Unconfigured Ad

Collapse

Forslag til 120s akrofly?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zipzap
    • Feb 2002
    • 137

    #1

    Forslag til 120s akrofly?

    Jeg har liggende en Laser 160v firtaktsmotor som jeg gjerne vil putte i et fly ettervert.

    Tenkte meg et akro skalafly (trenger ikke å være 3D) helst ARF, men jeg kan bygge også hvis det er gode grunner til det.

    Er det noen som har et fly å anbefale?
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

    #2
    Ingen tvil: Bellanca Decathlon!
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment

    • Thinnthinn
      • Sep 2002
      • 1172

      #3
      Egentlig ikke, så det er bare å lange over motoren til meg.....

      Hva med en durabelig Yak, Zlin, OneDesign, Pitts S12 eller lignende?? Dem er det ikke ALT for mange av!
      Ellers så heier jeg jo storstilt på Ultimate da, men da må du opp et hakk fra Carl Goldberg sin 1/6 scale. Aner ikke hvor man får tak i 1/5 scale e.l.
      Er ikke sikker på effekten på Laseren, men mener å huske at den er litt tung i forhold til effekt??? Mulig jeg tar feil..
      Audun Thinn
      Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

      Comment

      • zipzap
        • Feb 2002
        • 137

        #4
        Joo:
        Hvilken tenker du på da? Dynaflite?
        Vurderte denne tidligere men vet i helt om jeg er motivert for å bygge for tiden.
        Har du sett den fly?

        Thinnthinn:
        Ja det hadde du vel likt...
        Har alltid drømt om en Ultimate men du har vel rett i at Goldberg sin er litt for liten.
        Tror Laseren veier ca 1100gr med potter, aner ikke hvordan effekten er.

        Flytypen er ikke det viktigste bare det er noe som passer til motoren og flyr utrolig bra!

        Comment

        • joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6936

          #5
          Ja, jeg har sett noen som har vært brukt i acro-konkurranser med svært gode resultater. Har nettopp solgt en Bellanca (ca.220 cm fra Pilot) siden den var for stygg og sliten. Har svært lyst på den "lille" fra Eureka, men det betyr bygging. Vet også at en av leverandørene til Griffin har en ARF.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment

          • Vingemutteren
            • Jul 2002
            • 2421

            #6
            Originally posted by joo
            Ingen tvil: Bellanca Decathlon!
            Fra Pilot. Vi har en i klubben (dessverre en hangar queen nå for tiden) men jeg har sett video av den dengang den ble brukt (riktignok med motorsag i nesa men den var ordentlig slapp så Laser 160 er nok betydeligt piggere vil jeg tro), den flyr virkeligt ok (egentlig altid ønsket meg en selv ).
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment

            • zipzap
              • Feb 2002
              • 137

              #7
              Pilot sin utgave av Decathlon'en er vel ikke i produksjon lenger så den er nok ikke aktuell.
              Når det gjelder Dynaflite sin utgave oppgir de den til flyvekt på 7258-8165 gr. Det høres veldig tungt ut, hadde mer tenkt meg noe rundt 5 kg.

              Har sett litt på Flair Edge540 og Extra 300s men ble litt skeptisk etter å ha sett artikkelen om Giles'en her på siden.

              Noen som har hørt noe om Protech? http://www.teknisk-hobby.no/maindesi...11225&gid=5505
              De har noen fly med rundt 1,8m VS, kanskje det kunne vært noe...

              Comment

              • joo
                MFN Skribent
                • Nov 2002
                • 6936

                #8
                Jeg har en Protech Onyx, virker som et meget bra fly. Flott finish og lav vekt. Har ikke fløyet den ennå, men er dette Protech-standard er dem av de bedre.
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment

                • Stall
                  • Apr 2004
                  • 276

                  #9
                  Lanier har nå mye fint da http://www.lanierrc.com/lrcprivate/index.htm
                  Hvis det ikke må være dobbel vinge.
                  'Airspeed, altitude and brains. Two of these three are always necessary to complete a safe flight'.

                  Ørjan Rapp

                  Comment

                  • joo
                    MFN Skribent
                    • Nov 2002
                    • 6936

                    #10
                    Er vel bare Thinnthinn som har kroniske fobier mot fly som mangler overvinge.. eller undervinge
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment

                    • Thinnthinn
                      • Sep 2002
                      • 1172

                      #11
                      Hmmm....
                      "Bare" meg???
                      Vel.. Hva acro-fly angår, så liker jeg å ha fly ikke "alle andre" har (Nå begynner jo flere og flere å dukke opp med Ultimate også, men det er HELT greit ). Du ser jo 10-15 extraer, Cap'er & Giles'er på et middels stevne, så hva med noe annet?? Super Decatlon har jeg hørt MYE bra om. Har fått gleden av å se Rune Nessen Rap-fly et på Max, og skal si det imponerte!!
                      Eureka har jo tatt inn mange flotte fly nå også!

                      Hva Protech angår så har jeg hørt ymse... Den middels store Katana'n (ca.2m vingespenn)var visstnok knallbra. 60-size Edgen var alt annet enn.. Vingene måtte tilpasses, filmen skrukker.. Men den flyr bra etter mye stygge ord på hobbyrommet!
                      Audun Thinn
                      Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

                      Comment

                      • zipzap
                        • Feb 2002
                        • 137

                        #12
                        Er det Dynaflite sin utgave av Decathlon du mener?

                        Det kan være være ganske stor forskjell på flyegenskapene på forskjellige modeller med samme forbildet, f.eks. Great Planes .40size Decathlon har et temmelig frynsete rykte etter det jeg har hørt.
                        Dynaflite sin er ok tror jeg, men den oppgitte vekten skremmer meg litt og jeg er redd 1.60 motoren blir i minste laget for den.

                        Takker for alle tips, men jeg klarer hvist ikke å bestemme meg helt...

                        Comment

                        • Thinnthinn
                          • Sep 2002
                          • 1172

                          #13
                          Husker ikke i farta hvilken modell han fløy.. Stor var den i alle fall (>120)
                          Fant noen linker til noen fly som kan være interessante

                          http://www.directconnectionrc.com/bipearc.htm - VS: 142cm
                          http://www.conachenaircraft.com/Ultimate.html - VS: 158cm

                          Jeg har en på VS 160cm/8,6kg som flyr upåklagelig med en BGX-1 35ccm
                          (Riktignok for tiden "syk i seng" men dog... - Se video fra Fagernes )
                          Audun Thinn
                          Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

                          Comment

                          • extrathore
                            • May 2004
                            • 2

                            #14
                            Til info klarer en full-size Super Decathlon en halv vertikal roll (rollrate ca. 120 grader/sek.) med inngang fra maks tillatt fart før man må gjøre en stall-turn. Det kreves derfor ikke så mye krefter om man skal fly modellen skalariktig.

                            Comment

                            • Sam
                              • Jan 2004
                              • 165

                              #15
                              Hangar9 1/4 Taylorcraft burde vel være en bra match for laser'n ?

                              I Norge finner du den hos http://www.rc-flight.com


                              Siden jeg har anledningen :
                              Weiershauser Bellanca , klipp fra de 3 første turene:
                              way, way,way owerpowered

                              Motor er ZDZ 160 og vekt like under 17 kg.

                              http://www.lomcevak.net/modellfly/vids/Sams_SD.mpg (38 MB)
                              Sam Houlder

                              Comment

                              Working...