Da har jeg og Angel vært ute hele formiddagen og flydd det nyeste tilskuddet til hangaren.
Modellen er denne:
og flys med denne motoren og en flighttech synergy 75amp regulator:
Jeg bruker slike batterier:
Årsaken til at motor og esc ble byttet er at jeg ikke fikk medfølgende esc til å funke sammen med DX7-radoien min (AR6100rx). Dette er et kjent problem med computerradioer og billige esc, som går ut på at esc ikke forstår at throttlekanalen er "helt nede" og dermed ikke gir strøm til motor som et sikkerhetstiltak. ESC var loddet fast direkte til motorledningene, og når det sto i kommentarene til flyet at originalmotor var litt svak, så tok jeg ut begge deler.
Modellen ble litt framtung, men med 30gram bly i rumpa ble det mulig å håndtere flyet.
Pga lite nedtrekk (tror jeg) har jeg måtte legge inn mix fra throttle til dykkror for å forhindre at modellen looper under gasspådrag. Vet at det er juks å gjøre dette, men cowlingen er limt og jeg vil helst ikke skjære flere ganger enn nødvendig i isoporen.
Flyet er med original propell (13x4e)perverst overmotorisert, og hovrer på litt over 1/3 gass. På full spiker er det nærmest ukontrollerbart, og det er en god del flutter i stab og høyderor. Målte WOT til 690watt / 70amp over 10sek. Med motor beregnet for bare 550watt blir dette i overkant mye. Har planer om å redusere endpoint på throttlekanalen neste gang vi er ute å flyr. Selv på full guffe blir ikke noen komponenter varme, så det er ikke sikkert det er skadelig, men flyet er ikke designet for slike hastigheter, så det er helt unødvendig med så mye fart.
Under en tight loop kom batteriet ut som et prosjektil, og flyet gikk med nesa først i bakken fra ca 20 meters høyde og i god fart, men landet i snøen uten skader. Har lagd en forbedret patent for å låse batteriet, og testet med vellykket resultat.
Alt i alt er dette et helt greit nr.2 eller 3-fly for å lære seg akrobatikk / 3D uten å være redd for å ødelegge annet enn noen propeller hvis man går i bakken. Isoporen er av en veldig "seig" type som bøyes bra langt før den knekker. I tillegg får man kjøpt reservedeler om uhellet er ute.
Motoren jeg kjøpte er for drøy for flyet så ta en mindre en eller bruk den som er standard, men regn med å bytte esc. Servoene i flyet gjør jobben sin bra nok, men jeg blir å splitte opp balanserorservoene som nå er loddet sammen for å bruke bare 1 kanal.
Bruker man originalutstyret får man her et komplett morrofly for rundt 1000-lappen minus radio, og det må kunne kalles for et røverkjøp!
Modellen er denne:
og flys med denne motoren og en flighttech synergy 75amp regulator:
Jeg bruker slike batterier:
Årsaken til at motor og esc ble byttet er at jeg ikke fikk medfølgende esc til å funke sammen med DX7-radoien min (AR6100rx). Dette er et kjent problem med computerradioer og billige esc, som går ut på at esc ikke forstår at throttlekanalen er "helt nede" og dermed ikke gir strøm til motor som et sikkerhetstiltak. ESC var loddet fast direkte til motorledningene, og når det sto i kommentarene til flyet at originalmotor var litt svak, så tok jeg ut begge deler.
Modellen ble litt framtung, men med 30gram bly i rumpa ble det mulig å håndtere flyet.
Pga lite nedtrekk (tror jeg) har jeg måtte legge inn mix fra throttle til dykkror for å forhindre at modellen looper under gasspådrag. Vet at det er juks å gjøre dette, men cowlingen er limt og jeg vil helst ikke skjære flere ganger enn nødvendig i isoporen.
Flyet er med original propell (13x4e)perverst overmotorisert, og hovrer på litt over 1/3 gass. På full spiker er det nærmest ukontrollerbart, og det er en god del flutter i stab og høyderor. Målte WOT til 690watt / 70amp over 10sek. Med motor beregnet for bare 550watt blir dette i overkant mye. Har planer om å redusere endpoint på throttlekanalen neste gang vi er ute å flyr. Selv på full guffe blir ikke noen komponenter varme, så det er ikke sikkert det er skadelig, men flyet er ikke designet for slike hastigheter, så det er helt unødvendig med så mye fart.
Under en tight loop kom batteriet ut som et prosjektil, og flyet gikk med nesa først i bakken fra ca 20 meters høyde og i god fart, men landet i snøen uten skader. Har lagd en forbedret patent for å låse batteriet, og testet med vellykket resultat.
Alt i alt er dette et helt greit nr.2 eller 3-fly for å lære seg akrobatikk / 3D uten å være redd for å ødelegge annet enn noen propeller hvis man går i bakken. Isoporen er av en veldig "seig" type som bøyes bra langt før den knekker. I tillegg får man kjøpt reservedeler om uhellet er ute.
Motoren jeg kjøpte er for drøy for flyet så ta en mindre en eller bruk den som er standard, men regn med å bytte esc. Servoene i flyet gjør jobben sin bra nok, men jeg blir å splitte opp balanserorservoene som nå er loddet sammen for å bruke bare 1 kanal.
Bruker man originalutstyret får man her et komplett morrofly for rundt 1000-lappen minus radio, og det må kunne kalles for et røverkjøp!
Comment