Har i mange år forholdt meg til NiXX der jeg har holdt meg til regelen om at der skal være minimum 1,15 volt/celle uten å være i faresonen (med noe last). Ved denne spenningen vil cellene ha mellom 30 og 10% igjen av kapasiteten, og man skal ikke ta den neste turen uten å lade.
På LiPo begynner jeg å bli dus med at 3,5 volt er grensa, når det brukes til RX og tenning. Har også funnet noen snaisne displayer som tikker gjennom hver celle og displayer spenninga. Nesten som en voltspy, bare i klartekst. (Bildet).
Det jeg lurer på er om det er noen som vet et nøyaktig tall man kan sette samme grensen på for A123-celler? Altså ca. 30% kapasitet igjen... Da kan jeg sjekke, enten med display på, justert voltspy eller 8-ballen. Har skjønt at spenningskurven er svært flat på A123, men muligheten for skikkelig hurtiglading på stripa gjør at jeg kan tenke meg å prøve dem ut både til tenning og RX. Spesielt på TUG`er der det gjerne bare skal hviles mens man fyller bensin ønsker jeg meg kjapp og trygg kontroll på alle 3 batteripakkene.
På LiPo begynner jeg å bli dus med at 3,5 volt er grensa, når det brukes til RX og tenning. Har også funnet noen snaisne displayer som tikker gjennom hver celle og displayer spenninga. Nesten som en voltspy, bare i klartekst. (Bildet).
Det jeg lurer på er om det er noen som vet et nøyaktig tall man kan sette samme grensen på for A123-celler? Altså ca. 30% kapasitet igjen... Da kan jeg sjekke, enten med display på, justert voltspy eller 8-ballen. Har skjønt at spenningskurven er svært flat på A123, men muligheten for skikkelig hurtiglading på stripa gjør at jeg kan tenke meg å prøve dem ut både til tenning og RX. Spesielt på TUG`er der det gjerne bare skal hviles mens man fyller bensin ønsker jeg meg kjapp og trygg kontroll på alle 3 batteripakkene.
Comment