Unconfigured Ad

Collapse

3D fly til 10 motor

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Psyko-lefse
    • Feb 2004
    • 1438

3D fly til 10 motor

Går med planer om å lage ett 3d-fly til en 10 motor. Tenker meg en kort, bred vinge med store balanseror og en feit profil. En kropp bestående av to furulister, og ett stort høyderor og sideror. Vingen bygges i balsa, og tror eg tar å bygger halepartiet av depron...
    Satser på en flyvekt på 500-600g. Bruker da to mikroservoer på balanserorene, og en på høyderor, en på sideror.

Hvordan tror dere dette vil fly hvis resultatet blir bra?

Skal jo bygge vingen selv, noen ide om hvilken profil eg skal bruke?
    Noen andre tips?

[/img]
    Morten Smøraas
  • Thinnthinn
    • Sep 2002
    • 1172

Hallo!
    Høres ut som en plan
    Jeg hadde en 3D-maskin med en .15 motor en gang (samme som de selger fra HobbyTeknikk i Drøbak).
    Den fløy helt greit, men hadde en del rare ting for seg (eller var det piloten??? ).
    Vingene var festet med strikk, og det blei ikke bra nok... Visste jo aldri om de satt helt rett! Bruk heller et par 2-3mm nylonbolter! Jeg ga den til slutt bort som bryllupspresang (Brudgomen ble i alle fall glad!)

Hele trikset er som du selv sier å få ned vekten!
    Jeg testet litt forskjellige propeller, men .15FP motoren likte ikke helt de større proppene med mindre stigning.. (typ. 9x4 o.l.).

Av profiler er jo E475 en grei 3D-profil! brukte den på en 45-size maskin jeg konstruerte for en tid tilbake...
    Prøv med profilerte bal.ror, dvs. ikke lag flate ror etter vingeprofilet! Mer jobb, men mulig værdt strevet!
    Et annet tips: IKKE rund av bakkanter! (ror osv...).

Hvordan tror dere dette vil fly hvis resultatet blir bra?
    -Da blir det sikkert knall! Liten morsom maskin med høy "morro"-faktor!
    Audun Thinn
    Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

• Psyko-lefse
      • Feb 2004
      • 1438

Når det gjelder størrelsen på vingen tenkte eg meg to a4 ark liggende med siden av hverandre. Blir vel 60x20 det? Har bare bygget slow-fly vinger før, så den må nok være litt sterkere enn det. Hvilke materiale? balsalak som spanter og furulister på langs?
      Morten Smøraas

Comment

• Thinnthinn
        • Sep 2002
        • 1172

Bruk balsa rund baut! og ikke overdriv med bruk av lim...
        Dersom du bygger vingen i ett stykke (ingen skjøter den på midten), trenger du strengt tatt ikke noen hard-tre forsterkning i midten heller (jeg brukte 0.5mm finèr som vingebjelke på en 45-size..). Det er MYE styrke i lengderetningen på et balsaflak! Kan lønne seg å bruke en tynn stripe glassfiber på midten dersom du har en skjøt der.
        Ikke bruk noe mer enn 1,5mm balsa til "trekking" av vinger.
        Spanter trenger ikke være med enn max 1,5-2mm de heller.
        Fly skal jo som kjent ikke bygges for å tåle en kræsj, men for å fly bra!
        Audun Thinn
        Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

• Psyko-lefse
          • Feb 2004
          • 1438

Har bygd vingen no. For å være min første vinge synes eg den ble grådig bra. Spantene er litt skjev, men det har lite å si. Ble på 60*25, regner med det er nok...
          Brukte den profilen du sa, E475 (elsker profili ), og balanserorene følger profilen.

Venter bare på noen deler fra Japan, litt hengsler og sånn, før eg trekker den, så får vi se hvordan det går....
          Morten Smøraas

Comment

Working...