Unconfigured Ad

Collapse

Wilga slepefly

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stin
    • Jan 2007
    • 629

Wilga slepefly

går med planer om og handle meg et slepefly på ca 2m til 2.6m vingespenn og de frister med et Wilga fly men sliter litt med og finne noen nettsider som selger slike fly er de noen som vet om noen forhandlere som fører dette flyet, hadde også vært litt gøy om dere har kansje noen tips om andre fly som er greie til sleping gjerne med flaps. Har nettopp handlet meg et seilfly på 4m vingespenn og må ha noe og dra de opp med
    mvh stin
    Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
    På vei inn i Hangaren.
    Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm
  • sjaa
    • Feb 2006
    • 601

Hei Stin..

www.airworld.de selger Wilga.
    Ellers er det linker til en annen forhandler til fra nettsidene til IGG, www.iggnorge.com.

En annen sleper jeg har hørt gode ord om er Hektor, og det er en for salg her: http://www.rcmarked.no/detail.php?id=9997

Selv sleper jeg med en TopModel Pilatus Porter på 2,5m med 35ccm. Sleper greit opp til 5-6 kilos seilere, men kunne med fordel hatt noe kraftigere motor.

Hyggelig å se at det begynner å spire litt rundt sleping i naboklubben også
    Du er selvsagt hjertelig velkommen til å besøke oss på Evje for hyggelig prat og mange slep. Bare ta kontakt for avtale om gjesteflyging.

Mvh
    Jo Erlend Thunberg
    Mvh
    JoE
    Agder Modellflyklubb

Comment

• joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

Den Hectoren henter jeg i morra... og kanskje et av seilflya blir med hjem til en kompis på samme turen

Ellers så kan du slepe med det meste. Bare det er greit med motorkraft. Men ligg gjerne unna de mest sakteflygende sakene.

Har gjort ferdig en Taxi 2400 med 35ccm i nesa som skal slepe de små sakene opp til 4 meter. Ikke airborne ennå (snø ute jo...) men Audun sin svintunge Taxi med elektro slepte jo det meste. Selv om Taxien var 5 kilo tyngre enn den blir med bensinmotor. Flaps har den også.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• AudunT
        • Oct 2005
        • 289

Taxien var fin-fin å slepe med! Største jeg slepte med den var ASW 27 1:2,75, og da var det fortsatt mye å gå på. Taxi med 50-85 cc motor må være det perfekte budsjettslepefly, og så lite arbeid i forhold til wilga, hector etc.

Jeg syns taxien var mye bedre enn frisch 1:4 wilga med DA 100 som jeg og sleper med, men de andre jeg eier wilgaen sammen med syntes at den er fin å fly. Dessuten slepte wilgaen 1:2 ASG 29 på 33 kilo uten videre problem, vel og merke med dyktige piloter i begge ender av lina (ikke meg...). Vet 1:3 wilgaen fra samme produsent er bra.

Bra det gror frem slepemiljøer rundt i landet! Absolutt den morsomste grenen jeg har prøvd innen hobbyen. Kanskje bortsett fa å kjøre 1:2 cub, da.
        Audun

Comment

• affa
          Administrator
          • Jul 2002
          • 5877

Originally posted by joo
          Ikke airborne ennå (snø ute jo...)
          Hva JOO, blitt pyse? Full rulle på SKoge ri morgen fra 10:00, brakka er varm

Comment

• Stin
            • Jan 2007
            • 629

Takk for kjappe svar da har jeg noe og grubble på, den Taxi 2400 så jo ut som et greit fly
            og den var jo endel billigere en en Wilga
            mvh stin
            Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
            På vei inn i Hangaren.
            Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

Comment

• jan-t
              MaxFactor
              • Dec 2007
              • 382

her er det en som her wilga. 3 størrelser

Jan-Thomas MAXFACTOR Sollie
              Viking-Smackdown.com

Whiplash 90N YS 91SRS V-Bar5,3-Rave ENV 90 YS 91SRS V-Bar5,3-Rave Ballistic FSO V-Bar5,3
              PM Yak53 DL50 KS pipe - TWM 46% Ultimate 3W 150QS - PILOT-RC 40%Extra 260 3W 150QS

Jerofuel
              Lynx Heli Innovations

Comment

• jeeeeeeright
                • Mar 2008
                • 1052

Her oppe i Lofoten holder vi på å skal rigge en 12-fots Telemaster til slepefly etter anbefaling fra en som har hatt det samme flyet i Bodø.
                Remi A. Sørensen - 94877903
                Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• AudunT
                  • Oct 2005
                  • 289

Originally posted by jan-t
                  her er det en som her wilga. 3 størrelser

www.frisch.flugmodellbau.de
                  Jepp, det er lille wilgaen der jeg er medeier i som jeg mener er så som så. Som nevnt, de andre som flyr den mener at den er helt topp. Store wilgaen til frisch er fantastisk i følge de jeg kjenner som bruker den.
                  Audun

Comment

• joo
                    MFN Skribent
                    • Nov 2002
                    • 6936

Originally posted by affa
                    Hva JOO, blitt pyse? Full rulle på SKoge ri morgen fra 10:00, brakka er varm
                    Jeg må vel ut i kulda noen ganger i vinter når jeg likevel er medlem i en klubb med vinteråpen stripe Skal ha litt fri framover, kommandert til å holde meg vekk fra jobb...

Taxien min balanserte ut perfekt med 35ccm i nesa (MVVS). Og da ligger tenningsbatteri helt framme. Tenker den skal balansere brukbart ut med en lett og sprek 50ccm også, sjekk MVVS40 (ny og lettere enn 35ccm`en!) og gjerne ZDZ`ene i 40,50 og 60ccm size hos Elefun. Satser på skikkelig tuned-pipe på min, den skal gi en del ekstra effekt. Men ser nå at en større motor ikke hadde skadet balansemessig. Basert på erfaringer med BigLift med 30ccm holder det godt til 4-metringer, kanskje mer med flinke piloter på begge flyene.
                    Laga ei enkel slepekobling med et stykke alu-vinkel.

12-fot Telemasteren var vel den sleperen dem starta med hos Albatross? Den gjorde en knall jobb. Tenker en 8-fots Telemaster kan være en grei start også, men erfaringsmessig vokser størrelsen på seilflyene fort når folk blir alvorlig bitt av basillen og miljøet vokser!

Ikke dumt om dere er 2-3 stykker som går sammen om slepefly-prosjektet, deler på utgiftene og deler på å kuske opp seilflyene.

PS: Litt enig i at de "små" Wilgaene ikke tiltaler alt for mye... ser gjerne ut som kenguruer med epilepsi når dem lander Men når den store Wilgaen til IGG kommer ned er det ofte silke. Og smaken er som kjent segmentert.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• jan-t
                      MaxFactor
                      • Dec 2007
                      • 382

Syns alle disse wilgane virker gode.. Vært litt med IGG når disse har brukt disse wilgane..
                      virker som et knall fly spør du meg..
                      Har lyst og kjøpe meg en Wilga selv. Som jeg kunne tenkt meg og slepet litt med..
                      er jo ikke mange som sleper syns jeg..
                      Jan-Thomas MAXFACTOR Sollie
                      Viking-Smackdown.com

Whiplash 90N YS 91SRS V-Bar5,3-Rave ENV 90 YS 91SRS V-Bar5,3-Rave Ballistic FSO V-Bar5,3
                      PM Yak53 DL50 KS pipe - TWM 46% Ultimate 3W 150QS - PILOT-RC 40%Extra 260 3W 150QS

Jerofuel
                      Lynx Heli Innovations

Comment

• jj
                        • Nov 2002
                        • 1327

Overbevis gutta med akrofly om å montere krok (gjerne avtagbar med noen skruer om de er redd for vekten), så er det bøttevis med slepefly der ute. Nesten hva som helst av overmotoriserte 3D fly der ute er helt fint til sleping. Eneste som ikke alltid er så lett å bygge om er kinatrekassene som ikke alltid er så sterke bakom canopy. Men med en wire eller to ned mot bakre vingeskruer vil nok det være sikret.
                        Og nei, det gjør ingen ting om slepekroken er godt bakom canopien. Det verste er faktisk Vilga med krok omtrent på tyngdepunktet. Det kan fort ende med å blir røsket av stripa og dertil bråstopp når man skal slepe litt (for) store seilfly.
                        Jo Grini
                        http://vimeo.com/jojoen
                        http://www.youtube.com/jojoenno
                        http://www.jojoen.no/

Comment

Working...