Unconfigured Ad

Collapse

Tips: blankere lakk

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wiker
    • May 2003
    • 195

Tips: blankere lakk

Har drevet å lakket vingene på det nye seilflyet. Brukte Quick sprayboks-lakk. Synes Quick er bedre enn LustreKote, som jeg har prøvd tidligere, men jeg ble ikke fornøyd med resultatet likevel. Ble litt matt og kornete noen steder. Det har vel noe med teknikk og gjøre. Litt sig og renn andreplasser (for mye lakk). Har litt problemer med å få lakken blank og fin uten at det renner.

Neste gang jeg lakker skal jeg ha sprøyte. Noen som har erfaring med denne (998,- hos Clas Ohlson)?

I alle fall - er er tipset:
    Blir ikke resultatet helt bra (matt og kornet, støv, renn osv.) så er det mulig å ordne det. Våtslip lakken med 1200 gritt slipepapir så den blir jevn og fin (uten å puss igjennom). Der etter, poler grundig med lakkrens som fås på bensinstasjoner, slik som man bruker for å rubbe ned gammel, slitt og matt billakk. Den jeg brukte heter Auto Glym - Paint Renovator. Den tar alt av riper fra 1200 gritt slipepapir. Skjønner ikke at jeg ikke har tenkt på dette før. Det blir så blankt og fint at det er helt fantastisk. Til slutt kan man jo polere med vanlig bilvoks så blir det ordentlig glatte også.
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

En smart metode det der. Brukes også når folk "glasser" vinger og bruker Vorgelat. Sliper med finere og finere papir før rubbing og voks.
    Det er vel en fordel å la lakken herde noen dager før du angriper med papir?
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• askare
      • May 2002
      • 82

Den metoden der har jeg prøvd tidligere å det ble meget bra.
      Chevrolet Corvette ble visstnok på 60-tallet lakkert på denne måten.
      Var en Corvette-eier som tipset meg om denne måten å behandle lakken på.

Arnstein

Comment

• mailman13
        • Mar 2004
        • 172

Det er helt vanlig å gjøre ved billakkering når man skal ha litt 'dyr' finish, for helt perfekt overflate slipes det gjerne mellom strøkene også.

Comment

• Wiker
          • May 2003
          • 195

Originally posted by joo
          En smart metode det der. Brukes også når folk "glasser" vinger og bruker Vorgelat. Sliper med finere og finere papir før rubbing og voks.
          Det er vel en fordel å la lakken herde noen dager før du angriper med papir?
          Har hørt at glassig med Vorgelat skal blir veldig bra. Har imidlertid også hørt at det stinker i hele nabolaget så jeg har ikke turt å prøve det.

Jeg hadde glasset vingene med epoxy, og lagt mye flid i slipinga. Ble ganske sur når lakkinga ikke ble bra. Er glad jeg prøvde lakkrensen - nå er jeg fornøyd igjen. Jeg hadde imidlertid ikke tålmodighet til å la lakken herde mer en ett døgn - det gikk greit likevel, men den bør nok herde lengre.

Comment

• Thinnthinn
            • Sep 2002
            • 1172

En annen lur måte for å få lakkeringen til å bli bra er å legge sprayboksen i glovarmt vann en god stund før du lakkerer. Da varmes lakken opp, og det er lettere å få en jevn og fin overflate. Ikke siger den noe særlig heller! Bare husk å tørke godt av lakkboksen FØR du begynner å lakkere!!! Innmari morro med vanndråper på den lakkerte biten... Tro meg
            Audun Thinn
            Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

• Wiker
              • May 2003
              • 195

Originally posted by Thinnthinn
              En annen lur måte for å få lakkeringen til å bli bra er å legge sprayboksen i glovarmt vann en god stund før du lakkerer. Da varmes lakken opp, og det er lettere å få en jevn og fin overflate.
              Den må jeg prøve.

Comment

• MicroMac
                • Jan 2003
                • 632

Prøvde varmt vann metoden på en Cowling med lustrekote. En ting er iallefall sikkert, start langt ute fra. Jeg fikk meg en overaskelse, boksen hadde trykk som en høytrykks spyler
                Endte opp med Quick lakk, fikk ikke dreis på Lustrekote i det hele tatt...sikkert noe med dyktighet å gjøre
                mvh MM

Comment

• Motorboy
                  • Nov 2003
                  • 1566

Originally posted by MicroMac
                  Prøvde varmt vann metoden på en Cowling med lustrekote. Jeg fikk meg en overaskelse, boksen hadde trykk som en høytrykks spyler
                  Ikke noe særlig lurt å varme opp boksen, kan eksplodere hvis varmen er for høyt at du får lakkert hele rommet og tingene tilstede.

I lukket beholder øker trykket med stigende temperaturen, ikke glem at vi benytter denne metoden til stirlingmotor som går på skiftende volum og temperatur i lukket krets.

Jens Eirik

Comment

• MicroMac
                    • Jan 2003
                    • 632

Originally posted by Motorboy
                    I lukket beholder øker trykket med stigende temperaturen
                    Jens Eirik
                    Joda kan litt fysikk jeg også, har blant annet arbeidet endel med mettet vann damp i jobbsammenheng. var derfor yderst forsiktig med oppvarmingen.

Men en liten pekefinger er på sin plass ja
                    mvh MM

Comment

• Vingemutteren
                      • Jul 2002
                      • 2421

Varm vannet til ca 37grader C og alt er greit
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Thinnthinn
                        • Sep 2002
                        • 1172

Jeg mente jo ikke å koke boksen da....
                        Neida, mener at det ikke trenger å være noe særlig over 45-50 grader. Jeg pleier bare å helle varmtvann fra springen oppi en bøtte, for så å senke boksen nedi. Funker hver gang
                        Audun Thinn
                        Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

• Vingemutteren
                          • Jul 2002
                          • 2421

Amen. Og det med å passe på att boksen er HELT tørr før du begynner å lakke er virkeligt veldigt viktigt. Hvordan jeg vet det? nei øh altså fint vær i dag ikke sant.
                          Gert Hildrestrand.
                          Limets Venner.
                          Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• joo
                            MFN Skribent
                            • Nov 2002
                            • 6936

Koke boksen??

Nja, var en kompis av meg som skulle varme en Quick-boks littegrann i en kasserolle på komfyren for en del år siden...
                            Ja, du gjettet riktig: telefonen ringte og etterhvert ble nok vannet godt over 40 grader..
                            Det var ergerlig nok at kjøkkenvifta var ny men måtte byttes igjen pga deformasjoner.. verre var det at alt det andre på kjøkkenet var nyoppussa og måtte taes på nytt
                            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

Working...