Unconfigured Ad

Collapse

18ccm glow motor, tankstørrelse?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nitro
    • Sep 2003
    • 376

18ccm glow motor, tankstørrelse?

Hei.

Lurer på om noen har erfaring med hvor stor tank jeg trenger til en 18ccm glowmotor dersom jeg ønsker 13-15 min motortid. Sikkert litt avhenging av type fly og flyging, men jeg lurer på sånn ca størrelse dere andre bruker.
    På forhånd takk for svar
  • Olavjoergensen
    • Jun 2005
    • 2208

0,4 - 0,5 liter bør være i nærheten avhengig av motor turtall/flystil

Mvh OJ
    Olav Jørgensen
    Low & fast

Comment

• Rein
      • Feb 2006
      • 172

Hei. Jeg har en 3d modell med en .91 totakt (15 kubikk), og bruker samme tank som kommer orginalt med AT40 trainer. Vet ikke hvor mye denne rommer men det er ikke store tanken.
      Flyr 8-10 minutter med variert flyving.
      Tror 0,4 - 0,5 liter vil gi deg minst 15-20 minutter, noe som er langt mer enn de fleste flyr til vanlig. Selv er jeg mett etter 10 minutters 3d flyving.

Mvh. Rein
      mine fly;
      Noen kommer
      noen går.

Comment

• Olavjoergensen
        • Jun 2005
        • 2208

Originally posted by Rein
        Hei. Jeg har en 3d modell med en .91 totakt (15 kubikk), og bruker samme tank som kommer orginalt med AT40 trainer. Vet ikke hvor mye denne rommer men det er ikke store tanken.
        Flyr 8-10 minutter med variert flyving.
        Tror 0,4 - 0,5 liter vil gi deg minst 15-20 minutter, noe som er langt mer enn de fleste flyr til vanlig. Selv er jeg mett etter 10 minutters 3d flyving.

Mvh. Rein
        Har en 1.20 saito 4-takt som har en 4,2 dl tank. Denne modellen må være landet før 11 minutter, helst på 10 min for å ha litt margin ellers er den tom. Lander jeg på 11 min så er den kun en bitte liten skvett igjen bakerst i tanken. Flyr da vingtreff-Nordic program

Mvh OJ
        Olav Jørgensen
        Low & fast

Comment

• Nitro
          • Sep 2003
          • 376

Takk for svar.
          Har ikke fly til denne motoren enda, lurte bare på hva fuel kostnadene blir med en motor på denne størrelsen. Ut fra svarene kan jeg nok regne med en kostnad på 0,5 liter per tur.
          Kanskje det er bedre å satse på bensin motor når man kommer opp i denne størrelsen motor?

Comment

• Jøllsrud
            • Oct 2007
            • 469

Har du mulighet til bensin ville jeg gått for det.

Når det gjelder forbruk og kostnader med bensin vs fuel så sparer man ganske mye på 100 turer

Comment

• Nitro
              • Sep 2003
              • 376

Har forstått det slik at forbruket på en bensin motor er lavere enn for glow, ca halve?
              Når bensin i tillegg koster langt mindre enn glow fuel, ca 1/4 av prisen blir forskjellen vesentlig etter noen turer ja.
              Er det noen bra "kit" for å konvertere en OS BX-1 fra glow til bensin? Eller er det bedre å satse på en original bensin motor?

Comment

• jarle
                • Feb 2005
                • 341

Glem å konvertere en motor til bensin er mitt råd. Dessuten blir bensinmotor stor og tung i de fleste fly av den størrelsen da du må gå opp i slagvolum for å få samme effekt.
                Skal du ha bensinfly bør du gå for litt større modell som klarer den ekstra vekten uten å miste alt av flyegenskaper.
                det er ikke SÅ dyrt å fly med fuelmotor i 120 size hvis du tar med de ekstra kostnadene av bensinmotor og killswitcher og alt som følger med en bensiner..

Jarle
                It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

Comment

• sfinx
                  • Mar 2006
                  • 150

Her finner du tenningsanlegg som er laget for glow til bensin convertering:

Dette er bare informasjon fra meg om at det finnes, ikke noe råd hverken for eller i mot å konvertere glow til bensin.
                  Er nok andre som kan svare bedre på om det er lurt.
                  Tor A. Jakobsen
                  -------------------------------------------------
                  If your gonna Crash.... at least make it look Good!
                  -------------------------------------------------

Comment

Working...