Jeg har et spørsmål til dere som er erfarne med glowmotorer, jeg har en eldre totakter: OS fp .20 som rett og slett virker som om den ikke er tett. Den går fint men jeg mistenker at den kunne gått enda bedre om den fikk en skikkelig overhaling. Er det en ide å demontere hele motoren, rense delene og tette den med nye pakninger (feks flytende sådanne) osv? Kan det by på problemer med å få alt riktig sammen igjen?
Unconfigured Ad
Collapse
Overhaling som skal til?
Collapse
X
-
Hei!
Dersom motoren starter greit, har bra kompresjon og går fint så tviler jeg på at du vil få en stor forbedring ved å demontere og rense den. Har du konkrete mistanker om hvor det lekker? Dette er vel en motor uten stempelring, og med en papirpakning i baklokket. Lekker det ut baklokket vil det kanskje funke å bruke et flytende pakningsmateriale. Lekker det i overgang forgasser-bunnkasse, så mener jeg det sitter en o-ring der som kan byttes om du finner en passende erstatning. I toppen tror jeg det sitter en tynn metallring (shims) som tetting. Motoren har jo også kun glidelager (ingen kulelager). Slark og utetthet her er det ingenting å gjøre med.
Motoren er jo gammel og har den kjørt mye på Castor olje så kan jo den gi endel karbonrester på stempel. titter du inn eksosporten så er det mulig å se toppen av stempelet.
Som sagt, tviler på at du vil få en merkbar forbedring i ytelse. I alle fall dersom du ikke har konkrete mistanker om problemområder.
Edit: Dersom du demonterer motoren helt er det viktig at cylinder foring monteres riktig igjen, slik at portåpninger kommer riktig. Mener det sitter en markering (låsing) i toppen av cylinder som sikrer dette. Dette ser du uansett når du demonterer. Pass også på at stempel kommer i samme posisjon som før demontering (du må ikke sette det 180 grader feil sett ovenfra). Grunnen er at sylinder og stempel tilpasser seg hverandre under innkjøring og bruk.
Ellers er det en enkel sak å demontere og montere motoren igjen. Bare gi deg god tid og pass på at du ikke mister noen av de små skruene.
Mvh. Olav E.
Jeg har et spørsmål til dere som er erfarne med glowmotorer, jeg har en eldre totakter: OS fp .20 som rett og slett virker som om den ikke er tett. Den går fint men jeg mistenker at den kunne gått enda bedre om den fikk en skikkelig overhaling. Er det en ide å demontere hele motoren, rense delene og tette den med nye pakninger (feks flytende sådanne) osv? Kan det by på problemer med å få alt riktig sammen igjen?Last edited by Olei; 24-11-08, 11:05. -
Hvist du absolutt ikke MÅ skru den fra hverandre så ikke gjør det.
Om den sviver fint så er det jo braMen du er inne på noe, nøkkelen til at en glow motor går bra er at den er tett og ikke trekker falsk luft.
Dette kan jo fikses på mange måter, men du behæver virkelig ikke demontere hele motoren.
Kjøp nye pakninger! Fp serien til os er å regne som en av os"s beste motorer. De er ikke de sprekeste men de går og går og gårComment
-
lekker litt uansett
du vil få litt griseri fra disse små motorene uansett ..noe fra forgasser noe fra ei potte som helt sikkert lekker litt ..men det du kan gjøre ta av potta sett den sammen på nytt med litt pakninkssement legg også litt på mellom motor og potte.
Og som litt lengre opp i tråden ..funker greit den ....la den være.Rune Gjelsnes
Vikersund
92624841Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment