Unconfigured Ad

Collapse

SebArt Katana S30E oppsett - hjelp

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • olle0047
    • Nov 2007
    • 14

SebArt Katana S30E oppsett - hjelp

Hei! har sett litt rundt på oppsett til min katana S30E som er på vei i posten og lurer på om dette oppsettet er brukbart til dette flyet og eventuelt om noen har erfaringer med disse motorene:

Motor: http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=6769 eller http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...ss_Motor_800kv hvem blir det beste valget, eventuelt andre anbefalinger?

Fartsregulator: http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=2166

Servoer: http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=6607

Og til sist batteri: http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=7365

Hadde i utgangspunktet tenkt å gå for SebArt sin anbefalte pakke med hacker a30-14l, hs65mg og en hacker regulator, men når jeg så hvor mye billigere dette ble medberegnet frakt og moms er dette veldig fristene fra hobby king
  • larshkj
    • Nov 2005
    • 535

Ja, tror absolutt at utstyret du har valgt vil fungere. Legg til en 14x7 APC-E propell, så er du i boks. Jeg ville valgt den første motoren, eller denne: http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...0_750Kv_/_600W

Lykke til. Katana'en flyr utrolig bra. Du kommer til å ha mye moro med den. Jeg hadde det veldig gøy med min helt til jeg meldte meg inn i balanserorsklubben
    Lars Henrik Kjølberg

http://www.flickr.com/photos/larshkj/

Klubber:
    Jets of Norway
    Nittedal modellflyklubb

Comment

• affa
      Administrator
      • Jul 2002
      • 5877

Har testet endel utstyr fra Hobbycity med varierende hell. En stor 10S motor raslet fra hverandre etter få turer. Mye dårlige servoer, men HD servoene er ganske greie, spesielt de store 9150MG. Flydd litt Zippy pakker og de er greie, men mister fort futt. Kjøp deg Kokam og nyt effekten i de. Funker knall!

Men billigere er det garantert. har ikke testet Hackeren du nevner, men har hatt Katana 50e og den hadde en utrolig god kombo fra Hacker.

Comment

• Quadrocopter
        Moderator
        • Aug 2007
        • 6357

Har prøv litt forskjellig på broren (Sukhoi 30E) og oppdaget at motorer fra HC som skal ha samme ytelse som Hacker fort blir noe for svake.
        Har en flygerkollega som flyr Katana'en og han har brukt anbefalt motor (A30-14L) og den flyr helt fantastisk.
        Turnigy motorene er absolutt greie men du vi merke forskjell fra en A30-14L.

Hvis jeg skulle ha valgt noe så må det bli en TGY AeorodriveXp SK Serie men HC har ingen som matcher A30-14L i KV og Watt
        Alternativet i standard klassen er TR 35-48-C motoren.

TGY Plush ESC'en er utmerket både på Hacker og TGY motoren!

Skal du slippe å utvide hullene i vingene så bruk servoere som er eksakt like store som HiTec HS-65!!!
        Bruker selv HS-65MG eller de nye digitale HS-5065MG og kan absolutt anbefale disse.

Batterier - alt dreier seg om å få CG riktig. Siden batteriet ikke kommer lengre bak enn vingerøret har vi hatt bra erfaring med HobbyCity 2500mA, dette er noe kortere enn vanlige og gir deg mer fleksibilitet på justering av CG.
        Batteriet tåler mengder med oppladinger og koster 1/3 av tilsvarende "merkevarer"

propell - 14x7 som anbefalt!

Du kan jo sjekke med Esprit over dammen for å se om du kan få de anbefalte komponentene noe billigere - dollaren er jo på vei nedover og momsen fra Esprit er også lav

Du kan sende en PM til OHO og sjekke om han har noen tips.

-Lykke til-
        Last edited by Quadrocopter; 17-03-09, 01:21.

Comment

• joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6936

Har selv en 35-48-800 som Quadro nevner i min. Grei motor. Men jeg har fløyet rundt med 3S3300 LiPo. Enig i at det er anelsen for tunge batterier for best 3D, men modellen takler vekta til mer normal flyging. Og ja; min er noe for fortung med de batteriene.
          Ny sesong, må vel investere i en del 2200-2500 med 30C ytelse istf.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• olle0047
            • Nov 2007
            • 14

hmm, du fikk meg til å tenke litt der, men ender nok opp med å gå for en aerodrive xp motor... blir det for svakt til feks hovring osv senere fårjeg bytte den ut mot en a30-14l da den tid kommer... takk for alle svar
            Originally posted by Quadrocopter
            Har prøv litt forskjellig på broren (Sukhoi 30E) og oppdaget at motorer fra HC som skal ha samme ytelse som Hacker fort blir noe for svake.
            Har en flygerkollega som flyr Katana'en og han har brukt anbefalt motor (A30-14L) og den flyr helt fantastisk.
            Turnigy motorene er absolutt greie men du vi merke forskjell fra en A30-14L.

Hvis jeg skulle ha valgt noe så må det bli en TGY AeorodriveXp SK Serie men HC har ingen som matcher A30-14L i KV og Watt
            Alternativet i standard klassen er TR 35-48-C motoren.

TGY Plush ESC'en er utmerket både på Hacker og TGY motoren!

Skal du slippe å utvide hullene i vingene så bruk servoere som er eksakt like store som HiTec HS-65!!!
            Bruker selv HS-65MG eller de nye digitale HS-5065MG og kan absolutt anbefale disse.

Batterier - alt dreier seg om å få CG riktig. Siden batteriet ikke kommer lengre bak enn vingerøret har vi hatt bra erfaring med HobbyCity 2500mA, dette er noe kortere enn vanlige og gir deg mer fleksibilitet på justering av CG.
            Batteriet tåler mengder med oppladinger og koster 1/3 av tilsvarende "merkevarer"

propell - 14x7 som anbefalt!

Du kan jo sjekke med Esprit over dammen for å se om du kan få de anbefalte komponentene noe billigere - dollaren er jo på vei nedover og momsen fra Esprit er også lav

Du kan sende en PM til OHO og sjekke om han har noen tips.

-Lykke til-

Comment

• olle0047
              • Nov 2007
              • 14

En ting til jeg lurer på er: hvordan bør thrust/vekt forholdet på 3d fly som skal brukes til hovring og alle andre 3d manøvre være? dette flyet kommer vel til å veie Ca1200gram rtf, og fant en motor som gir ca 2500g thrust med en 14x7e propell, blir dette et bra thrust/vekt forhold? (ja dette er mitt første 3d fly som jeg selv komponerer )

Comment

• Quadrocopter
                Moderator
                • Aug 2007
                • 6357

Originally posted by olle0047
                En ting til jeg lurer på er: hvordan bør thrust/vekt forholdet på 3d fly som skal brukes til hovring og alle andre 3d manøvre være? dette flyet kommer vel til å veie Ca1200gram rtf, og fant en motor som gir ca 2500g thrust med en 14x7e propell, blir dette et bra thrust/vekt forhold? (ja dette er mitt første 3d fly som jeg selv komponerer )
                Hei
                Ja man kan finne motorer med thrust i bøtter å spann, men utfordringen du møter er vekten.
                Motoren sitter helt i nesa på flyet og noen 10 talls gram for mye der kan bli vanskelig å utbalansere.
                Videre krever en kraftig motor mye strøm som igjen medfører større batterier som igjen øker vekten på flyet som igjen krever større motor som igjen............

Med en 350-450W/Kg kommer du langt

Comment

• bjeff
                  • Jul 2007
                  • 2010

Oj, det var veldig mange watt... Jeg trodde det var vanlig å si omtrent 300 watt +- pr kg?
                  Det er hvertfall ikke noe stress med mine småfly å fly 3d på litt mindre enn 300 watt pr kg. Katanaen har jeg ikke så mye erfaring med, ennå ("småfly" det også, men stort for meg!).
                  Last edited by bjeff; 17-03-09, 15:06.
                  Anders Eiebakke
                  90078513

Comment

• affa
                    Administrator
                    • Jul 2002
                    • 5877

Klarer modellen 14x7 med tanke på bakkeklaring?

Comment

• bjeff
                      • Jul 2007
                      • 2010

Jo, det gjør den. Litt spennende riktignok.
                      Anders Eiebakke
                      90078513

Comment

• Quadrocopter
                        Moderator
                        • Aug 2007
                        • 6357

14x7 er i.h.t. Sebart sine egne spesifikasjoner.
                        Selvfølgelig skal du ikke ha 10 cm gress under flyet med denne propellen men på en normalt klippet stripe fungere det utmerket.

Jeg synes 300W er litt lite på en 1,3 KG modell - flyr med 600w (ca 425W/Kg) i Sukhoi'en og skulle gjerne ha hatt litt mer...

Comment

• joo
                          MFN Skribent
                          • Nov 2002
                          • 6936

Originally posted by bjeff
                          Oj, det var veldig mange watt... Jeg trodde det var vanlig å si omtrent 300 watt +- pr kg?.
                          Joda, du "klarer" 3D med 300W/kg. Men da klarer du såvidt trekke ut av hover. Nærmer du deg 400W/kg føles sakene langt mer trygge å fly. Særlig hvis du "ramler ut av" øvelsene lavt.
                          Har funnet ut at 400W/kg er et slags minimumskrav for F3A. I alle fall slik jeg selv føler det bør være.
                          (Er heller ikke umulig at spesielt små eller svært store modeller vil ha andre preferanser...?)
                          RPM og propell er andre forhold som gjør store forskjeller på hvordan ting oppleves.

Husk også at der er store forskjeller på effektiviteten på motorene. Putter du 400 Watt inn i en god motor og får 350 Watt til propellen er det helt annerledes enn om du putter 400 Watt inn i en sørgelig dårlig motor og får 280 Watt til propellen.
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• bjeff
                            • Jul 2007
                            • 2010

Jeg har ikke noe problem med å dra Parkmaster ut av hover med ca 145 watt (og da blir det vel ikke stort mer enn 285 pr kg). Men det virker jo logisk at jo tyngre fly, jo større moment kreves det. Har ikke målt Sebart´en, men A30-14L som jeg har virker som mer enn nok, men jeg har ikke fått testet ordentlig ennå.
                            Anders Eiebakke
                            90078513

Comment

Working...