Unconfigured Ad

Collapse

Rorutslag = lysåpning ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kingfisher
    • Feb 2006
    • 833

Rorutslag = lysåpning ?

Skulle vel egentlig ha spurt om dette år tilbake, men likevel.
    Er utslaget på f.eks. 10mm lysåpningen, dvs. mellom de indre flatene, eller i midten av ror og bakkant av vinge.
    På Elapor-modeller som f.eks. EG så vil de ulike målemetodene bety stor forskjell i.o.m. trailing egde er så tykk.

Stein
  • bad scientist
    • Oct 2006
    • 1506

Det er hvor langt ytterkant av roret beveger seg i forhold til der det stod før det beveget seg Hvordan du velger å måle det er opp til deg...
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

Comment

• nixxon
      • Feb 2005
      • 478

Jeg tror uttrykket lysåpning refererer til noe annet en utslag på ror. F.eks brukes uttrykket om spennet på en bjelke (avstanden der en bjelke ikke ligger an mot underlaget, f.eks. avstanden mellom to stendere som holder bjelken oppe).

Når det gjelder måling av utslag på rorflater så måles det i bakkant av rorflaten (lengst fra hengslene). Tegn en prikk med en penn helt bakerst på høyderoret og sett en linjal på høykant vinkelrett inn mot prikken. Når roret går opp eller ned så vil prikken bevege seg opp og ned langs linjalen, f.eks. 2 cm opp og 2 cm ned (i forhold til nøytral rorstilling). Da har man vel et totalt utslag på 2 + 2 = 4 cm.

Om bakkanten av roret er tykt eller tynt har ingen ting å si, fordi man måler i forhold til et lite punkt på roret (kulepennprikken)

nixxon

Comment

Working...