Unconfigured Ad

Collapse

Støydemping av Glow/Bensin motorer, propellstøy

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Exlex-
    Forhandler
    • Nov 2003
    • 793

Støydemping av Glow/Bensin motorer, propellstøy

Er det noen som har gode råd om hvordan man støydemper glow/bensin motorer mest mulig for å unngå å få nabolaget på nakken ?

-Exlex-

[Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)
  • Niklas
    • Sep 2003
    • 899

Sette på større propell .

Comment

• -Exlex-
      Forhandler
      • Nov 2003
      • 793

Er det enkelte propellmerker som er mer støyende enn andre ??
      Greit nok å få ned turtallet noe med større pitch/diameter, hva med forskjellige eksospotter...?

-Exlex-

Comment

• Flue
        • Oct 2003
        • 902

APC er kjent for å lage støylave proppeler.

Tror Paulsen Potte og/eller tuned pipe er støysvak, men det har jeg ingen erfaring med. Motorer nå til dags pleier å være nokså stille!
        Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
        er der ingen der kender dem.

Comment

• -Exlex-
          Forhandler
          • Nov 2003
          • 793

Hva er akseptabelt støynivå?
          Vi har nabohus 400 meter fra stripa , i følge en Veiledning hos SFT om støy , bør det være 500 meter fra modellflyging til boliger hvis avstand er den eneste begrensning av støyen. Videre står det slik jeg tolker det, at gjenomsnittelig støyverdiene ikke skal overstige 55-65 dB målt ved bolig, men det kan tillates spissverdier 30dB høyere enn dette.

Det fine med lokasjonen på vår flystripe er skrånende åpent terreng på 3 kanter , noe som gjør det veldig flott å fly her, men støymessig er ikke dette noe uheldig da det er svært lite vegetasjon, (bare åpne jorder) som ikke demper flystøy. At Mjøsa ligger 700 meter unna gjør heller ikke saken bedre i henhold til støydemping i terrenget.

Vi har til dags dato ikke mottatt noen klager , men har hørt noe rykter at smertegrensa er snart nådd hos enkelte og ønsker derfor å prøve få ned støynivået før dette skjer.

-Exlex-

Comment

• Niklas
            • Sep 2003
            • 899

Paulsen potte er vel støydempende, men jeg tror ikke tuned pipen er det.

Comment

• -Exlex-
              Forhandler
              • Nov 2003
              • 793

Hva med såkalte "cannisters" potter, har hørt at de har en bra lyddempende effekt, så hva er prinsippet i disse pottene i forhold til standard potter ?

-Exlex-

Comment

• Vingemutteren
                • Jul 2002
                • 2421

Lurer litt på hvilke motorer dette gjelder?
                Til sammenlikning så synes vi at en Irvine 53 er støysvak med original potte, det samme med Magnum 52 (begge 2 taktere).
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• -Exlex-
                  Forhandler
                  • Nov 2003
                  • 793

De fleste flyr SC 40 , 53, 60 og 90 totaktere
                  Ellers er det noen Rossi , OS motorer i varierende størrelse (totakt)
                  Ett par OS firtaktere 46 og 60 tror jeg... 1 med Bensinmotor av ukjent merke.

-Exlex-

Comment

• joo
                    MFN Skribent
                    • Nov 2002
                    • 6936

"Tiltaksgrensen" for støy ved bolig er 55dB, ved institusjon er den 45dB.

Mye av støydempingen ligger i å belaste motoren mer, som Ostnik sier. Hvis noen hos dere flyr .40-motorer med 9x6 og .60-motorer med 12x6 må det bare bråke! Sett på f.eks 10x8 på .40 og 12x11 på .60.

Paulsen-potta hjelper en del såfremt turtallet er lavt, men normale, originale 2-kammer potter er bra. Etterdempere kan gjerne vurderes. Tore Paulsen selv flyr svært stille modeller der han i tillegg til gode potter gjerne bruker propellere med 3-4 blader og belaster motoren så mye at turtallet kommer under 8.000 RPM på 2-taktere!

Stivere propellere bråker mindre enn myke og slabbete.

Throttlemanagement: de fleste gir på for mye gass når dem flyr, enten fordi det er for lite motor til flyet eller dem bare ikke har skjønt at støyen reduseres mye ved å dra ned til 2/3 gass.

Flytider: dere flyr selvsagt ikke tidlig eller sent eller i "kirketida"?

Og: mister dere plassen pga støyklager er dere langt fra de første...
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• -Exlex-
                      Forhandler
                      • Nov 2003
                      • 793

Propell valg er altså ett av de viktigste tiltakene vi bør begynne med , og som du sier Jo , få ned trottle stikka... Det er morro å fly fort, men ikke til prisen av å miste "stripa".

Hvor får jeg tak i støymåler som funker og hva koster de? Har hørt de er svindyre....

Det har ikke vært noe som helst begrensninger her til nå , men det MÅ til... Det eneste er flytider, der har det vært noenlunde bra...
                      ingen flyging før etter 12:00 på søndag (i praksis 13.00) har vel ikke vært flygning før 11.00 på hverdager heller. , men hva som oppfattes som sein for på kvelden kan nok variere blandt folk. Hva er vanlig rundt på andre steder? 18.00 - 20.00 ?

Vi ønsker jo selvfølgelig å beholde "stripa" så jeg tar dette svært alvorlig, og som grunneier har jeg vel også ett ansvar for ikke å "plage" naboelaget med støy i forbindelse med aktivitetene våre.

Generelt er vel problemet at vi som holder på med denne aktiviteten ikke oppfatter "duringa" som plagsom støy, men det gjør selvfølgelig andre i nærheten som ikke har samme interesse og det har jeg full forståelse for.

Problemet ligger også i at absolutt alle som flyr her har flydd under 1 år totalt , og har ikke hatt noen med erfaring til veilede oss. Det er viktig for oss at vi får orden på disse forholdene kjappt, så vi ikke mister plassen og skader modellflyger sportens omdømme generellt. Setter derfor stor pris på alle vettuge forslag som har kommet fram her i forumet!!

-Exlex-

Comment

• Niklas
                        • Sep 2003
                        • 899

Støymåler? er det noe problem, har det på mobilen jeg :P . Der må vel vere en eller annen med Nokia 5100(eneste jeg vet om med støymåler så langt) i nabolaget/klubben

Comment

• -Exlex-
                          Forhandler
                          • Nov 2003
                          • 793

Er måleren på Nokia'n å stole på ? , Kjenner en på ett bilverksted som har en kanlldyr en, skal jammen se om vi får samme resultat med nokia'n

-Exlex-

Comment

• Motorboy
                            • Nov 2003
                            • 1566

"Ostnik"]Støymåler? er det noe problem, har det på mobilen jeg :P .
                            Bilverksteder har gjerne støymåler til EU kontroll. Spør dem om de kan ta støymåling av din flymotoren.

En gang jeg målte min "Emil Brauner" pulsjeten, så ga den ca 110-120 dB, sinnsykt støy!

Jens Eirik

Comment

• Flue
                              • Oct 2003
                              • 902

Modellfly motorer bråker da ikke mer enn en gressklipper?

Kanskje du kan få noen ideer herfra: http://www.forusrc.no/motorfly/Flypl...RCK%20Bore.pdf
                              Riktignokk er Forus RC Klubb langt fra vanlige hus (ligger blant jorder og gårder).
                              Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                              er der ingen der kender dem.

Comment

Working...