Unconfigured Ad

Collapse

Trygg spenning på A123?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Trygg spenning på A123?

Har i mange år forholdt meg til NiXX der jeg har holdt meg til regelen om at der skal være minimum 1,15 volt/celle uten å være i faresonen (med noe last). Ved denne spenningen vil cellene ha mellom 30 og 10% igjen av kapasiteten, og man skal ikke ta den neste turen uten å lade.

På LiPo begynner jeg å bli dus med at 3,5 volt er grensa, når det brukes til RX og tenning. Har også funnet noen snaisne displayer som tikker gjennom hver celle og displayer spenninga. Nesten som en voltspy, bare i klartekst. (Bildet).

Det jeg lurer på er om det er noen som vet et nøyaktig tall man kan sette samme grensen på for A123-celler? Altså ca. 30% kapasitet igjen... Da kan jeg sjekke, enten med display på, justert voltspy eller 8-ballen. Har skjønt at spenningskurven er svært flat på A123, men muligheten for skikkelig hurtiglading på stripa gjør at jeg kan tenke meg å prøve dem ut både til tenning og RX. Spesielt på TUG`er der det gjerne bare skal hviles mens man fyller bensin ønsker jeg meg kjapp og trygg kontroll på alle 3 batteripakkene.
    Attached Files
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!
  • Larsern
    • Sep 2007
    • 756

Nei, man kan ikke sette en definitiv grense på A123. Den vil i tilfelle måtte settes så høyt at det vil være helt meningsløst. Dette fordi de har litt høyere enn nominell spenning på 3,3volt da de er helt nyladet, men faller fort ned til 3,3volt etter at man har tappet noen få mAh ut av de.

Etter min mening er det kun mAh tellere som duger hvis man vil ha ett tall og forholde seg til for og avgjøre om man skal lade eller ikke.
    En annen metode er og lade ofte siden de kan lades så hardt/fort.

Jeg tenkte på disse mAh tellerne selv, men liker ikke tanken på og sette en feilkilde mellom batteriene og AR9100 mottakeren min da den vil miste noe av poenget sitt da. Jeg kommer til og lade de veldig ofte tilogbegynne med for og se hvor mye en flytur tar av batteriene og danne meg ett bilde av hvordan de holder ut.

En ting som jeg har funnet ut er at hvis man setter de på lading ser man til en viss grad om det er mye eller lite igjen etter at man har brukt laderen og batteriene en stund. kjenner liksom lusa på gangen etterhvert.

Vil egentlig tro at slike telleverk vil være en god løsning på slepeflyet ditt.

Lars.

Comment

• Larsern
      • Sep 2007
      • 756

Link til bryteren/telleren jeg tenker på:

Comment

• joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

Det jeg var redd fpr ja, ut fra det jeg har lest.
        Får holde meg til LiPo/LiIon på RX-siden, med god kapasitet og display/8-ball. Og så kanskje ta A123 i bruk på tenningene der man kan kjøre uregulert 2S direkte inn, og så hurtiglade dem når jeg blir kjent med forbruket i forhold til motortiden.
        Telleren var snaisen nok den, men så var det om man tør stole på at telleren OG batteriene er OK
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• affa
          Administrator
          • Jul 2002
          • 5877

Har nå hatt disse som mottakerbatteri i min 1/4 skala elektrifiserte Cub og trekker ca 300-400 mah etter 4-5 turer a 15-20 minutter.

Har også 2 slike inn i en Emcotec BIC bryter/reg i min Krill Katana og flydd endel med den i høst. Flydd 5-6 turer og fått inn max 500 mah.

Comment

• larshkj
            • Nov 2005
            • 535

Jeg holder på å lodde sammen 4-5 A123 pakker med balanseringskabel.
            Siden jeg er godt kjent med flymaskinene jeg skal ha disse pakkene i, og hvor mye strøm som brukes på hver tur, er jeg ganske avslappet.
            Det fine med disse pakkene er jo at man kan fly 3 turer, og så hurtiglade pakkene på noen få minutter.
            Jeg kjøpte disse cellene først og fremst pga utmerkede kvaliteter i minusgrader. Det er rett og slett for utrygt å bruke LiIon eller LiPo i mange kuldegrader uten å mekke løsninger med lommevarmere etc...
            Lars Henrik Kjølberg

http://www.flickr.com/photos/larshkj/

Klubber:
            Jets of Norway
            Nittedal modellflyklubb

Comment

• Larsern
              • Sep 2007
              • 756

Har lite erfaring med li-ion batterier. Tåler de kulde like dårlig som lipo altså? Når vil du si det er for kaldt for ion batterier?

Lars.

Comment

• larshkj
                • Nov 2005
                • 535

Originally posted by Larsern
                Har lite erfaring med li-ion batterier. Tåler de kulde like dårlig som lipo altså? Når vil du si det er for kaldt for ion batterier?

Lars.
                Jeg har brukt Li-Ion ned til 5-6 minusgrader, men har da bare fløyet noen få turer. Det har funket fint. Batteriene var vel ikke gjennomkalde heller.
                Jeg vet ikke hva den absolutte grensen er for Li-Ion.
                A123 reklamerer med bruk ned til 30 minusgrader.
                Lars Henrik Kjølberg

Klubber:
                Jets of Norway
                Nittedal modellflyklubb

Comment

• william123
                  • May 2005
                  • 2330

Jeg fløy med fromeco sine li-ion pakker i fjor. Mellom hver flytur var batteriene i innerlomma og ble testet med 8-ballen før hver tur. Overhodet ikke noe problem hos meg
                  William Jul Ringkjøb
                  Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• Larsern
                    • Sep 2007
                    • 756

Takkar gutar.
                    Har ingen LiIon pakker selv, men flere i klubben her har det, og det kan jo være greit og vite at man bør passe litt på hvis man vil fly litt nå i vinterhalvåret.

Lars.

Comment

• larshkj
                      • Nov 2005
                      • 535

Du får A123 celler til god pris her:

Disse cellene har loddeører, og er enkle å lodde sammen selv for en loddeamatør som meg

Her er dataarket til A123 (ANR26650m1):
                      Lars Henrik Kjølberg

Klubber:
                      Jets of Norway
                      Nittedal modellflyklubb

Comment

Working...