Unconfigured Ad

Collapse

Limtype som fester karbon støtstang i metallhylse

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nixxon
    • Feb 2005
    • 478

Limtype som fester karbon støtstang i metallhylse

Har en støtstang i karbon. Skal lime fast metallhylse med gjenger i ytterendene for å skru på ball link (servosiden) og clevis (rorsiden).

Er dette en vanlig og holdbar kombinasjon sammen (karbon og metall)?

Prøvde med epoxy, men karbonstang med epoxy på virker som et stempel som komprimerer luften når man dytter stangen inn i metallhylsen. Stangen spretter ut igjen med en gang. Dette er en utfordring å få til - særlig når det er 7 ender til som skal limes.

Det går nok bra hvis man greier å få epoxyen i bunn av hylsen og så lar overflødige epoxy tyte ut av hylsen mens man dytter stangen på plass. Men epoxy er såpass tyktflytende at det ikke vil la seg presse gjennom de kanylene jeg har.

Før jeg sjekker mer om kanylestørrelser kunne det vært fristende å høre om erfarne medlemmer av modellfolket tror det vil være tilstrekkelig (muligens bedre enn epoxy) å bruke CA lim i stedet for epoxy.

Spørsmålet blir så: Er CA lim kurant til oppgaven? Er tynn CA like solid som medium og tjukk CA? Ser for meg en svært lett og rask jobb med tynn CA...

Koplingshylse: http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=1080
    Ball link M2: http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=1109
    Clevis M2: http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=1088
    Stengene fulgte med Yak55, men er vel av denne sorten: http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=6731
    Last edited by nixxon; 18-11-08, 21:12.
  • Banshee Master
    • Oct 2006
    • 31

Heisann
    Ville fremdeles brukt epoxy. sørg for å pusse carbonstanga med sandpapir for å rue den opp. Bruk litt epoxy, stapp dette ned i hylsa, hold/tape dette fast til det er herdet og vips du er i mål. 5 min epoxy er OK, men det er enda bedre å bruke 30 min.

Comment

• Åsen
      • Oct 2004
      • 45

Originally posted by Banshee Master
      Heisann
      Ville fremdeles brukt epoxy. sørg for å pusse carbonstanga med sandpapir for å rue den opp. Bruk litt epoxy, stapp dette ned i hylsa, hold/tape dette fast til det er herdet og vips du er i mål. 5 min epoxy er OK, men det er enda bedre å bruke 30 min.
      Hei.
      Kan bekrefte at denne metoden fungerer helt utmerket!
      Morten.

Comment

• nixxon
        • Feb 2005
        • 478

Originally posted by Banshee Master
        Heisann
        Takker for svar. Så du mener det ikke gjør noe å ha pressluft fanget i bunn av hylsen?

Hvis epoxy er så mye bedre enn CA skal jeg forhøre meg på apoteket i morgen og finne en kanyle/sprøytekombinasjon som har riktige dimensjoner til formålet... Tror jeg bør finne sprøyte/kanyle som skrus på hverandre så ikke kanylen presses av tuppen på sprøyta når man presser inn epoxyen.

Comment

• bellanca
          • Apr 2004
          • 283

Heisann

Jeg har limt drøssevis av slike carbon støtstenger med den foreslåtte metoden nevnt i tråden her, Det du kan gjøre for å lette arbeidet ditt er å finne en passende dimensjon krympestrømpe og tre en liten 10-20mm bit over hylsa og støtstanga etter du har fyllt hylsa med epoxy, krymp i vei og den sitter fast til den er herdet, etter den er herdet kan du skjære vekk krympestrømpen om du vil,jeg pleier å beholde den på.
          Futaba 10C Fasst
          Last Down 3XL V3
          Spirit Elite
          Primo
          Hellcat
          Sukhoi
          Pt 19
          Ucd
          Bossanova
          Giles 202
          Boomerang
          Mojo
          Ultra Stick
          Riva Silver X
          Laser 3d
          Hobbyrommet er fullt av leker.

Comment

• Superstar40
            • Dec 2002
            • 1667

Jeg fikk et tips om å borre 1mm hull i gjengehylsa og clevis - slik at luft/overskudds epoksy hadde et sted og trenge ut.
            Espen Kvien
            Gruppeleder F3A
            Vingtor RC Club
            f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• Banshee Master
              • Oct 2006
              • 31

Tregner ikke noe sprøyte og kanyle, bare trykk inn limet med et eller annet. Godt tips lenger nede i tråden også. Bor et 1 mm hull i hylsa for lufting.

Comment

• Thinnthinn
                • Sep 2002
                • 1172

Det er den løsningen jeg pleier å bruke på de fleste roroverføringer...
                Jeg pleier ikke bore noe hull, bare "skru" hylsen forsiktig innpå. HAr man epoxy på begge deler før sammenføying pleier dette å bli bra.

Kun for å oppklare: Er det karbonstang som træs inn i en åpen hylse, eller et karbonrør som man trær en hylse inni?

Uansett; for max sikkerhet går det an å bore hull i både karbon og hylse for å få en bedre mekanisk sammenføying. Strengt tatt ikke vits, men om man er usikker så....
                Audun Thinn
                Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

• Larsern
                  • Sep 2007
                  • 756

Bruk 30min epoxy og varm den litt med en hårføner etter mixing. Blir fort ganske tynnflytende, og herdingen går mye raskere.

Lars.

Comment

• nixxon
                    • Feb 2005
                    • 478

Originally posted by Thinnthinn
                    Det er den løsningen jeg pleier å bruke på de fleste roroverføringer...
                    Jeg pleier ikke bore noe hull, bare "skru" hylsen forsiktig innpå. HAr man epoxy på begge deler før sammenføying pleier dette å bli bra.

Kun for å oppklare: Er det karbonstang som træs inn i en åpen hylse, eller et karbonrør som man trær en hylse inni?

Uansett; for max sikkerhet går det an å bore hull i både karbon og hylse for å få en bedre mekanisk sammenføying. Strengt tatt ikke vits, men om man er usikker så....
                    Problemet når massiv karbonstang dyttes inn i den hule hylse er at luft ikke slipper ut av hylsen. Luften komprimeres og stritter imot sammenføyningen. Mener karbonstangen målte 1,98 mm i diameter og hylsen skal ha innvendig diameter på 2,00 - da blir det lite plass for luften å unnslippe med tjukk epoxy i veien.

Har prøvd å bore 1 mm hull på frihånd, men boret bare vandrer av sted. Skal prøve å bore igjen i kveld, men da lager jeg et lite merke i messingen som boret får feste i. Trenger bare ett hull som går gjennom ene veggen i hylsen.

Poenget er bare å finne en måte å la luft slippe ut av bunn av hylsen... Som en god bieffekt vil epoxyen lage en vinkel ut av hullet og derved låse seg fast til hylsen når den herder.
                    Last edited by nixxon; 19-11-08, 19:09.

Comment

• HEIN
                      • Jun 2005
                      • 124

Slip ned karbon stanga litt. Da får du på hylsa+ godt feste. Trenger ikke å være pintrangt for å få godt feste. Styr langt unna CA på karbon.
                      Mc 24 Gold retro-Hott "Nerdemax de-lux"
                      Skal det værra seilfly, skal det værra skallstøpt..

Comment

• nixxon
                        • Feb 2005
                        • 478

Det virket

Originally posted by HEIN
                        Slip ned karbon stanga litt. Da får du på hylsa+ godt feste. Trenger ikke å være pintrangt for å få godt feste. Styr langt unna CA på karbon.
                        Gjorde som du sa og slipte stangen litt flat på ene siden i ca 1 cm lengde i hver ende. Da kom stengene m epoxy fint nedi hylsene mens luften tøt ut i bobler. Boblene sprakk og etter avtørking ble det ble jevn epoxy og hel ved av alt sammen. Takk for mange bra tips!

nixxon

Comment

• tomr
                          • Jun 2005
                          • 130

Originally posted by HEIN

Hmm, hvorfor ikke ca på karbon?
                          betennelse i flynerven..

Comment

• trondb
                            • Apr 2004
                            • 33

Originally posted by tomr
                            Hmm, hvorfor ikke ca på karbon?
                            Den skjønte ikke jeg heller ? Jeg har limt karbonstenger inni loddehylser med CA-lim og det var ikke mulig vri løst uten å ødelegge stanga .. jeg godtar det som solid nok.
                            Last edited by trondb; 24-11-08, 22:43.

Comment

• nixxon
                              • Feb 2005
                              • 478

Originally posted by trondb
                              Den skjønte ikke jeg heller ? Jeg har limt karbonstenger inni loddehylser og det var ikke mulig vri løst uten å ødelegge stanga .. jeg oppfatter det som solid nok.
                              Før man tar limet i bruk er det mulig å snurre på stanga inni hylsen, ikke sant? Etter at epoxyen er herdet sitter det (forhåpentligvis) som støpt.

Problemet var å få stang + epoxy inn i hylsa uten at luften i bunn skjøv stangen ut igjen pga komprimert luft i bånn. Sporet på siden av karbonstanga slipper overflødig luft ut av hylsa.

Comment

Working...