Unconfigured Ad

Collapse

Forslag til isopor vingetrekking.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jan E.
    • Apr 2008
    • 23

Forslag til isopor vingetrekking.

Har søkt en del, og er mange forslag som ser like bra ut. Så hadde håpet at noen hadde forslag som passer min modell best. Og vekt er som alltid viktig.
    Modellen er en F86 fra EJF.com og vingen er rein isopor. Men skal ha inn vingeservoer og skjult RDS stag. Selve kontrollflatene regner jeg med å lage i balsa.
    Regner også med å putte inn karbon lister/stenger for å forsterke opp, og bruke som fester til servoer etc.

Men så var det problemet med trekkingen.
    Fristet å bruke aluminiumsteip som ytterste skin. ala "METALCOAT" fra http://www.mickreevesmodels.co.uk/~m...ccessories.htm
    Men hva med mellomlaget?

Ser Mickreevesmodels også nevner litt om vekt på de forskjellige skins: http://www.mickreevesmodels.co.uk/~m...v/mickscha.htm
    Er Tissue/dope/Silk - polycel/dope det samme som "glassing" med glassfiber eller stoff/silkeduk?

Frister å bruke karbonduk og epoxy. Siden det vil stive bra opp, og være et godt underlag for aluteipen. Men balsa frister også siden det kanskje vil veie mindre?
    Men balsa vil kanskje ikke gi så godt vedheft på aluteipen uten å "dopes"? Og da blir det vel nesten lik vekt som karbonduk/epoxy?

Ser på siden over vekt at 1/8" balsa veier ca 28g/30cm2. Men 1/8" balsa+epoxy/filler veier 21g/30cm2. Er det pga at da kan en slipe bort en del av balsatykkelsen når det tørker?
    Men hva er da Balsa+tissue/talc?

Balsa vil vel bli lettere en Birch eller ply? Eventuelt andre tretyper/betrekkning som bør vurderes?

Er f.eks. balsa i 1/32", 1/16", og 3/32" alt for tynt til dette?
    Jan e. Lohne
  • Soarer
    • Mar 2005
    • 1856

Vi brukte mye 0,6 mm firelags kryssfiner før i tida til planking av seilflyvinger, veit ikke om det er et valg du har sett for deg?
    De fantes iallefall i 30 cm x 1 meter, men er ikke lengre oppdatert på hvor en kan skaffe sånt.
    Noen som veit hvor en får tak i det idag?
    Om det blir valget ditt, så kan jeg love deg knallsterke vinger, og bruk polyurethanlim (Casco med grønn topp), det er bankers til planking. Og utrolig lett å få et flott resultat med slik kryssfiner.
    Mvh
    Gudmund

Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

Comment

• ofremmi
      • Sep 2002
      • 490

Hei
      Hvis jeg har forstått riktig så er dette en elektrisk DF-modell. Jeg vil da tro at man må passe på at det ikke blir for tungt for at det hele skal fly bra. For poenget er val at du skal fly med den, og ikke at den skal se mest skala-riktig ut ?
      Lav vekt får du best til med balsa (lette 1.5mm flak pleier å holde), bruker du polyurethan-lim så kan du gjøre plankingen på et flatt gulv med ballast for å klemme det inntil isoporen. Med epoxy som gir litt stivere vinger, kan jeg anbefale undertrykk (også kalt vakuum) her kan du lese hvordan : http://home.online.no/~ofremmi/HowTo.../VacuumBag.htm
      For å få aluminium finish blir det nok tungt med alum-tape, det finnes SuperMonocote i alu-finish.
      www.ofremmi.info

Comment

Working...