Bruker dere flaps under take off? Eller er denne kun forbeholdt landinger?
Unconfigured Ad
Collapse
Kan flaps brukes under take-off?
Collapse
X
-
Den kan definitivt brukes til begge deler.
Ved avgang reduserer du avgangsstrekningen og som en tommelfingerrigel kan man si at opptil 20 grader flaps øker løft mens over dette er det mere motstand. Dvs så er mellom 5-15 grader brukt ved avgang mens 15-45 grader brukes ofte ved landing. Pass på ved landing at ikke hastigheten blir for lav, du må rett og slett fly den litt nedover da flaps ofte bremser ganske mye.
Ved fullsize er det liknende setting;
I en Cessna 172 tar man oftest av med flap 0 eller med flap 5 og lander på mellom 30-40 grader
På en Boeing 737 tar man av med flap 1 eller 5 (unntaksvis 15) og lander med 30 eller 40 grader____________________________
Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no -
Ok, kjekt å vite. Er det slik at flyet også vil bli mer stabilt ved bruk av flaps under tak-off? (slik som ved landing)
Jeg bruker Futaba 7C 2,4ghz stikken, og har koblet flapsen til kanal 5. Denne er enten av eller på. Noen triks for å få det slik at jeg kan ha 5-15 grader flaps under take off, 15-45 grader under landing og 0 grader under flyging? Må vel ha 3stegs bryter da? Futabaen har en 3stegs bryter oppe på venstre side, men i flymodus på stikka så er denne kun til å mikse "airbrake" ved å styre balanserorene og høyderoret. Har ikke funnet noen plass at man kan sette denne bryteren til å være f.eks kanal 5.ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastXComment
-
Den kan definitivt brukes til begge deler.
Ved avgang reduserer du avgangsstrekningen og som en tommelfingerrigel kan man si at opptil 20 grader flaps øker løft mens over dette er det mere motstand. Dvs så er mellom 5-15 grader brukt ved avgang mens 15-45 grader brukes ofte ved landing. Pass på ved landing at ikke hastigheten blir for lav, du må rett og slett fly den litt nedover da flaps ofte bremser ganske mye.
Ved fullsize er det liknende setting;
I en Cessna 172 tar man oftest av med flap 0 eller med flap 5 og lander på mellom 30-40 grader
På en Boeing 737 tar man av med flap 1 eller 5 (unntaksvis 15) og lander med 30 eller 40 graderBegynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.Comment
-
Kan du ikke bruke ch 6 og ha flappen på vri potten?
evt bruke en av de 3 freemix som "takeoff flaps" blir vel en bryter mer og forholde seg til....Svein Roe
----------------
Skymaster F-15 - Nexus Mk II
Boomerang Sprint - Simjet 2250
Starfire II P-60
C-arf Extra 2,3 - DA 50
EF Extra 91" - DA 60
EF Edge 48"
Ventus 4m
Mini NyxComment
-
Ok, kjekt å vite. Er det slik at flyet også vil bli mer stabilt ved bruk av flaps under tak-off? (slik som ved landing)
Jeg bruker Futaba 7C 2,4ghz stikken, og har koblet flapsen til kanal 5. Denne er enten av eller på. Noen triks for å få det slik at jeg kan ha 5-15 grader flaps under take off, 15-45 grader under landing og 0 grader under flyging? Må vel ha 3stegs bryter da? Futabaen har en 3stegs bryter oppe på venstre side, men i flymodus på stikka så er denne kun til å mikse "airbrake" ved å styre balanserorene og høyderoret. Har ikke funnet noen plass at man kan sette denne bryteren til å være f.eks kanal 5.) den ene til flaps, og har dermed trinnløs flaps fra 0 til full.
Comment
-
På den radioen har du 3 ledige mixer som du kan bruke til nesten ka som helst.
Tenkte at du kunne bruke en mix for å lage deg feks en take off stilling på flaps.....
Se på futaba-rc.com her finner du bruksanvisning og FAQ som har endel tips.Svein Roe
----------------
Skymaster F-15 - Nexus Mk II
Boomerang Sprint - Simjet 2250
Starfire II P-60
C-arf Extra 2,3 - DA 50
EF Extra 91" - DA 60
EF Edge 48"
Ventus 4m
Mini NyxComment
-
Flaps reduserer stallhastigheten og gjør at du kan fly saktere uten å miste kontrollen. Angrepsvinkelen til flyet forandres når du senker flaps på grunn av det økte løftet på innerste del av vingen og dermed reduseres også angrepsvinkelen til vingetippene.Comment
-
Jeg bruker Futaba 7C 2,4ghz stikken, og har koblet flapsen til kanal 5. Denne er enten av eller på. Noen triks for å få det slik at jeg kan ha 5-15 grader flaps under take off, 15-45 grader under landing og 0 grader under flyging? Må vel ha 3stegs bryter da? Futabaen har en 3stegs bryter oppe på venstre side, men i flymodus på stikka så er denne kun til å mikse "airbrake" ved å styre balanserorene og høyderoret. Har ikke funnet noen plass at man kan sette denne bryteren til å være f.eks kanal 5.
Jeg har satt opp retract på kanal 5 og flaps på kanal 7 slik det står i manualen for radioen, og det fungerer greit. Regner med det er samme oppsett på en 2,4ghz 7C og en 35 mhz 7C på det punktet.Olav Stensås
TrMfk
---------------------------------------------------
Scale Warbirds of Norway
www.scalewarbird.org
T-Rex 450
TT Raptor 50 Titan
ESM P-40 Warhawk
Phoenix P-51D Mustang
ESM P-51D Mustang
Cambrian Me109 Funfighter
Futaba 14MZComment
-
Jeg også bruker 7C men med 35mhz PCM mottaker. Det går greit å sette opp radioen for å bruke 3stegs bryteren for flaps.
Jeg har satt opp retract på kanal 5 og flaps på kanal 7 slik det står i manualen for radioen, og det fungerer greit. Regner med det er samme oppsett på en 2,4ghz 7C og en 35 mhz 7C på det punktet.
Men hvordan gjorde du det for å få flapsen på den 3 stegs bryteren? Bruker du inngang 7 på receiveren da? Må sette meg ned å lese litt, men tar litt tid før jeg forstår alt av ord og uttrykk =) Så forklar gjerne hvordan du gjorde det.
Edit: Den eneste 3stegs bryteren jeg har er bryter G, oppe på høyre side. Står; "Elevator-Flap Mixing or Airbrake Mixing Switch" i manualen. Er det denne bryteren du bruker?Last edited by junior; 02-09-08, 18:01.ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastXComment
-
Men hvordan gjorde du det for å få flapsen på den 3 stegs bryteren? Bruker du inngang 7 på receiveren da? Må sette meg ned å lese litt, men tar litt tid før jeg forstår alt av ord og uttrykk =) Så forklar gjerne hvordan du gjorde det.
Edit: Den eneste 3stegs bryteren jeg har er bryter G, oppe på høyre side. Står; "Elevator-Flap Mixing or Airbrake Mixing Switch" i manualen. Er det denne bryteren du bruker?
Se på side 31 om auxiliary channel function øverst. Der setter du opp hvilken bryter du vil bruke på hvilken kanal, enten kanal 5 eller 7.
Jeg bruker retracten på kanal 5 med bryter G, og flaps på kanal 7 med 3 stegsbryteren som er E til meg.
Slik er det jeg har satt opp bryterene: rød pil flaps, gul pil retract og blå pil throttle cut.Olav Stensås
TrMfk
Scale Warbirds of Norway
www.scalewarbird.org
T-Rex 450
TT Raptor 50 Titan
ESM P-40 Warhawk
Phoenix P-51D Mustang
ESM P-51D Mustang
Cambrian Me109 Funfighter
Futaba 14MZComment