Unconfigured Ad

Collapse

En liten FPV-idé

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

En liten FPV-idé

Hva med å bruke to 10 mW sendere i flyet som sender på hver sin kanal, og fordele bildesignalet vha en splitter? Senderene kan feks monteres på hver sin vingetipp med 90° vinkel mellom antennene. To mottakere på bakken med video diversity controller vil velge ut den kanalen som gir best resultat.

Noen som har prøvd? Det blir jo rimelig dyrt i forhold til en kraftigere sender da. Jeg ser for meg at maksrekkevidden ikke vil bli bedre, men at brukbar rekkevide vil bli bedre.

Jeg har forøvrig bestilt en Twin Star 2 og diverse FPV-gadgets med en 10 mW sender nå.
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

Originally posted by tahustvedt
    Hva med å bruke to 10 mW sendere i flyet som sender på hver sin kanal, og fordele bildesignalet vha en splitter? Senderene kan feks monteres på hver sin vingetipp med 90° vinkel mellom antennene. To mottakere på bakken med video diversity controller vil velge ut den kanalen som gir best resultat.

Noen som har prøvd? Det blir jo rimelig dyrt i forhold til en kraftigere sender da. Jeg ser for meg at maksrekkevidden ikke vil bli bedre, men at brukbar rekkevide vil bli bedre
    Jeg har forøvrig bestilt en Twin Star 2 og diverse FPV-gadgets med en 10 mW sender nå.
    Sjekk denne linken for mer info.

Har sjekket noen videoer av utstyr som bruker denne teknologien og du ser at det fungerer bedre enn en sender.
    Men du kommer neppe unna patch antenner på mottakeren.
    Last edited by Quadrocopter; 11-02-09, 23:06.

Comment

• tahustvedt
      • Feb 2004
      • 4601

Hehe. Ja, var den jeg tenkte på. Men de har vel tiltenkt å bruke to mottakere på samme frekvens?

Comment

• Quadrocopter
        Moderator
        • Aug 2007
        • 6357

Hehe. Ja, var den jeg tenkte på. Men de har vel tiltenkt å bruke to mottakere på samme frekvens?
        Tror ikke det siden den kun sjekker kvaliteten på videosignalet ikke HF radiosignalet, så du kan ha to forskjellige kanaler på mottaker/sender paret.

Ang 90˚ polarisering så sjekk FAQ i slutten av pdf dokumentet - de mener at det ikke er den optimale løsningen.

Har ikke hatt behov for diversity eller kraftige sendere da mine eksperimenter for det meste skjer innen kort radius (UAVP) - men går du til anskaffelse så tror jeg det er mange som er interessert i resultatet

Comment

• tahustvedt
          • Feb 2004
          • 4601

Uansett om det er 45° eller 90° mellom antennene, prinsippet er det samme. Jeg snakket om senderantennene. Det vil ikke være hensiktsmessig å vinkle mottakerantennene forskjellig om de mottar på forskjellig frekvens da de ikke vil kunne ta over for hverandre i den sammenhengen med to sendere.
          Last edited by tahustvedt; 11-02-09, 23:31. Reason: endret avslulttning

Comment

• Quadrocopter
            Moderator
            • Aug 2007
            • 6357

Uansett om det er 45° eller 90° mellom antennene, prinsippet er det samme. Jeg snakket om senderantennene. Det vil ikke være hensiktsmessig å vinkle mottakerantennene forskjellig om de mottar på forskjellig frekvens da de ikke vil kunne ta over for hverandre.
            Har ikke gått helt i dybden på boksen men etter som jeg har forstått så sjekker den selve videosignalet, får du en feil timing i linje synken så betyr det at det er støy i bilde og den vil sjekke den andre videokanalen for å se om signalet er bedre.

Det optimale er (som du sier) å ha to mottakere (eventuelt polarisert) som sjekket ut kvaliteten HF signalet å velger det med best resultat, eller enda bedre - gå fra tradisjonell analog FM og over på en form for digitalt signal (ala GSM) slik at du blir kvitt problemene mottak av reflekterte signaler nede ved bakken.

Men jeg tror det har valgt å gjøre det på videonivå for å kunne spenne over et større bruksområdet.
            Last edited by Quadrocopter; 11-02-09, 23:42.

Comment

Working...