Unconfigured Ad

Collapse

Festing av Hyperion motor på Multiplex Mentor

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ostahl
    • Jun 2007
    • 233

Festing av Hyperion motor på Multiplex Mentor

Har akkurat kjøpt meg en Multiplex Mentor (komplett pakke). Jeg leste Alf W. Hansens fantastiske byggeblogg samtidig som jeg leste manualen mens jeg satte sammen denne pakka. Utrolig bra skrevet, og som var til stor hjelp for meg!
    Likevel har jeg et par spørsmål:
    - Jeg har Hyperion Z-3019 (10Turn 1067Kv) motor og Hyperion Z30 (Series Backmount Set) propellfeste og monteringsbrakett (jeg bruker Mentorkitets egen motorbrakett) Jeg sliter med å feste propellfestet (Z30) på motorens propellaksel, Noen som har gjort dette før, som vet hvordan man gjør dette? Jeg har festet motoren på motorbraketten (som fulgte med Mentor kitet), men kommer ikke videre derifra.....
    - I oppsette på dette flyet er det: Hyperion Z-3019 motor, Waypoint Speed Controller 55A 4S med 3A BEC, KongPower 11,1V 3200mah 3S 25C, 2 Futaba S 148 standard servoer, 2 Waypoint W-150 miniservo, 1 miniservo til slepetau. Jeg bruker Spektrum DX7 sender og AR7000 mottaker, men må jeg ha et eget mottakerbatteri i tillegg til KongPower batteriet (3S3200 mah) for å drive dette oppsettet? Eventuelt så har jeg en Spektrum 4,8V 1100mAh NiCd 4 sellers mottakerpakke, kan jeg da bruke den eller blir det kræsj?

Håper noen kan gi meg råd, er rimelig klar for å fly
  • spewster
    MFN Skribent
    • Aug 2007
    • 1134

Originally posted by ostahl
    Har akkurat kjøpt meg en Multiplex Mentor (komplett pakke). Jeg leste Alf W. Hansens fantastiske byggeblogg samtidig som jeg leste manualen mens jeg satte sammen denne pakka. Utrolig bra skrevet, og som var til stor hjelp for meg!
    Likevel har jeg et par spørsmål:
    - Jeg har Hyperion Z-3019 (10Turn 1067Kv) motor og Hyperion Z30 (Series Backmount Set) propellfeste og monteringsbrakett (jeg bruker Mentorkitets egen motorbrakett) Jeg sliter med å feste propellfestet (Z30) på motorens propellaksel, Noen som har gjort dette før, som vet hvordan man gjør dette? Jeg har festet motoren på motorbraketten (som fulgte med Mentor kitet), men kommer ikke videre derifra.....
    - I oppsette på dette flyet er det: Hyperion Z-3019 motor, Waypoint Speed Controller 55A 4S med 3A BEC, KongPower 11,1V 3200mah 3S 25C, 2 Futaba S 148 standard servoer, 2 Waypoint W-150 miniservo, 1 miniservo til slepetau. Jeg bruker Spektrum DX7 sender og AR7000 mottaker, men må jeg ha et eget mottakerbatteri i tillegg til KongPower batteriet (3S3200 mah) for å drive dette oppsettet? Eventuelt så har jeg en Spektrum 4,8V 1100mAh NiCd 4 sellers mottakerpakke, kan jeg da bruke den eller blir det kræsj?

Håper noen kan gi meg råd, er rimelig klar for å fly
    Hei,

Grattis med nytt fly! ser på den modellen selv

Det med motorfeste skal jeg ikke uttale meg om men du trenger ikke å bruke eget mottakerbatteri så lenge det er en 3A BEC i speed controlleren.

Lykke til!
    Stian Håvak (82)
    Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

• ostahl
      • Jun 2007
      • 233

Hei!
      Takker for det spewster! Jeg gleder meg sykt til å teste det Supert da trenger jeg ikke noe mottakerbatteri.

Comment

• ostahl
        • Jun 2007
        • 233

Da står jeg kun igjen med å få på motoren; Hyperion Z-3019 (10Turn 1067Kv) motor og Hyperion Z30 (Series Backmount Set) propellfeste og monteringsbrakett (jeg bruker Mentorkitets egen motorbrakett) Jeg sliter med å feste propellfestet (Z30) på motorens propellaksel, Noen som har gjort dette før, som vet hvordan man gjør dette? Jeg har festet motoren på motorbraketten (som fulgte med Mentor kitet), men kommer ikke videre derifra.....
        Beklager å mase, men er så sugen på å teste det

Comment

• spewster
          MFN Skribent
          • Aug 2007
          • 1134

Originally posted by ostahl
          Da står jeg kun igjen med å få på motoren; Hyperion Z-3019 (10Turn 1067Kv) motor og Hyperion Z30 (Series Backmount Set) propellfeste og monteringsbrakett (jeg bruker Mentorkitets egen motorbrakett) Jeg sliter med å feste propellfestet (Z30) på motorens propellaksel, Noen som har gjort dette før, som vet hvordan man gjør dette? Jeg har festet motoren på motorbraketten (som fulgte med Mentor kitet), men kommer ikke videre derifra.....
          Beklager å mase, men er så sugen på å teste det
          Om det ikke fulgte med noen form for manual kan du vel ringe de du kjøpte den av (tipper elefun). De burde kunne gi et kjapt svar
          Stian Håvak (82)
          Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

• parknudsen
            • Aug 2008
            • 17

Jeg har også kjøpt dette mentor settet, men med Z4025 front mount motor.

Mitt aksling oppsett ser rimlig likt ut som det som er visst på Affas howto.
            Fjerde og sjette bilde fra toppen - http://www.modellflynytt.no/articles...ner/Side2.html viser godt hvordan den skal settes på.

Propellen skal på etter første "skive" innpå adapteret (ikke vist på bildet) så når du strammer på propellen med mutteren ytterst vil adapteret klemmes på motor akslingen og alt burde bli ganske bra

Jeg har hatt mest problemer pga diameter str på motoren bare knapt gir klaring på sidene :/
            Last edited by parknudsen; 05-11-08, 17:25. Reason: Edit og ekstra info

Comment

• joo
              MFN Skribent
              • Nov 2002
              • 6936

Ikke 100% sikker på hva du plages med men har en anelse: Du har kjøpt et backmount, men har ikke montert motoren baklengs? I så fall er mounten bortkastet. For propellfestet i backmounten skal nok monteres på motsatt side av akslingen...
              Skal du feste propell på akslingen skal du ha en "collet" istf. For 5mm shaft...
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• affa
                Administrator
                • Jul 2002
                • 5877

Vet ikke helt om jeg klarer å forklare det bedre enn det jeg har gjort i artikkelen det er referert til under. Bildene der sier vel mer enn tusen ord

Men som også JOO sier så skal akselen ut gjennom plastbraketten og selve tønna være bak. Backmount passer ikke i denne monteringen. Da trenger du bare å sette på propelladapteret foran og på med propellen så er den klar.

Originally posted by parknudsen
                Jeg har også kjøpt dette mentor settet, men med Z4025 front mount motor.

Mitt aksling oppsett ser rimlig likt ut som det som er visst på Affas howto.
                Fjerde og sjette bilde fra toppen - http://www.modellflynytt.no/articles...ner/Side2.html viser godt hvordan den skal settes på.

Propellen skal på etter første "skive" innpå adapteret (ikke vist på bildet) så når du strammer på propellen med mutteren ytterst vil adapteret klemmes på motor akslingen og alt burde bli ganske bra

Jeg har hatt mest problemer pga diameter str på motoren bare knapt gir klaring på sidene :/

Comment

• andersh
                  • Apr 2003
                  • 1734

Har også Mentor med 3025-12 og forstår ikke helt problemstillingen...

Motoren bakmontert (INNI modellen), akslingen stikker ut... vanlig propelladapter i samme størrelse som akslingen (IKKE det adapteret med høl i som er ment på baksiden av motoren), voila... Går so ei klokka...

Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
                  rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                  Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                  Byggeblog for Eurosporten
                  Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• ostahl
                    • Jun 2007
                    • 233

Takker for at dere prøver å hjelpe! Jeg er nok tydligvis litt treg, det er tydligvis noe jeg ikke har skjønt her.....
                    Som sagt så er byggebloggen din Alf W. Hansen utrolig bra, jeg leste den før jeg kjøpte dette flyet som også var en medvirkende årsak og til at jeg kjøpte flyet, må bare få si det! Og jeg har festet motoren som du viser i byggebloggen! Uansett så er disse byggebloggene utrolig inspirerende og lærerike for bl.a nybegynnere som meg!

Som dere sier så har jeg også montert motoren bakmontert inni modellen på plastbraketten som fulgte med Mentor kitet. Problemet er at det virker som om propelladapteret ikke passer.... Har lagt ved noen bilder som ilustrerer hva jeg mener.
                    Attached Files

Comment

• william123
                      • May 2005
                      • 2330

Løsningen er nær
                      William Jul Ringkjøb
                      Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• ostahl
                        • Jun 2007
                        • 233

Originally posted by william123
                        Ja Nå begynte jeg virkelig å lure..... Sendte samme bildene til Elfun, der jeg har kjøpt dette, og de sa at jeg hadde fått feil, så de skulle sende meg et umidelbart (som din link). Utrolig bra service hos Elfun!
                        Uansett må få takke alle som har hjulpet meg!

Comment

• parknudsen
                          • Aug 2008
                          • 17

Aha, da er det jo ikke så rart det ikke funka..
                          Jeg er rimlig ny selv, så tenkte ikke særlig mye over hva som hørte til motor og hva som hørte til modell når jeg pakket ut og bygde.

Godt fornøyd med modellen, veldig enkel å fly og tåler mye. Hadde en super krasj nylig og eneste som ble ødelagt var feste til vingene(ment å knekke for å beskytte vingene tror jeg) og propellen.

Comment

• ostahl
                            • Jun 2007
                            • 233

Originally posted by parknudsen
                            Aha, da er det jo ikke så rart det ikke funka..
                            Jeg er rimlig ny selv, så tenkte ikke særlig mye over hva som hørte til motor og hva som hørte til modell når jeg pakket ut og bygde.

Godt fornøyd med modellen, veldig enkel å fly og tåler mye. Hadde en super krasj nylig og eneste som ble ødelagt var feste til vingene(ment å knekke for å beskytte vingene tror jeg) og propellen.
                            Nei, jeg begynte virkelig å lure på om jeg var "helt bak mål". Jeg skjønner godt hvorfor dere ikke skjønte.... osv.. Da blir det jo enkelt! Da får jeg den vel muligens før helga om jeg er heldig med posten.
                            Jeg har gått litt videre i fra Wilga 2000, så jeg har holdt på godt og vel et år. Utrolig bra med dette forumet. Jeg har spurt mange spørsmål og fått svar på så og si alle (og det er ikke få spørsmål). Håper jeg kan bidra med litt etterhvert også, etterhvert som jeg blir mer erfaren!

Comment

• andersh
                              • Apr 2003
                              • 1734

Som jeg nevnte oppi her.... ikke bruk det store adapteret med høl som er ment bakpå motoren...

Lykke til! Mentoren er et kanonfly!!!

Min er med litt i denne filmen:

Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
                              rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                              Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                              Byggeblog for Eurosporten
                              Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

Working...