Announcement

Collapse
No announcement yet.

Storkræsj, men hva var feilen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Storkræsj, men hva var feilen?

    Var på isen å flyø på Søndag, tok først noen oppvarmingsrunder med en liten elektromodell,
    monterte så sammen katanaen (katana 2m fra esm). Etter en røyk å litt kaffe sendte jeg den til vers og alt fungerte fint en stund, hadde vel kanskje fløyet halve tanken da flyet la seg i stup på nesten full maskin. Det var en irriterende følelse å se flyet stupe mot isen mens jeg hadde god tid til å røre fortvilt med stikkene men uten forbindelse.
    Etter å ha kommet hjem koblet jeg sammen alt radioutstyret og da ser alt ut til å fungere fint igjen..

    Her er noen bilder av et godt utført kræsj..
    Attached Files
    MC 22s
    Toplight standard
    Tragi 603 custum
    Hjemmestøpt f3a (Uprøvd)
    Raptor 50v2. Os hyper
    Seb-art katana 30
    taxi 2400 on floats. roto 35vi
    extreme composite Otop 3D. Os 140rx
    Super Decathlon 1/3 Skala. DL 100
    C-arf Superextra 3,1. 3w 150
    _____________________________
    Hans-Are Jenssen

  • #2
    Kjedelig... men det varmet jo litt på slutten
    Hva brukte du av radio utstyr på bakken/i flyet o.s.v.....

    Comment


    • #3
      Hehe, Det er jo aldri så galt at det ikke er godt for noe..
      Brukte Grauphner mc22s sender, Jr 9-kanals fm mottaker, Sanyo batterier og Hitecservoer..
      MC 22s
      Toplight standard
      Tragi 603 custum
      Hjemmestøpt f3a (Uprøvd)
      Raptor 50v2. Os hyper
      Seb-art katana 30
      taxi 2400 on floats. roto 35vi
      extreme composite Otop 3D. Os 140rx
      Super Decathlon 1/3 Skala. DL 100
      C-arf Superextra 3,1. 3w 150
      _____________________________
      Hans-Are Jenssen

      Comment


      • #4
        Kondolerer... Hadde du mobiltelefon i lomma mens du fløy?
        -Jim Johansen-
        Flyklart:
        Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
        Under construction:
        Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

        Comment


        • #5
          Originally posted by jijohans View Post
          Kondolerer... Hadde du mobiltelefon i lomma mens du fløy?
          Takker...
          Huske no ikkje heilt, men det er fult muli. sto tiliar på dagen å prata i tlf mens eg flaug elektro, å det e ikkje første gongen den ligg i lomma mens eg flyg. Har kunn sett at tlf har innverkning når den ligg rett atme flye, å den ska uansett ikkje blokkere signalan fra radioen den ska vel kun kunne gi litt forstyrrelsa....
          MC 22s
          Toplight standard
          Tragi 603 custum
          Hjemmestøpt f3a (Uprøvd)
          Raptor 50v2. Os hyper
          Seb-art katana 30
          taxi 2400 on floats. roto 35vi
          extreme composite Otop 3D. Os 140rx
          Super Decathlon 1/3 Skala. DL 100
          C-arf Superextra 3,1. 3w 150
          _____________________________
          Hans-Are Jenssen

          Comment


          • #6
            Huff da

            Kjedelig at du fikk denne opplevelsen.

            Jeg kjenner ikke deg, jeg kjenner ikke modellens historie og hendelsen kjenner jeg bare fra din korte men akk så triste beskrivelse.

            Mange av oss har opplevd liknende tilfeller, jeg selv opp til flere ganger. Jeg har surt måttet erkjenne at jeg som pilot manøvrerte slik at flyet ikke lenger kunne fly ut i fra gjeldende aerodynamiske og fysiske lover.

            Modellen din var av en slik størrelse at den ved uheldige omstendigheter kunne tenkes å gjøre en del skade. Til alt hell skadet den ikke kameraten din eller bilen hans. Fordi du ikke var uaktsom, men sikkert er en habil og nøyaktig pilot og modellflybygger, ville kameraten din selv etter alt å dømme måttet dekke en slik skade selv. Men det er du sikkert klar over. Det er jo alltid en viss risiko forbundet med å fly modellfly. Også for omgivelsene.

            Fløy du på 35 mHz og var det forresten militærøvelse i området når du fløy på isen?
            Å kunne gi noen sikker og pålitelig årsak/årsakssammenheng til uhellet er tilnærmet umulig. Det er du sikkert fullstendig klar over selv. Et slikt forsøk vil uansett bli ren verdiløs spekulasjon med mindre man har alle komponenter tilgjengelig for undersøkelser direkte på havaristedet.

            Du gikk sikkert igjennom vrakdelene og plukket ut deler med tanke på gjenbruk før du tente på restene. Jeg tror ikke jeg hadde våget å bruke mye av dette på nytt faktisk.

            Det beste hadde vært om årsaken til hendelsen ble funnet slik at andre kunne lære av den og om mulig ta sine forholdsregler.

            Per Klepaker

            Comment


            • #7
              Originally posted by LN-WNH View Post
              Kjedelig at du fikk denne opplevelsen.

              Jeg kjenner ikke deg, jeg kjenner ikke modellens historie og hendelsen kjenner jeg bare fra din korte men akk så triste beskrivelse.

              Mange av oss har opplevd liknende tilfeller, jeg selv opp til flere ganger. Jeg har surt måttet erkjenne at jeg som pilot manøvrerte slik at flyet ikke lenger kunne fly ut i fra gjeldende aerodynamiske og fysiske lover.

              Modellen din var av en slik størrelse at den ved uheldige omstendigheter kunne tenkes å gjøre en del skade. Til alt hell skadet den ikke kameraten din eller bilen hans. Fordi du ikke var uaktsom, men sikkert er en habil og nøyaktig pilot og modellflybygger, ville kameraten din selv etter alt å dømme måttet dekke en slik skade selv. Men det er du sikkert klar over. Det er jo alltid en viss risiko forbundet med å fly modellfly. Også for omgivelsene.

              Fløy du på 35 mHz og var det forresten militærøvelse i området når du fløy på isen?
              Å kunne gi noen sikker og pålitelig årsak/årsakssammenheng til uhellet er tilnærmet umulig. Det er du sikkert fullstendig klar over selv. Et slikt forsøk vil uansett bli ren verdiløs spekulasjon med mindre man har alle komponenter tilgjengelig for undersøkelser direkte på havaristedet.

              Du gikk sikkert igjennom vrakdelene og plukket ut deler med tanke på gjenbruk før du tente på restene. Jeg tror ikke jeg hadde våget å bruke mye av dette på nytt faktisk.

              Det beste hadde vært om årsaken til hendelsen ble funnet slik at andre kunne lære av den og om mulig ta sine forholdsregler.

              Per Klepaker
              Flyets historie er vel ca 2 år lang så den gidder jeg neppe å ramse opp her. Det som kan være litt inntresant er at helgen før fikk jeg motorkutt da jeg skulle hovre i lav høyde, det var heldigvis en del sny på isen så da ble det bare lettere skader. Etter denne hendelsen monterte jeg inn en headertank forde jeg tenkte at motorkuttet kom fordi motoren dro luft fra tanken. tviler på at dette sammenstøtet var så hardt at noe av radioutstyret tok skade av det, men hvem vet.
              Det har vel nylig vært en militærøvelse her i midt troms, mener den var ferdi. Det var uansett flere dær som fløy på 35Mhz uten problemer. Vannet vi flyr på er såpass langt unna dær øvelsen foregikk så jeg tviler på at den ville påvirket oss.
              Vrakdelene var nokså små så å tolke noen årsak utfra disse tror jeg nok ville vært vanskelig ja, testet alt radiutstyr da jeg kom hjem som sagt å da synes de å virke. tror i allefall at mottakeren blir å havne i søpla.
              MC 22s
              Toplight standard
              Tragi 603 custum
              Hjemmestøpt f3a (Uprøvd)
              Raptor 50v2. Os hyper
              Seb-art katana 30
              taxi 2400 on floats. roto 35vi
              extreme composite Otop 3D. Os 140rx
              Super Decathlon 1/3 Skala. DL 100
              C-arf Superextra 3,1. 3w 150
              _____________________________
              Hans-Are Jenssen

              Comment


              • #8
                Det er jo en kjent sak at batterier yter mye dårligere i kulde, kanskje du skulle hive dem i fryseren en stund og se om de fortsatt klarer å drive radioutstyret?
                det er ihvertfall en av flere mulige forklaringer... Mange, inkludert meg, som har lært det den tunge veien.

                Jarle
                It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by jarle View Post
                  Det er jo en kjent sak at batterier yter mye dårligere i kulde, kanskje du skulle hive dem i fryseren en stund og se om de fortsatt klarer å drive radioutstyret?
                  det er ihvertfall en av flere mulige forklaringer... Mange, inkludert meg, som har lært det den tunge veien.

                  Jarle
                  Stemmer nok det du sier her, men dett var første flyturen denne dagen og fulladete batterier, i tillegg var det mildvær og jeg har tidligere fløyet i ca -15 grader uten svikt.
                  Kan jo alltids teste det du sier for å være sikker.
                  MC 22s
                  Toplight standard
                  Tragi 603 custum
                  Hjemmestøpt f3a (Uprøvd)
                  Raptor 50v2. Os hyper
                  Seb-art katana 30
                  taxi 2400 on floats. roto 35vi
                  extreme composite Otop 3D. Os 140rx
                  Super Decathlon 1/3 Skala. DL 100
                  C-arf Superextra 3,1. 3w 150
                  _____________________________
                  Hans-Are Jenssen

                  Comment

                  Working...
                  X