Unconfigured Ad

Collapse

Propellvalg til 3.5kg cap232

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kenzky
    • Jan 2007
    • 322

Propellvalg til 3.5kg cap232

Har fått meg en cap 232 60size modell.
    Denne har jeg satt på en elektromotor, og kjører dette på 6S.
    Max ampere trekk er 40-50amp.

Men så over til propellvalg. Dette flyet kommer til og bli brukt til akrobatikk, må kunne hovre, og dras rett til værs visst det er mulig med denne motor/batteri.

Etter denne tråden: http://www.modellflynytt.no/articles...ell/Side1.html så ser jeg at jeg burde lete etter en propell med stor diameter og lite vridning.

Har et wattmeter til og måle strømtrekket med.
    Men skal jeg finne den propellen som trekker mest ampere innen motorens grense?
    Eller har det ingenting og si på hvor god propellen er til mitt bruk?
    Har virkelig blitt bitt av basillen
  • Superstar40
    • Dec 2002
    • 1667

Det er mange ting som spiller inn i valg av propell. Har du en elektromotor med høyt turtall pr volt så må propellen bli liten og med liten eller moderat stigning. Har du en motor med lavt turtall pr volt så kan du både øke størrelsen og stigningen. I tillegg så spiller flystill inn, ønsker du fart, eller gode vertikale egenskaper.

Normal så går 60 size 2-takts motorer på 12x6 / 12 x 8/ 13 x 6/ 13 x 8. Men uten å vite noe mer om motoren din kunne jeg tenkt meg noe i ovennevnte størrelsesorden eventuelt ned i 4 eller 4,5 wide i stigning.
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• kenzky
      • Jan 2007
      • 322

Her er motoren:

Anbefalt propell er 14x7 men har prøvd denne og fikk bare såvidt letta flyet..
      Har ikke prøvd andre propeller enn den i lufta. Men har testa 16x12 på bakken og det kjentes ut som om det var mere kraft i den. Den dro ca 40Amp og ca 900Watt.

Comment

• Guest

#4 Unapproved
        Propell og kv-verdi

Hei. Har 5 fly i den vektklassen som er konvertert til electro,og jeg synes du har litt liten kv-verdi på din motor..
        I mine fly er det 520kv(15x,540kv(15x og 600kv(13x10)..Men det skal sies at jeg kjører på 5 cellers batteri..
        Den på 520kv står i en Cub på nesten 5 kilo med floats..Video kan forresten sees nederst på siden her:

Har en Yak 54. P-51 Mustang og en Super chipmunk med 540Kv og (15x Power i massevis...
        600kv har jeg i Cmpro Cessna og en Extra 330l (13x10)

Så mitt råd til deg er vel og kjøpe ny motor..Så bruker du denne til et eventuell større fly i fremtiden.

Comment

• kenzky
          • Jan 2007
          • 322

Originally posted by Deltadeville
          Hei. Har 5 fly i den vektklassen som er konvertert til electro,og jeg synes du har litt liten kv-verdi på din motor..
          I mine fly er det 520kv(15x,540kv(15x og 600kv(13x10)..Men det skal sies at jeg kjører på 5 cellers batteri..
          Den på 520kv står i en Cub på nesten 5 kilo med floats..Video kan forresten sees nederst på siden her:

Har en Yak 54. P-51 Mustang og en Super chipmunk med 540Kv og (15x Power i massevis...
          600kv har jeg i Cmpro Cessna og en Extra 330l (13x10)

Så mitt råd til deg er vel og kjøpe ny motor..Så bruker du denne til et eventuell større fly i fremtiden.
          Okey, den er grei..

Men du sier at jeg kan bruke denne til større fly i fremtiden. Det forstår jeg ikke. For visst denne motoren kan brukes på tungre og større fly, så må den jo kunne brukes på dette som er lettere og mindre?

Comment

• Guest

#6 Unapproved
            Originally posted by kenzky
            Okey, den er grei..

Men du sier at jeg kan bruke denne til større fly i fremtiden. Det forstår jeg ikke. For visst denne motoren kan brukes på tungre og større fly, så må den jo kunne brukes på dette som er lettere og mindre?
            Ja for da kan du bruke større propell..Ta min 60size Yak 54..Den måtte jeg lage lengre understell til for og få nok bakkeklaring...Brukte en blåkopi av en byggeblogg fra USA til convertering.
            På Cmpro-cessnaen min hadde jeg ikke sjangs til det uten at det så for jævlig ut så da måtte jeg gå for en motor med større rpm.(600kv) Og det samme med Extra 330L (60size).
            Er det en Cap fra hobbyking du har??

Comment

• kenzky
              • Jan 2007
              • 322

Jess det er capen derfra..

Men den 16x12 propellen jeg har på nå, trekker jo 40Amp. Så jeg kan jo nesten ikke ha større propell på før motoren blir overbelastet.

Kan vel bare kjøpe 3 eller 4 bladers propell, da trenger jeg jo ikke så store?

Comment

• Guest

#8 Unapproved
                Hi..Har en kompis som stax er ferdig med sin Cap fra HK..Han var veldig fornøyd sålangt..Han satt på en Turnegy 500kv og skal ha 6 cellers batteri..Vet ikke hvilken prop-size han sku ha..
                Det blir liten effekt og sette på 3 eller 4 blads propell..(søk på forumet ang. det)
                Jeg ville gått for denne:

Og kjørt den på 6 celler..

Eller egentlig denne..men vil ikke annbefale deg den siden jeg har hatt store problemer med denne:

Nå er det 3 motoren som står i Extraen...Problemet er at magnetene i motoren løsner..Og da er det stopp....
                Skal prøve denne fra e-bay nå...så får man se..

Har denne motoren på Cessnaen og denne har funka fint...Power til tusen....

Comment

• joo
                  MFN Skribent
                  • Nov 2002
                  • 6935

Har du prøvd å fly den med 16x12? 900 Watt burde få en .60-modell til å fly, men i mine øyne bør man ha rundt 1200Watt på en sånn size for 3D og pattern.
                  Det betyr jo rundt 60A på 6S LiPo, mao har du litt liten motor Når den i tillegg er i klassen "svært lite effektiv" tror jeg ikke du blir kjempe-happy med sakene. Men den burde fly.
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• jeeeeeeright
                    • Mar 2008
                    • 1052

16x12 hørtes veldig hardt ut hvis man ser på at anbefalt propell er 14x7-E på 6 celler på denne motoren...
                    Remi A. Sørensen - 94877903
                    Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• joo
                      MFN Skribent
                      • Nov 2002
                      • 6935

Originally posted by jeeeeeeright
                      16x12 hørtes veldig hardt ut hvis man ser på at anbefalt propell er 14x7-E på 6 celler på denne motoren...
                      Når dingsen er rated til 40A med 50A burst er det ingen fare.
                      Problemet er vel heller om noen av speccene har rot i virkeligheten. Mangel på jevnhet i produksjonen på billigsakene er jo velkjent, kan lett skille 20-30% mellom tilsynelatende like motorer...

Comment

• jeeeeeeright
                        • Mar 2008
                        • 1052

Hvis man tar utgangspunkt i at motoren kan håndtere så mye strøm som det står i spesifikasjonene, og at KV-verdien stemmer ganske godt, kan denne motoren sammenlignes med Hacker A50-16S (som er MYE større rent fysisk, men har en kv på 390). Jeg kjører en "Master Airscrew" 16x10 3-blads fuelpropell på hackeren min i en Sebart Angel, og drar 1630w / 72amp peak med denne.
                        Så enten er det et eller annet i systemet her som gir vesentlig mindre strøm til motoren enn det den vil ha, ellers er KV på motoren MYE lavere enn 380...
                        Forøvrig har jeg personlig meget god erfaring med Turnigy-motorer, men jeg holder meg til den litt påkostede TGY Aerodrive XP-serien (som fortsatt er latterlig billig).
                        Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• kenzky
                          • Jan 2007
                          • 322

Denne motoren hadde vel vært perfekt for dette flyet?

testing result:
                          6S - 13x6.5 APC E 77.00 A 21.22 v 1634 W

Så da hadde jeg fått ca 470Watt per kilo.

Noen som vet sånnt ca hvor mye watt pr kilo man bør ha for å kunne hovre det lett og dra det rett til værs ut av hover?

Comment

• joo
                            MFN Skribent
                            • Nov 2002
                            • 6935

Originally posted by kenzky
                            Noen som vet sånnt ca hvor mye watt pr kilo man bør ha for å kunne hovre det lett og dra det rett til værs ut av hover?
                            Nærmere 400W/kilo begynner å gi håp om slikt.

Comment

• jeeeeeeright
                              • Mar 2008
                              • 1052

Har akkurat en sånn en i en .50size yak fra hobbycity. Bruker den med 100amp esc og 6s1p4000mah lipo og 15x8 propell. Flyklart veier hele pakken 3,2kg, hovrer på akkurat under 1/2 gass, og drar til værs som om du hadde sparket den i rumpa hvis du drar på fullt. Litt for høy toppfart med min propell (blir VELDIG nervøst), så 16x6 ville kanskje vært ennå bedre på denne motoren.

Edit: Har ikke målt strømtrekk, men verken motor eller esc blir varme, så jeg regner med det er innenfor spesifikasjonene. batteriet er derimot fint å varme fingrene på etter 7-8 minutter med 3D-flyging om vinteren...
                              Last edited by jeeeeeeright; 01-03-09, 07:57.
                              Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

Working...