfingerrigel kan man si at opptil 20 grader flaps øker løft mens over dette er det mere motstand. Dvs så er mellom 5-15 grader brukt ved avgang mens 15-45 grader brukes ofte ved landing. Pass på ved landing at ikke hastigheten blir for lav, du må rett og slett fly den litt nedover da flaps ofte bremser ganske mye.

        Ved fullsize er det liknende setting;

        I en Cessna 172 tar man oftest av med flap 0 eller med flap 5 og lander på mellom 30-40 grader

        På en Boeing 737 tar man av med flap 1 eller 5 (unntaksvis 15) og lander med 30 eller 40 grader
        Mener at Boeing 737 har take off speed på 240 km/t og landing på 160 km/t.
        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

        Comment

        • Aviator
          • Mar 2005
          • 601

          #5
          Kan du ikke bruke ch 6 og ha flappen på vri potten?
          evt bruke en av de 3 freemix som "takeoff flaps" blir vel en bryter mer og forholde seg til....
          Svein Roe
          ----------------
          Skymaster F-15 - Nexus Mk II
          Boomerang Sprint - Simjet 2250
          Starfire II P-60
          C-arf Extra 2,3 - DA 50
          EF Extra 91" - DA 60
          EF Edge 48"
          Ventus 4m
          Mini Nyx

          Comment

          • AVIATor-Olav
            • Mar 2008
            • 34

            #6
            Originally posted by junior
            Ok, kjekt å vite. Er det slik at flyet også vil bli mer stabilt ved bruk av flaps under tak-off? (slik som ved landing)

            Jeg bruker Futaba 7C 2,4ghz stikken, og har koblet flapsen til kanal 5. Denne er enten av eller på. Noen triks for å få det slik at jeg kan ha 5-15 grader flaps under take off, 15-45 grader under landing og 0 grader under flyging? Må vel ha 3stegs bryter da? Futabaen har en 3stegs bryter oppe på venstre side, men i flymodus på stikka så er denne kun til å mikse "airbrake" ved å styre balanserorene og høyderoret. Har ikke funnet noen plass at man kan sette denne bryteren til å være f.eks kanal 5.
            Veit ikke åssen det er med 7c, men på min 9c finnes det slike VR brytere på siden av senderen. Jeg har "assigna" (finnes det et norsk ord for dette? tildelt kanskje! ) den ene til flaps, og har dermed trinnløs flaps fra 0 til full.

            Comment

            • junior
              • Mar 2005
              • 271

              #7
              Jo, det tenkte jeg ikke på. Kan bruke kanal 6, den er ledig. Så får jeg trinnløs flaps justering.

              Men den 3 freemix skjønte jeg ikke.
              ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

              Comment

              • Aviator
                • Mar 2005
                • 601

                #8
                På den radioen har du 3 ledige mixer som du kan bruke til nesten ka som helst.
                Tenkte at du kunne bruke en mix for å lage deg feks en take off stilling på flaps.....

                Se på futaba-rc.com her finner du bruksanvisning og FAQ som har endel tips.
                Svein Roe
                ----------------
                Skymaster F-15 - Nexus Mk II
                Boomerang Sprint - Simjet 2250
                Starfire II P-60
                C-arf Extra 2,3 - DA 50
                EF Extra 91" - DA 60
                EF Edge 48"
                Ventus 4m
                Mini Nyx

                Comment

                • tahustvedt
                  • Feb 2004
                  • 4601

                  #9
                  Originally posted by junior
                  Ok, kjekt å vite. Er det slik at flyet også vil bli mer stabilt ved bruk av flaps under tak-off? (slik som ved landing)
                  Flaps reduserer stallhastigheten og gjør at du kan fly saktere uten å miste kontrollen. Angrepsvinkelen til flyet forandres når du senker flaps på grunn av det økte løftet på innerste del av vingen og dermed reduseres også angrepsvinkelen til vingetippene.

                  Comment

                  • OS60
                    • Sep 2006
                    • 114

                    #10
                    Originally posted by junior
                    Ok, kjekt å vite. Er det slik at flyet også vil bli mer stabilt ved bruk av flaps under tak-off? (slik som ved landing)

                    Jeg bruker Futaba 7C 2,4ghz stikken, og har koblet flapsen til kanal 5. Denne er enten av eller på. Noen triks for å få det slik at jeg kan ha 5-15 grader flaps under take off, 15-45 grader under landing og 0 grader under flyging? Må vel ha 3stegs bryter da? Futabaen har en 3stegs bryter oppe på venstre side, men i flymodus på stikka så er denne kun til å mikse "airbrake" ved å styre balanserorene og høyderoret. Har ikke funnet noen plass at man kan sette denne bryteren til å være f.eks kanal 5.
                    Jeg også bruker 7C men med 35mhz PCM mottaker. Det går greit å sette opp radioen for å bruke 3stegs bryteren for flaps.
                    Jeg har satt opp retract på kanal 5 og flaps på kanal 7 slik det står i manualen for radioen, og det fungerer greit. Regner med det er samme oppsett på en 2,4ghz 7C og en 35 mhz 7C på det punktet.
                    Olav Stensås
                    TrMfk
                    ---------------------------------------------------
                    Scale Warbirds of Norway
                    www.scalewarbird.org
                    ---------------------------------------------------
                    T-Rex 450
                    TT Raptor 50 Titan
                    ESM P-40 Warhawk
                    Phoenix P-51D Mustang
                    ESM P-51D Mustang
                    Cambrian Me109 Funfighter
                    Futaba 14MZ

                    Comment

                    • junior
                      • Mar 2005
                      • 271

                      #11
                      Originally posted by OS60
                      Jeg også bruker 7C men med 35mhz PCM mottaker. Det går greit å sette opp radioen for å bruke 3stegs bryteren for flaps.
                      Jeg har satt opp retract på kanal 5 og flaps på kanal 7 slik det står i manualen for radioen, og det fungerer greit. Regner med det er samme oppsett på en 2,4ghz 7C og en 35 mhz 7C på det punktet.
                      Har akkurat satt opp flapsen på kanal 6, altså vri knotten. Helt til venstre er av, midtstilling er 15 grader under letting og helt til høyre er ca 30 grader ved landing.

                      Men hvordan gjorde du det for å få flapsen på den 3 stegs bryteren? Bruker du inngang 7 på receiveren da? Må sette meg ned å lese litt, men tar litt tid før jeg forstår alt av ord og uttrykk =) Så forklar gjerne hvordan du gjorde det.

                      Edit: Den eneste 3stegs bryteren jeg har er bryter G, oppe på høyre side. Står; "Elevator-Flap Mixing or Airbrake Mixing Switch" i manualen. Er det denne bryteren du bruker?
                      Last edited by junior; 02-09-08, 18:01.
                      ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

                      Comment

                      • OS60
                        • Sep 2006
                        • 114

                        #12
                        Originally posted by junior
                        Men hvordan gjorde du det for å få flapsen på den 3 stegs bryteren? Bruker du inngang 7 på receiveren da? Må sette meg ned å lese litt, men tar litt tid før jeg forstår alt av ord og uttrykk =) Så forklar gjerne hvordan du gjorde det.

                        Edit: Den eneste 3stegs bryteren jeg har er bryter G, oppe på høyre side. Står; "Elevator-Flap Mixing or Airbrake Mixing Switch" i manualen. Er det denne bryteren du bruker?
                        3stegsbryteren min er oppe på venstre side på radioen, og til meg er det bryter E.
                        Se på side 31 om auxiliary channel function øverst. Der setter du opp hvilken bryter du vil bruke på hvilken kanal, enten kanal 5 eller 7.
                        Jeg bruker retracten på kanal 5 med bryter G, og flaps på kanal 7 med 3 stegsbryteren som er E til meg.
                        Slik er det jeg har satt opp bryterene: rød pil flaps, gul pil retract og blå pil throttle cut.
                        Attached Files
                        Olav Stensås
                        TrMfk
                        ---------------------------------------------------
                        Scale Warbirds of Norway
                        www.scalewarbird.org
                        ---------------------------------------------------
                        T-Rex 450
                        TT Raptor 50 Titan
                        ESM P-40 Warhawk
                        Phoenix P-51D Mustang
                        ESM P-51D Mustang
                        Cambrian Me109 Funfighter
                        Futaba 14MZ

                        Comment

                        • junior
                          • Mar 2005
                          • 271

                          #13
                          Alle de andre bryterne er lik på stikkene våre, er visst bare de på toppen som er byttet side og bokstaver. Skal sjekke det ut....=)
                          ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

                          Comment

                          Working...