Unconfigured Ad

Collapse

Hvorfor driver dere med fly/heli?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spitmk16
    • Oct 2005
    • 1367

Hvorfor driver dere med fly/heli?

Skulle vært moro å vite hvorfor folk på dette forumet driver med fly/heli. Bakgrunnen kan være mange. Som mange andre hobbier er rc fly/heli ikke fornuftig.

For å ta meg først.

Jeg driver med fly/heli fordi det er ren avkobling fra hverdagen. Når jeg tar doningen i luften så er jeg i min egen verden med herlige opplevelser. Dessuten syns jeg at miljøet i rc flyving er meget bra, og trives å komme med andre med samme interesse.

Ser også at andre føler tilfredshet ved å lære andre ting de ikke vet uten å vise dårlige manerer, og det er bra.

Som sagt, jeg digger denne hobbyen. Positivt er også at man har råd til å fly for enhver lommebok.
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.
  • roadrune
    • Jul 2007
    • 2292

Jeg begynte med heli siden jeg har hatt lyst til det helt siden jeg var 10-11 år gammel, og en kompis fikk ett heli av bestefaren (tipper det heliet står på hylla fortsatt ).

At det viste seg å være gøy var jo en skikkelig bonus
    Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• HEIN
      • Jun 2005
      • 124

Når man er helt fanget i øyeblikket, er livet på sitt beste. Les: inverted lowpas..
      Mc 24 Gold retro-Hott "Nerdemax de-lux"
      Skal det værra seilfly, skal det værra skallstøpt..

Comment

• Tintin
        • Jan 2005
        • 4631

Guttedrøm realisert som middelaldrende...teknisk og mentalt utfordrende + utrolig avkoblende.

Comment

• Hans Idar
          • May 2004
          • 174

Hehe.. Når jeg så headinga på denne tråden, trodde jeg ett øyeblikk det var fruen som hadde startet den..
          Vi (dvs hun) snakket akkurat i dag om hvor ufornuftig hobbyen min er.

For meg er det "Hans Idar tid"... En tid som er bare min. Der jeg ikke trenger å forfylle en rolle eller oppgave.. Og det er ingenting som kreves av meg, forutenom mine krav og premisser.... Og klubbens regler da

I en hverdag der man skal prestere som ansatt, pappa, mann, husvedlikeholder, plenklipper, sønn, osv så er det så utrolig å ha litt tid som bare er min.
          Tid som jeg deler med gode venner, og hvor det aldrig er sure miner..

Tusen takk for en fin hobby som for meg er veldig fornuftig.. for den gjør meg til den jeg er.
          Jeg beholder litt av meg.
          Hans Idar Haldorsen
          Alta

Sceadu Evo 50
          T-Rex 450 SE
          E-starter
          U Can Do 3D Elektro
          Great Planes Revolver 50

Comment

• satyra
            • Jan 2008
            • 96

Jeg har alltid vært fascinert av radiostyrte helikotere, dette med at heliet kan stå "helt stille" synes jeg var mye tøffere enn fly. Når man endelig ble voksen så var det plutselig mulig å realisere ønsket. Nå når jeg har flydd et snaut år er det flere ting som appelerer:

* Man blir ikke utelært med det første (noen gang?)
            * God balanse mellom mekking og action (flyging)
            * En del tekniske konsepter å sette seg inn i
            * Innovasjon i hobbyen (lipo, flybarless osv.) slik at det hele tiden er nye ting å ønske seg.
            * Møter masse bra folk med samme interesse
            * SPENNENDE! Husker godt reaksjonen etter første flytur hvor jeg måtte legge fra meg stikkene og konsenterere meg for å roe ned aspeløvlanker og smådirrende bein

Jeg har vært innom mange hobbyer og driver fortsatt med flere av dem, men merker at heli-interessen spiser mer og mer av fritiden.

Eirik
            2 * T-rex 450
            1 * T-rex 500

Comment

• bad scientist
              • Oct 2006
              • 1506

Fordi jeg må.

Når jobben er ren rutine, så tenker jeg på nye prosjekter.
              Har jeg en time til overs, og det er oppholdsvær, så tar jeg en tur med seilflyet.
              Når datteren min tar seg en lur, så bytter jeg et servodrev.
              Jeg kan ikke gå i en jernia eller claes olson butikk uten at jeg mer eller mindre bevisst kikker etter deler jeg kan bruke til ett eller annet. Jeg stjeler sirkusplakater om natten, fordi det ikke finnes gode, legale kanalplastkilder i norge. En dårlig dag kan snus til en god hvis jeg bare får et par minutter luft under vingene. Knekker jeg en propell på en lørdag, er ofte søndagen ødelagt.
              Jeg sammenligner en god flytur med meditasjon. Det er å fokusere på èn ting.
              Du tenker ikke på regninger, jobb eller krigen i Langtvekkistan, du er opptatt av det du gjør, å fly.
              Det samme gjelder forresten bygging...
              Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
              Lillehammer mfk

Comment

• Superstar40
                • Dec 2002
                • 1667

Guttedrømmen som ble virkelighet. Husker godt at katalogen fra Modellhobby i Skovveien ble lest opp og ned til den ikke hang sammen. Prøvde samtidig å fly linestyrt - Juniorpilot med en Cox .049 kjøpt i Bergen tidlig på 70 tallet under en feriereise der. Selv om det ble mest kræsj og lite flyging så var interresen stor. Men livet består av mange ting og i ungdomsårene og seinere ble det med noen spredte forsøk å starte med hobbyen igjen, bygde fly og var egentlig klar til å fly men det rant bare ut i sanden.

Så når man ble 40 kjøper man seg komplett sett og får hjelp av flyklubben til å lære å fly sammen med en instruktør. For meg så er det alt fra og sette sammen en modell til å få det til å fly. Lære nye øvelser, sosialt samvær på stripa, fri fra dagliglivets strabaser til det å kjenne at man behersker flyet/øvelsene.

Det å ha stikkefølelsen når du flyr - er rett og slett fantastisk - du er sjefen over flyet.
                Espen Kvien
                Gruppeleder F3A
                Vingtor RC Club
                f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• Tintin
                  • Jan 2005
                  • 4631

Husker godt at katalogen fra Modellhobby i Skovveien
                  Jaså, er det fler "gamlinger" her, pløyde denne ofte mens fattern bygde sine seilskuter (gammel sjømann)

Comment

• Thinnthinn
                    • Sep 2002
                    • 1172

Flyinteressen har jeg i blodet, med farfar som pilot under krigen og frem til og med F86..
                    Mange "godnatt-historier" om fly oppgjennom!

Begynte først med linestyrt i 10-års alderen, og fløy første gang solo med en Sportsman 45H som 13-åring. Blei så godt tatt i mot i miljøet og fulgt opp på alle tenkelige måter at jeg fant ut at "dette er noe for meg!".
                    Siden har vel flyginga vært som balsam for sjela. Det ble nevnt tidligere å koble helt ut å få "egen-tid". Kunne ikke sagt det bedre sjæl!
                    Man får liksom ikke slappet helt av før man entrer furte-bua og finner noe å pusse på eller lodde... Trenger ikke egentlig være så nyttig det man gjør, bare man sitter og koser seg og koblere helt av.

Selve flygingen gjør jeg mye på grunn av mestrings-behov! Å se at trening bærer frukter, og få tilbakemelding på egen innsats i form av konkurranseflyging.
                    For meg er strukturert flyging og trening blitt en hovedaktivitet, og jeg trives utrolig godt med det! Det er da mye lettere å se egen utvikling, og det gir meg stor selvtilfredshet når jeg endelig treffer på en snap-roll eller en loop...

Miljøet er jo også en stor del av dette. Jeg har etterhvert mange kamerater i miljøet, og det er utrolig hyggelig å kunne slarve, ljuge og skryte med likesinnede. Blir nesten som et AA-møte
                    Jeg flyr mye alene hjemme, og det er jo greit når man vil trene.. Er man på klubb-stripa blir det som regel mest prat og lite flyging! Men det er jo en stor del av hobbyen det og!

En annen ting som gir meg utrolig mye i denne hobbyen er å hjelpe andre i gang, spesielt yngre piloter! Følelsen og stoltheten når en av "dine" elever flyr alene og mestrer det er ubeskrivelig/ubetalelig! Jeg har vært så heldig å kunne hjelpe og instruere flere unge fra 11 år og oppover, og flere av de er i dag habile piloter. Jeg blir litt ekstra rett i ryggen når jeg ser de fly looper og roller som ingen andre.....
                    Audun Thinn
                    Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

• bellanca
                      • Apr 2004
                      • 283

Hehe,ja det er enkelt.

Jeg har helt siden jeg så den første supermannfilmen i 1981(nr2) drømt at jeg var supermann og kunne fly festa handuken rundt halsen med ei klesklype og hoppa utfor alt som hadde en nedoverbakke og der og da,så var jeg supermann, etter hvert gikk det opp for meg at handuken ikke hadde samme magiske kraft som supermann sin kappe
                      Begynte da med et rart fly som så ut som en firkantet takrenne med en isoporvinge, holdt på å krasje i kuer og det som verre var de første årene, er fra nord Norge og det var bare jeg som fløy der jeg kommer fra så det ble 15 totalvraka fly før jeg tok en pause. Mange år etter flyttet jeg til kristiansand og det var her det tok av og det var her jeg fant likesinnede.

Fantastisk hobby som kan være farlig for lommeboken
                      Futaba 10C Fasst
                      Last Down 3XL V3
                      Spirit Elite
                      Primo
                      Hellcat
                      Sukhoi
                      Pt 19
                      Ucd
                      Bossanova
                      Giles 202
                      Boomerang
                      Mojo
                      Ultra Stick
                      Riva Silver X
                      Laser 3d
                      Hobbyrommet er fullt av leker.

Comment

• peppern75
                        • Jun 2006
                        • 671

Fikk et strikkfly av min far da jeg var 7 år gammel. Det var tilbake i 1962. Da var det gjort, jeg ble hekta. Sparte ukelønna for å kjøpe nye og større modeller. drev mye med strikkfly og friflukt på 60-tallet. Har jo hatt ESA, Haien og Hobby + mange flere. Fikk også av min far en Webra Record i 1968, da ble det linestyrt, så var det litt fram og tilbake med interesser i ten-årene. Kjøpte min første radio i 1980, og etter det har det blitt 120 modeller som alle har vært i lufta, mer eller mindre ..........
                        Se http://home.no.net/pernil/ hvor det er bilder av alle mine RC fly.
                        Bildet er av mitt første RC fly, en ASW 17 med cox motor.
                        Attached Files
                        Min hjemmeside: http://www.smartweb.no/

Per Nilsen
                        Spikkestad

Comment

• Jan_Petter
                          • Jan 2006
                          • 900

Originally posted by Tintin
                          Jaså, er det fler "gamlinger" her, pløyde denne ofte mens fattern bygde sine seilskuter (gammel sjømann)
                          OT:
                          For 30 år siden var det med skrekkblandet fryd jeg besøkte Modellhobby. Ved første handel ble jeg målt opp og ned og nærmest kryssforhørt av en myndig ekspeditør ikledd blå lagerfrakk. De langet ikke over modellfly eller fjernstyring til hvem som helst dengang nei.

Den butikken hadde en eksotisk aura, det samme hadde katalogene, som aldri kunne bli utlest. Det var kanskje en av mange grunner til fascinasjonen for modellfly...

Sorry for OT, men ble grepet av mimregénet.
                          http://www.phoenix-rc.org/
                          http://www.glamdalrck.net
                          http://www.scalewarbird.org/
                          ---------------------------------------------------
                          Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

Comment

• Arild Johansen
                            • Jan 2004
                            • 426

Originally posted by Jan_Petter
                            OT:
                            For 30 år siden var det med skrekkblandet fryd jeg besøkte Modellhobby. Ved første handel ble jeg målt opp og ned og nærmest kryssforhørt av en myndig ekspeditør ikledd blå lagerfrakk. De langet ikke over modellfly eller fjernstyring til hvem som helst dengang nei.

Den butikken hadde en eksotisk aura, det samme hadde katalogene, som aldri kunne bli utlest. Det var kanskje en av mange grunner til fascinasjonen for modellfly...

Sorry for OT, men ble grepet av mimregénet.
                            Dette kjenner jeg godt igjen

Vet ikke hvor mange slike kataloger jeg slet ut...

Jeg bedriver min del av hobbyen rett og slett for å ha noe på fritiden som engasjerer meg. Det ligger vel en bakenforliggende årsak i at alt som beveger seg i luften er av interesse selv om det er helikopter jeg finner mest morsomt og utvikle pilotferdigheter på.

Det sosiale er vel kanskje den viktigste årsak, selv om personlig mestring også trigger viljen til å lade batterier og komme seg ut.

Mekking er jeg vel ikke så all verdens glad i lenger selv om det går litt opp og ned.
                            Arild Johansen

Modell-Helikoptersport
                            Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
                            AHMHK

Comment

• Soarer
                              • Mar 2005
                              • 1856

Jeg har hatt to hobbyer som har fulgt meg i alle år, modell og jakt/fiske.
                              Modell hobbyen er unik i motsetning til den andre, og det er fordi den blir bare bedre og bedre jo mere utviklinga går fremover. Fiske må en snart være millionær for nå idag, samt at fangsten i elva er redusert til nesten ingenting..
                              Idag finnes RC-utstyr som var en feberfantasi bare få år tilbake.
                              Og når det har gått tretti år, så er det en grunn hvorfor den gir meg minst like mye som før. Alle de grunnene er listet opp her før meg, og føyer meg således inn i rekka av de som synes de er utrolig heldig av å ha en slik hobby. Alle grener hver sin essens, og alle grener er for meg like givende men med forskjellig innhold. Og så praten og trivselen på stripa eller hanget er uvurderlig, da blir flyginga nesten i andre rekke.
                              Vi med denne hobbyen har mye å glede oss til, selv om gleden kan være den samme med det helt enkle også, bare det i seg selv er unikt..
                              Last edited by Soarer; 03-09-08, 15:06.
                              Mvh
                              Gudmund

Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                              Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

Comment

Working...