Jeg vurderer å kjøpe en 1-akse gyro for å bruke på balanserorene på min Extra 300s for å hjelpe på landingene. Hvilke gyroer er å anbefale og er dette gode greier??
Unconfigured Ad
Collapse
Gyro til fly
Collapse
X
-
Tags: None
-
Gyro på balanseror
Jeg har brukt Graupner sin Mini-Duo Plus med stort hell på mine jet-modeller. Den bruker en ekstra kanal til å variere stivheten. (Nr. 5144)
Gyro er suverent til å roe ned en modell og får den til å oppføre seg mer som en full-size på grunn av at alle de små kastene blir dempet av gyroen. Begynn med lav demping og øk til ønsket virkning. Jeg har brukt lite demping i vindstille og mer demping i sterkere vind.
For optimal ytelse bør du ha noen ganske kjappe servoer og presise overføringer.Per G. -
hmmm.. er det juks med gyro?
Like juks med gyre på heli også da eller?
hehe... Kunne selv tenkt meg gyro på en av mine modeller, ingenting er bedre enn en nice and smooooth landing.. hehe.. hvor ofte har jeg ikke måtte korrigere villt og mer eller mindre "satt" modellen på bakken.. ikke landing, men nedkomst nesten.. hehe.. ikke så kult når man er i Arvika eller andre steder og har en masse publikum som ser på...Comment
-
Bruk pengene på fuel!
Bruk de pengene en gyro koster på fuel, det får du mye mer igjen for!
På heli er gyro helt nødvendig for å få den hale-respons og autoritet vi ønsker. Men, på fly??? Jeg kan til nød aksepter at noen bruker det på side-/balanseror på svært krevende modeller... men, til balanseror på noe så snilt som en acromaskin?? Nei, da bør man heller finne ut av hvorfor den er vanskelig å fly. Sjekk TP, også sideveis, overføringer og rett opp evnt. vridninger på vingen. Om alt ser bra ut, bør ta tak i seg selv....å trene mer
En god pilot "føler" når flyet begynner å nærme seg stall-grensen,- for å komme dit er det en ting som teller: flytid!
/Tom Erik SmedalComment
-
Re: Bruk pengene på fuel!
Originally posted by Tom ErikEn god pilot "føler" når flyet begynner å nærme seg stall-grensen,- for å komme dit er det en ting som teller: flytid!
/Tom Erik Smedal
Jens EirikComment
-
Det er sant nok at øvelse gjør mester, men etter en del krasj ved landing så kan det vel umulig skade med litt hjelp. Det er vel bedre det enn å miste intressen p.g.a bare krasj?? Og hva jeg vil bruke pengene mine på er vel min sak.Align T-Rex 450
Fizza elektrofly
JR 9xIIComment
-
ville det vært mulig og lagd en slags autopilot som kunne skrues av og på med kontrollen? Altså to gyrorer, roll og elv., som har headinglock?Morten SmøraasComment
-
Autopilot er forlengst kommet i handelen T.D. Futaba har en).Gert Hildrestrand.
Limets Venner.
Valdres Flyklubb Modell
Famous last words? Hey watch this!Comment
-
Originally posted by VingemutterenAutopilot er forlengst kommet i handelen T.D. Futaba har en).
Jens EirikComment
-
Det er sant nok at øvelse gjør mester, men etter en del krasj ved landing så kan det vel umulig skade med litt hjelp. Det er vel bedre det enn å miste intressen p.g.a bare krasj?? Og hva jeg vil bruke pengene mine på er vel min sak.
Jeg har aldri sett deg fly så jeg skal være litt forsiktig med å uttale meg....Men, mitt tips er fortsatt at du lærer å kjenne modellen bedre. En gyro på balanseror vil f.eks ALDRI kunne hindre modellen fra å stalle i en landing, faktisk vil den gi deg enda mindre følelse av hvor nære stall-grensen du egentlig er. Men, for all del kjøp en gyro og fortell oss hvordan det gikk.
/Tom ErikComment
-
Det er ikke stalling som er problemet mitt heller, flyplassen som vi har er veldig utsatt for turbulens i landings inlegget, da stripa ligger på en høyde med skog rundt. Det jeg ønsker med gyro er at de verste flikkene p.g.a turbulensen skal bli dempet.Align T-Rex 450
Fizza elektrofly
JR 9xIIComment
-
Senk nesa (på flyet...) og hold høyere hastighet gjennom den turbulente luftstrømmen. Kanskje du overkompenserer litt? La flyet fly av seg selv og korriger bare for de aller værste byksa. Når du kommer lavt roer selv den værste turbulensen seg og hastigheten kan senkes før landing.
Om du har balanseror som ikke går helt inn, kan disse brukes som brems ved at de vippes litt opp. (Prøv deg frem, 10-30 grader) Det gir noe stabilitet samtidig som det lar deg fly med mer synk uten å øke hastigheten. Med opp-balanseror vil også stallhastigheten senkes.Comment
-
Mange meninger om gyro....+-....men-men
Hvordan skal man kople til en gyro (ailerons), hvis man har to servoer til
balanseror ?Har i dag koplet ailerons på kanal 1 og6 ., må vel ha y-kabler
og masssssse ledninger ?får man bare en følsomhet på flygingen , det finnes jo ikke program for gyro på flyprogrammet (futaba 9chp/cap).Leif S. Nilsen
Jupiter m/irvine 53-chipmunk m/sc 65Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment