Unconfigured Ad

Collapse

Feste propell til motoren

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pettesh
    • Aug 2008
    • 38

Feste propell til motoren

Plages litt med å få festet propellen til motoren. Har en JBA .56, men skjønner liksom ikke helt hvordan jeg skal sette fast propellen. Propellen har jo et rundt hull midt i, hvor stanga fra motoren (prop shaften) skal gå igjennom, men hvordan får jeg satt den fast? Må dette skjæres ut?
    Last edited by Pettesh; 12-12-08, 17:20.
  • jarle
    • Feb 2005
    • 341

Vet ikke om jeg skjønner helt men propellen trer du inn på akslingen, bor opp til nøyaktig hull hvis den ikke passer. Så skrur du den fast med skiven og propellmutteren som følger med motoren, den skal bare sitte med friksjon og altså ingen form for låsepinn eller noe.
    Pass på at propellen sitter riktig vei med den buede siden av bladet og evt. tekst fremover.

Jarle
    It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

Comment

• Pettesh
      • Aug 2008
      • 38

Hullet på propellen er større enn hva størrelsen på akslingen er, så den sitter løst. Hvordan jeg skal skru den fast er det jeg lurer på. Når jeg snurrer på propellen, går ikke akslingen rundt, kun propellen.

Skiven er jo helt glatt, så propellen vil jo ikke feste seg? Tenker på at når jeg snurrer på den, skal jo resten gå rundt slik at den starter..
      Last edited by Pettesh; 12-12-08, 21:31.

Comment

• opa
        • Jan 2007
        • 717

har du en gra hakkete stor skive i bunn? den glatte (mer vanlige) skiva skal på etter propellen, og før mutter
        Joakim L. T. 94-Modell
        ---------------------------------------------------
        Aeroworks - Extra 300
        Extreme Flight - Yak 54E Profile
        Crrc-Pro GF26I
        EG - Yak 54 26cc
        Kyosho - Edge 540 .50
        C Goldberg - Cub med flottører
        OMP - Katana V2

those who are fearless may not live long, but those who are cautious do not live at all

Comment

• surpass
          • Apr 2007
          • 833

Etter du har tredd propellen over akslingen, så setter du på skiva og strammer til med mutteren. Ser ikke helt problemet her?

Comment

• Pettesh
            • Aug 2008
            • 38

Når jeg har tredd propellen over akslingen, og satt på skiva og strammet til med mutteren så er det fremdeles bare propellen som går rundt. Akslingen går ikke rundt.

Comment

• nettulven
              • Feb 2007
              • 495

Jeg tror du skal ta et bilde som viser hvordan du har satt det sammen. Enten så har ikke du satt på alle delene, eller så mangler du en liten låsepinne som står på akslingen, helt inne med motoren... Jeg har ikke noe bilde som forklarer her, men ta et bilde du og legg det ut..

Hvis du har manualen til motoren så ser du hvordan det skal være. Under den delen som kalles(tror jeg) Thrust Washer, ligger det en liten låsepinne. Hvis den er borte, så vil ikke du klare å sette fast propellen. Jeg vet ikke om det er en sånn låsepinne heller på denne motoren. Men jeg har hatt dette problemet på litt større motorer, at den låsepinnen har forsvunnet under demontering/montering av motoren..

hvis du ser under den linken under her, så er det neste samme motor, kanskje du kan se på den hvordan den skal settes sammen?

Last edited by nettulven; 12-12-08, 20:53.
              Thomas Molnes
              Ålesund og Omegn Modellflyklubb

Comment

• elektrodude
                • Sep 2006
                • 1342

Vanskelig å si uten bilder.Men for meg høres det ut som att propellen er så tynn att du "bruker opp" gjengene på akslingen før muttern klemmer fast propellen.For å løse dette må du legge på en stoppskive til,før du setter muttern på.
                Alt som kan fjernstyres.
                ---------------------------------------------
                The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                Steinar Kvarme.

Comment

• Pettesh
                  • Aug 2008
                  • 38

Litt dårlig kvalitet, håper dere ser. Setter på delene som vist på bildet, i samme rekkefølge. Fra venstre til høyre på bildet. Skrur fast muttern, og dreier propellen mot klokka, men akslingen går ikke rundt, kun propellen.
                  Attached Files

Comment

• yak
                    • Mar 2008
                    • 302

det mangler sporkile, halvmåne formet utseende sitter under den riflete skiven på motor som propellen ligger mot

Comment

• Tom Erik
                      • Feb 2004
                      • 1601

Originally posted by Pettesh
                      Litt dårlig kvalitet, håper dere ser. Setter på delene som vist på bildet, i samme rekkefølge. Fra venstre til høyre på bildet. Skrur fast muttern, og dreier propellen mot klokka, men akslingen går ikke rundt, kun propellen.
                      Du mangler medbringer-skiva!

EDIT: Ok, så det første bilde ditt nå. Du har den alikevel Kan det være at du mangler splinten som låser medbringeren fast til veivakslingen?
                      Attached Files
                      Last edited by Tom Erik; 12-12-08, 22:02.
                      Tom Erik Smedal
                      www.artistic3D.net
                      www.photopia.no

Comment

• Pettesh
                        • Aug 2008
                        • 38

Det er vel denne?
                        Attached Files

Comment

• Tom Erik
                          • Feb 2004
                          • 1601

Du mangler nok denne:
                          Attached Files
                          Tom Erik Smedal
                          www.artistic3D.net
                          www.photopia.no

Comment

• yak
                            • Mar 2008
                            • 302

ja mellom skiven og akslingen sitter den ,det er et spor i akslingen og skiven

Comment

• Pettesh
                              • Aug 2008
                              • 38

Originally posted by Tom Erik
                              Du mangler medbringer-skiva!

EDIT: Ok, så det første bilde ditt nå. Du har den alikevel Kan det være at du mangler splinten som låser medbringeren fast til veivakslingen?
                              Ser ingen plass hvor en slik splint kan sitte. På denne medbringerskiva er det ikke et slikt "kutt" som den på bildet du lastet opp har.

Skal det ikke ligge noe mellom medbringerskiva og propellen? Siden den er helt glatt, vil den selvsagt ikke feste seg fast til skiva.

Comment

Working...