Unconfigured Ad

Collapse

Gjennoppta flygingen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Flue
    • Oct 2003
    • 902

Gjennoppta flygingen?

Hei

Det har blitt en del år siden sist jeg fløy nå, men har fått mer og mer lyst å begynne å fly litt igjen. Tenkte i første omgang å få i gang en .40 size Cloud Dancer jeg har.
    Den har vel stått ubrukt i ca 3-4 år nå.

Batteriet er 4,8V 800mah, og det virker ok ved ladning/utladning med lader. Kan jeg bruke det eller bør det byttes etter så lang tid?

Kan fuelslanger og tank brukes som det er, eller blir disse og ødelagt etter så lang tid?

Jeg har fortsatt en nesten full 4L kanne med 15/15 fuel stående. Kan denne brukes eller blir den og dårlig etter en del år?

Er heller ikke medlem i den lokale klubben lenger (Forus RC). Er det mulig å bare betale en engangsum for å fly? Tenkte å fly igjen i morgen og evt. til helga. Reiser tilbake til Nordnorge (militæret) over helga, så rekker kanskje ikke å melde meg inn for så å fly?

Er det ellers noe jeg burde vite om? Motoren er en OS MAX S.F 40. Senderen jeg har er Futaba FC-28, og motageren er også Futaba 8 kanaler. Det er på 35MHz. Har hørt det har kommet noe nytt? på 2,4GHz.

Tusen takk for all hjelp!
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.
  • bad scientist
    • Oct 2006
    • 1506

noen betraktninger..

Hvis motoren har stått i fire år med fuelrester i, så ville jeg plukket den fra hverandre, renset den godt og satt den inn med ny fuel. Tanken har sikkert klart seg, men slangene ville jeg kikket litt på. Fuelen regnes som ferskvare, men desto fullere kanna er, desto bedre vil den holde seg.
    Sikker ikke alle som er enig med meg i denne, men jeg mener at hvis batteriet funker, så kan det sikkert brukes. Selv om det har stått en stund, så har det kanskje ikke hatt så mange sykluser?
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

Comment

• Karl H.
      • Mar 2006
      • 1452

Originally posted by Flue
      Hei

Er heller ikke medlem i den lokale klubben lenger (Forus RC). Er det mulig å bare betale en engangsum for å fly? Tenkte å fly igjen i morgen og evt. til helga. Reiser tilbake til Nordnorge (militæret) over helga, så rekker kanskje ikke å melde meg inn for så å fly.

Tusen takk for all hjelp!
      Meld deg inn på nettet her; http://www.nlf.no/MeLWin/Sider/BliMedlem.aspx så har klubben bekreftelse med det samme.
      Karl Hans Glommen.
      Mjøsa Modellflyklubb

Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

Comment

• flarssen
        • Jan 2005
        • 1842

Batteriet kan være OK, men den indre motstanden har en tendens til å øke med åra. Det gjør at spenninga kan synke mye ved belastning. Det kan derfor lønne seg å teste det ved å måle spenninga ved belastning. Kjøp en slik http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idproduct=2038 e.l., evt lån hos kjente. Kjør et par av servoene frem og tilbake og sjekk spenningen.
        Fred Larssen

Comment

• Flue
          • Oct 2003
          • 902

Tusen takk for raske svar.

Jeg har en sånn voltspy greie på flyet. Hvis jeg beveger alle servoene i noen sekunder og den fortsatt lyser grønt er det ok å bruke batteriet? Hvor mye koster forresten et nytt?

Håpet egentlig å slippe å plukke motoren fra hverandre Hva skjer dersom jeg ikke gjør det, men bare kjører en tank gjennom den f.eks før jeg tar flyet opp i lufta? Hvis den må renses, hvordan gjøres dette? Skal den ligge i diesel noen timer?

Har vert nede i kjelleren og sett nå. Kanna med fuel var nok mer halvfull enn full Det er JeRo glo 15/15 (grønn farge). Jeg forstår at den helst bør byttes, men hva skjer om jeg ikke gjør det? Og hvor får jeg tak i ny? Jeg pleide å kjøpe av en i klubben, for hobbybutikken hadde ikke den typen. Evt. hvilken annen fuel kan annbefales?

Comment

• bad scientist
            • Oct 2006
            • 1506

Du er sikkert ikke nødt til å plukke fra hverandre hele motoren, skru opp pluggen og hell litt fuel oppi. Du kan også skru løs bakplata og skylle med fuel der. Kjenn litt på den. Hvis det går greit å vri propellen, så er det sikkert ikke så farlig.
            Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
            Lillehammer mfk

Comment

• Larsern
              • Sep 2007
              • 756

Hvis lagrene har blitt litt medtatte av lagringen, så gjør det jo ingen skade om du flyr en tur eller to. De må jo da byttes uansett.

Det er veldig enkelt og finne ut om fuelen din er brukbar. Hvis motoren går med fuelen din er det jo bare og bruke den.

Angående batteriet, så er jo ikke 35mhz så følsom for lav spenning. En liten test servoherjetest før hver flight avslører jo om det er trygt(Žish).

Jeg tror det går fint.

Fly! Flue,fly!

Lars.

Comment

• Flue
                • Oct 2003
                • 902

Takk skal dere ha!

Går helt fint å vri rundt på propellen, hender jeg vrir litt på den nå og da

Da blir det kanskje flyging i morgen hvis jeg får tingene til å gå, og ordner det med medlemskap

Comment

• Jon Wold
                  • Sep 2002
                  • 949

Fuel holder. Dvs hvis det ikke er vann i den. Fuel tiltrekker seg fuktighet, men det blander seg ikke så du kan se om det ligger små "perler" eller bobler med vann i bunn av kanna - vel og merke hvis den har stått rolig i lengre tid. Ser du ikke noen vannbobler i bunnen kan du fint bruke den.
                  MVH

Jon Gunnar Wold

Comment

• Flue
                    • Oct 2003
                    • 902

Tusen takk for svar!

Var ute og fløy litt igår. Motoren startet så og si på første forsøk Hadde ikke noe problemer med den i det hele tatt. På tomgang gikk den på ca 1400rpm, og ca 10400rpm på full gass. Vet ikke hva som er normalt?

Var morro å fly litt igjen! I motsetning til modellen var jeg ganske rusten, loopene var ikke så runde som jeg husker dem var, og landingene ikke så myke som før, men det kommer

Comment

• Margarus
                      • Aug 2008
                      • 322

hehe kanon bra dette
                      morro og begynne igjen.
                      flott at flyet kom helt ned igjen vertfall etter en lang pause lykke til
                      MvH Marius Leirdal

Comment

• elektrodude
                        • Sep 2006
                        • 1342

Artig når folk kommer igang igjen Fikk lyst til å fortelle en historie som er selvopplevd.
                        for 25 år siden fløy eg i lag med en fast gjeng,men dei falt fra en etter en når det begynte å dukke opp gravide kjærester,og dei måtte handle pampers i steden for fuel.Eg hadde selv eit opphold med modellfly i 2-3 år.
                        for 3 år siden begynte det å bli endel nye piloter i bygda,så det begynner å bli en gjeng igjen som flyr i lag.Plutselig en dag på stripa dukker det opp en ukjent bil,og ut stiger en som eg har flydd med før,for 20 år siden han er seg selv lik med svarte "mekkehender" og en fillete olabukse.Men det som virkelig får meg til å smile er att han drar ut av bilen samme flya,tilgriset med olje og reparert med streng og teip,samme verktøykassa samme fueldunken med tilhørende utstyr eit merkelig skue,nesten som å gå tilbake i tid.Han fløy til og med på samme måte som før,full gass for å klare å lette før flyet er ute av syne,flyr høøøyt opp og sirkler rundt i store sirkler til tanken er tom.Roper så att det er fly inn for landing,og glir inn til en pen landing,og er fornøyd med dagen
                        Fløy i lag med han sist helg og pratet om gamle dager,skikkelig artig når folk kommer igang igjen ja
                        Alt som kan fjernstyres.
                        ---------------------------------------------
                        The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                        Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                        Steinar Kvarme.

Comment

Working...