Unconfigured Ad

Collapse

SIG Rascal Forty...

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Alfalfa
    • Jul 2002
    • 988

    #1

    SIG Rascal Forty...

    Hei!
    Har akkurat fått en ny Rascal Forty fra SIG sammen med en ny .52 firtakter etc...
    Dette settet var forresten helt utrolig nydelig samt veldig komplett...
    Til etterfølgelse for veldig mange andre produsenter jeg har kjøpt ting fra!!!

    Det jeg lurer på er om det er noen andre som har dette flyet og hvilke gode/negative erfaringer med det...

    Og ev.t hvilke oppsett har dere på flyet??



    Fant noe her, men det sier ikke alt...
    Noen som har noe å tilføye???

    http://www.rcuniverse.com/product_gu...48&kit_id=1460
  • Lumbajack
    • May 2002
    • 635

    #2
    Utroolig pent fly Alfalfa. Grattis!
    Flotte klassiske linjer. Eliptiske vinger er å blir vakkert!
    Ble veldig pen med flotører også.

    Utseende på flyet fikk meg til å tenke på et fly som ble konstruert av Nick Ziroli Sr. på 50-tallet en gang (tror jeg).
    Flyet het "Swoose" Utrolig pen fly som har mange av de samme designtrekkene som Rascal. Ikke det at de ligner til forveksling, men de bor i samme gata. Grav frem MAN October 1989.



    ...nå ble dette litt sånn.."skulle bare si ifra at det ikke var noe"-melding ...sorry

    Kjenner ikke noe mer til Rascal enn det jeg har lest, men lykke til!
    Mvh

    Olav Lund

    Comment

    • Alfalfa
      • Jul 2002
      • 988

      #3
      Da var prøveturene gjort og resultatet ble glimrende!

      Bruker en 52 firtakter og cruiser hands off og level på litt under 1/3 throttle...

      La batteriet i kroppen og festet det og cg var helt perfekt.. Ikke noe ekstra vekt nødvendig... Flyvekta er nå ca. 200 gram mindre enn det SIG oppgir, hva nå enn det kommer av, med standard servoer og utstyr...

      Et par knepp på trimmen på balanseror og sideror var alt som trengtes....

      Flyr som på skinner og er veldig presis og rolig å fly.. Flyet "sitter" veldig tight og fint i svinger og har ingen skumle tendenser til noe som helst...

      Knife-edge, stallturn, loop etc.... Alt funker....

      Tåler veeeeeldig lav hastighet før det flikker... Dv.s du ser det på oppførselen på flyet at det skal til å flikke, så det er ingenting som skjer plutselig her.....

      Hadde litt for høy pitch på propellen (Zinger 12x og hadde derfor landingshastigheter som var litt vel høye, selv med airbrakes... (30 grader opp på balror og ca 8 grader opp på høyderor...)

      Skal gå ned på pitch og opp på bremseutslagene for å kunne få ned landingshastigheten...

      Det bare glir og glir og glir og glir og glir og glir og glir og glir...
      En av klubbens beste piloter brukte nesten 150-160 meter på å få det ned i vindstille vær i går....
      Men med å trene på sideslipping og øke bremse-effekten og redusere pitchen så skal det bli veldig bra!

      Sååå...
      SIG Rascal Forty er veldig fin i lufta og tiltrekker seg mange blikk på bakken... Kan absolutt anbefales, også som trainer!

      Comment

      • LN-WNH
        • Dec 2003
        • 426

        #4
        Hei
        Flott fly, noe av det bedre.
        Nydelig i luften i går kveld!
        Jeg glemte å spørre deg om flyvekten-det så rimelig lett ut.

        Fikk du manualen din forresten?
        Hvor kjøpte du flyet?
        Jeg har en 52 liggende........

        Hilsen
        Per

        Comment

        • joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6936

          #5
          Henger meg på: flyet er bare vakkert, linjelekkert og elegant! Men knife-edge..
          Håper du får mange flytimer med den!
          (Har visst en OS FS-52 et sted...)
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment

          • Thinnthinn
            • Sep 2002
            • 1172

            #6
            Nydelig maskin! Koselig å se "Old-timere" innimellom!
            -Blei litt lang i maska jeg og mhp. knife-edge.... Høres spennedne ut
            Audun Thinn
            Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

            Comment

            • Alfalfa
              • Jul 2002
              • 988

              #7
              SIG oppgir vekten til 2300g -> 2500g...
              Vekten min stoppet på en hårsbredd over 2100g...
              Det er da med all elektronikk og utstyr, men uten fuel...
              Vet ikke om SIG har tatt med det i sin utveiing...

              Fikk manualen.. En fyr på Skåne Hobby i Sverige fikset det for meg free of charge! Heia Sverige!

              Jeg kjøpte den hos Hobby-World i Danmark og betalte ca. 2000,- for selve flyet (eks. mva og porto..)

              Har i dag fått enda en Rascal i posten... Denne gang en Li'l Rascal..
              Vingespenn på 75.5cm og en flyvekt på ca. 240gram..

              Den ble da blå... Bare digger designet på disse fuglene..

              Knife-edge ja!
              Pål Antonisen i Larvik Modellflyklubb tok faktisk knife-edge loops med Rascal'en på onsdag! Vi var flere som ble rimelig overrasket!!!!
              Er liksom ikke flytypen man forbinder med sånt, hehe!

              Med litt aktiv bruk av sideror og høyderor blir faktisk rollene forholdsvis aksiale også (til å være en høyvinget sak selvf... )

              Nå i helga så er det Kjose-stevnet i Larvik (alle bør ta en tur dit!) og da satser jeg på brukbart vær og masse flytid så jeg kan bli bedre kjent med tingen!

              Comment

              • LN-WNH
                • Dec 2003
                • 426

                #8
                Hei

                Hvor fikk du Li'l Rascal.. fra?

                Per

                [/quote]

                Comment

                • Alfalfa
                  • Jul 2002
                  • 988

                  #9
                  Hei!

                  Den ble bestillt fra SIG i USA for 7 dager siden!



                  Fikk den fra HobbyHorse i USA via SIG's ShopAtron nettverk...
                  (Det finner 'nærmeste' forhandler som har den på lager...)

                  Den kostet $137,49 dvs. ca. kr. 940,- + 290,- i moms og postgebyr...
                  Sluttregningen ble da ca. 1200,-
                  Det er med motor og gearboks etc...

                  Mangler da mottager og servoer...

                  Comment

                  Working...