Unconfigured Ad

Collapse

Motor ytelse i en twin?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Olavjoergensen
    • Jun 2005
    • 2208

    #1

    Motor ytelse i en twin?

    Hvordan er det egentlig med motor størrelse i en twin?
    Mener å ha lest et sted at det ikke er så enkelt som å legge sammen kubikken fra de to motorene for å finne passende størrelse på motorene. Ut i fra vekt og effekt osv...

    Om man f.eks har en 40 ccm motor, hvor mange kubikk må man ha for å få samme effekt som en 40 ccm i 2 motorer? Mener å huske at man kan gå ned til f.eks 2 * 15 ccm, men er veldig usikker her....

    Mvh OJ
    Olav Jørgensen
    Low & fast
  • Olavjoergensen
    • Jun 2005
    • 2208

    #2
    Ingen med twin erfaring her?

    Mvh OJ
    Olav Jørgensen
    Low & fast

    Comment

    • Karl H.
      • Mar 2006
      • 1452

      #3
      Du må nok se litt på statisk thrust, kontra vekt på flyet. Hva slags flytype er det snakk om?
      Går ut ifra at det er et eller annet scalafly.
      Karl Hans Glommen.
      Mjøsa Modellflyklubb

      Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

      Comment

      • Olavjoergensen
        • Jun 2005
        • 2208

        #4
        Originally posted by Karl H.
        Du må nok se litt på statisk thrust, kontra vekt på flyet. Hva slags flytype er det snakk om?
        Går ut ifra at det er et eller annet scalafly.
        En OV-10 Bronco. Vingespenn på 96 tommer(ca 2,4 meter) og oppgitt vekt fra produsent på 8,5 kg og oppover avhengig av dill dall i modellen.
        Har veldig lyst til å bruke 2 stk OS 1.10 alpha 4 taktere hvis de duger

        Har funnet ut at en ZDZ 40 ccm har statisk trekk på ca 11,5 kg med en 20*10 propp
        Finner ikke noe info om statisk trekk på OS motorene noe sted


        Mvh OJ
        Last edited by Olavjoergensen; 15-01-09, 17:13.
        Olav Jørgensen
        Low & fast

        Comment

        • Karl H.
          • Mar 2006
          • 1452

          #5
          De bør kunne duge ut i fra at du har 3,6 Hk. Det er jo ikke noe IMAC maskin heller.
          Kondor sin 96" er anbefalt med 2x91 4T. Og utifra det jeg har sett, flyr den bra.
          Karl Hans Glommen.
          Mjøsa Modellflyklubb

          Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

          Comment

          • Olavjoergensen
            • Jun 2005
            • 2208

            #6
            Originally posted by Karl H.
            De bør kunne duge ut i fra at du har 3,6 Hk. Det er jo ikke noe IMAC maskin heller.
            Kondor sin 96" er anbefalt med 2x91 4T. Og utifra det jeg har sett, flyr den bra.
            Ok. Vet du sånn ca hva Kondor sin havner på i vekt?

            Mvh OJ
            Olav Jørgensen
            Low & fast

            Comment

            • Karl H.
              • Mar 2006
              • 1452

              #7
              Her er en video der den flys med 2x80 4T. Vekt er 22 pund.
              Karl Hans Glommen.
              Mjøsa Modellflyklubb

              Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

              Comment

              • Olavjoergensen
                • Jun 2005
                • 2208

                #8
                Originally posted by Karl H.
                Her er en video der den flys med 2x80 4T. Vekt er 22 pund.
                http://www.youtube.com/watch?v=d6ON0VwFxgM
                Det så jo ut som er bra kombinasjon, regner med å bli en del tyngre enn 22 pund så jeg kommer nok til å gå for OS 1.10 alpha * 2 jeg da.

                Mvh OJ
                Olav Jørgensen
                Low & fast

                Comment

                • Outlaw
                  • Feb 2006
                  • 348

                  #9
                  Hei,
                  Jeg fløy ESM Bronco (bildet) et par år med hhv. 2 x OS 91FS og 2 x Irvine 72 (2-takt). Den fløy supert på begge - power nok til store looper på full throttle og level flight på bare 1 motor. Men det er som kjent stopp i en maskin under takeoff og stigning som er kritisk på en twin, så jeg tror alternativet med f.eks. 2stk. OS 110FS er veldig bra. De bygger svjv ikke særlig mer i cowlingen og gir nok "det lille ekstra" som er kjekt å ha!
                  mvh
                  Richard B.
                  Attached Files

                  Comment

                  • Olavjoergensen
                    • Jun 2005
                    • 2208

                    #10
                    Originally posted by Outlaw
                    Hei,
                    Jeg fløy ESM Bronco (bildet) et par år med hhv. 2 x OS 91FS og 2 x Irvine 72 (2-takt). Den fløy supert på begge - power nok til store looper på full throttle og level flight på bare 1 motor. Men det er som kjent stopp i en maskin under takeoff og stigning som er kritisk på en twin, så jeg tror alternativet med f.eks. 2stk. OS 110FS er veldig bra. De bygger svjv ikke særlig mer i cowlingen og gir nok "det lille ekstra" som er kjekt å ha!
                    mvh
                    Richard B.
                    Det er flott, blir artig å ha en modell som ikke finnes på hvert hushjørne også.

                    Mvh OJ
                    Olav Jørgensen
                    Low & fast

                    Comment

                    Working...