Unconfigured Ad

Collapse

Motor GreatePlanes Tracer .40

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ulldott
    • Apr 2003
    • 95

Motor GreatePlanes Tracer .40

Hei,

jeg har en GreatePlanes Tracer 40 som jeg har tenkt å sette inn en OS32sx motor i, høres dette ut som galskap...? Iflg. GP så skal man bruke minimum en 40 motor men i og med at OS32sx yter 1,2HK og en OS40LA yter 1.0 hk så tenkte jeg at det burde gå. Hvorfor jeg på død og liv skal putte inn en OS32sx ? Fordi det var det jeg hadde liggende

-Ulldott
  • Flue
    • Oct 2003
    • 902

Hvor mye er vekten på flyet? og hva skal det brukes til?
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.

Comment

• Jon Wold
      • Sep 2002
      • 949

Det flyr sikkert men du får ikke utnytta dette flyets potensial med en 40LA eller 32 SX. 32 SX er nok hakket vassere enn LA'n men begge to passer bedre i .25 størrelse fly. Jeg har sett det fly med en YS45 bakeksos og Bolly carbon pipe og det var jo ikke særlig spenstig selv med det oppsettet.
      Sett inn en OS 70 ultimate så tenker jeg det begynner å ligne på noe.
      MVH

Jon Gunnar Wold

Comment

• Vingemutteren
        • Jul 2002
        • 2421

Her kommer en liten historie om en Graupner 400 Trainer (relavtivt raskt 40 fly med spesiell semisymetrisk vinge, god i vind). Vi i klubben vår kjøpte inn den ene etter den andre av disse flyene (vart vel minst 5 stk tror jeg) og motorene varierte sterk i størrelse og vekt (fra TT GP 42 til LEO 46).
        Med en tung 46 i snuten fløy den pent, fort og var egentlig best i vind (men det har vi masse av her så...). Ett fly fikk en Super Tiger 40 i snuten og skilte seg ut som det raskeste, sakteste og det best manøvrerings dyktige flyet i klubben av denne typen. Etter fadesen med å anbefale LEO motorer i flyene til nybegynnere (jada min feil at svineriet kom inn i klubben, beklager til det berørte parter ) så tenkte jeg at en TT GP 42 motor måtte vere mitt i blinken for å roe ned farten til nybegynnerne. Joda det fløy fint og roligt men taklet ikke vind så bra(lande baklengs any one?) så vi laget ett lite lodd som kunne skrues på under flyet når situasjonen tilsa det. Så lang så bra men siden jeg skolte gutten som hadde dette flyet så fikk jeg det for meg at det var litt for kjedeligt når jeg fløy det selv (å jada greit å slippe å sette opp eget fly når halve dagen går med på skoling), så jeg tok en TT 36Pro jeg hadde liggende å satte på (denne er noe kraftigere enn den turtals snurra til OS (32SX) og drar helst en 10x6 propel). Resultatet vart en sakteflygende raser som fløy bedre enn alle de andre flyene av samme type (burde fortsatt ha lodd når det blåste opp men en kunne vente lenger da motoren var kraftigere). Så min erfaring med lette 40 fly som er beregnet på motorer fra FP 40 og opp er at en sint 36 gir mye moro og gode flyegenskaper.
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Natrajk
          • Feb 2002
          • 195

Har selv prøvd en .32 Sx i et fly på ca 2.1 kg. Gikk helt greit, men jeg liker bedre å ha litt mer overskuddskraft enn jeg hadde da.
          Forøvrig en fabelaktig motor, men egner seg kanskje best for fly på godt under to kilo.
          mvh Kjartan

Comment

Working...