Unconfigured Ad

Collapse

Dingsebomser man kan bruke som instrumenter på FPV-fly

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

Dingsebomser man kan bruke som instrumenter på FPV-fly

Jeg kikker etter små dingser man kan montere i instrumentpanelet på FPV-fly.

Her er et kulekompass som er reversert. Da kan det felles inn i instrumentpanelet så bare ene sida vises, og når det står N der så flyr man mot nord. I tillegg funker det som en (veldig dårlig) kunstig horisont hvis man skulle havne i en sky (for de som er gærne nok til å fly så høyt ): Kompass

Her er en liten kniv med innebygd altimeter. Bare litt enkel kirurgi som skal til for å få et bittelite digitalt altimeter: Swiss Army Altimeter

Et fint armbåndsur med stoppeklokke, stigefartsmåler, altimeter, termometer, og baklys. Burde være enkelt å modde med en switch som kan bytte mellom de forskjellige skjermene på kameraet, og slå på baklyset permanent om det er nødvendig: Wrist Altimeter
    Last edited by tahustvedt; 15-02-09, 14:20.
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

Fant en video som viser noe lignende. Det ser ut som at det er mulig å se hva som skjer så nært kameraet også: http://www.youtube.com/watch?v=Df8uC5B8DoE

Advarsel. Heismusikk.

Comment

• obelix
      • Mar 2004
      • 471

ja ganske stili det der sett en del på det low teck men alikevell realistisk uten osd sparer kasnkje litt vekt der oxo da istede for osd gps etc + batteri
      Oi en perfekt landing

Comment

• tahustvedt
        • Feb 2004
        • 4601

Blir nesten mer realistisk enn OSD. Er ikke mange fly som har HMD bortsett fra helt moderne jagerfly og helikopter. Man må jo se på instrumentpanelet i full size småfly.

Comment

• Quadrocopter
          Moderator
          • Aug 2007
          • 6357

Det er tydeligvis bare fantasien som setter begrensningen.
          Men for oss med ti tommeltotter som ikke er like bevandret i den fantastiske mekaniske verden som tahustvedt blir alternativet å montere et tynt display i cockpiten
          Last edited by Quadrocopter; 15-02-09, 16:10. Reason: Rettet opp URL

Comment

• tahustvedt
            • Feb 2004
            • 4601

Stilig. Jeg visste ikke at de hadde et display i samme serie.

Enda billigere: http://cgi.ebay.com/Digital-Wrist-Ba...3%3A1|294%3A50

Comment

• andersh
              • Apr 2003
              • 1734

Står litt om slikt her:
              We help you acquire the perfect domain for your site. Affordable payment options. Quick and responsive customer support available.

Ellers ville jo feks. Garmin sin lille klokkeGPS kunne gitt en del aktuell informasjon. Man kan velge selv hvilke verdier som skal vises på de forskjellige plassene (mener jeg å huske):

Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
              rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
              Byggeblog FPV SailCam Easyglider
              Byggeblog for Eurosporten
              Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• tahustvedt
                • Feb 2004
                • 4601

Jeg kjøpte et sånt billig armbåndsaltimeter med VSI, så får vi se om det er brukbart. Kosta bare USD$50.

Comment

• tahustvedt
                  • Feb 2004
                  • 4601

Ellers hadde det vært moro å laga noen analoge instrumenter. Det kan funke med få komponenter og et par hjemmelagede mikrogalvanometer.

Comment

• Quadrocopter
                    Moderator
                    • Aug 2007
                    • 6357

Her er noen små analoge, ikke helt skala men sikkert brukbare

Virker dessverre ikke men pokker SÅ lekkert!

Comment

• tahustvedt
                      • Feb 2004
                      • 4601

Kongeinstrumenter!

Comment

• tahustvedt
                        • Feb 2004
                        • 4601

Sånn ser den ut etter demontering og lodding av ledninger til brytere. Det veier 11 g uten batteri og gikk ikke i stykker da jeg kobla et 1S lipo på det. Hehe. Funker sikkert med 5 V også.

Jeg prøvde det akkurat i flyet mitt. Jeg teipa det fast nesten flatt på toppen av nesa, 30-40 mm fra kameralinsa, og klarte så vidt å se hva det sto på skjermen mens jeg fløy. Om jeg monterer det i en bedre vinkel og litt lengre unna tror jeg at det blir brukbart.

Jeg nådde 48 m høyde, i hvertfall da jeg kikka ned på den.
                        Attached Files

Comment

• tahustvedt
                          • Feb 2004
                          • 4601

Sånn ser dingsen ut når den er plassert 80 mm fra kameralinsa. Dårlig bildekvalitet fordi jeg måtte gå opp og ta bildet vha kabel tilkoblet PCen mens flyet var nede.

Jeg har bare teipa rundt dne og satt den på toppen av nesa for å ta bilde, jeg har ikke laget noe instrumentpanel enda.
                          Attached Files

Comment

Working...