Unconfigured Ad

Collapse

Flybriller

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ronnynorge
    • Jan 2008
    • 1231

Flybriller

Skal gå til innkjøp av Flybriller-Solbriller og lurer på hva folket har og hva de synes er best..
    Bruker pr i dag Pilotbriller fra rayband,funker bra men når det blåser litt renner det fra øynene.
    Kom med innspill,erfaringer....

Mvh

Ronny
    Ronny Andreassen
    Sunndal/Vinnu
    Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
    3DHs 33" EPP
    JR 9303 2,4
  • jan-t
    MaxFactor
    • Dec 2007
    • 382

Jeg syns det er greit å bruke litt store briller, viktig for meg at dem dekker sidesynet og.så sola ikke titter inn..
    Helst brungule glass, gir best effekt syns jeg..
    Bruker dette når jeg flyr fullsize også.. prøvd med grå glass og. men da føler jeg at landskapet blir helt rart i fra lufta... alt går i ett.. spesielt om vinteren. da er det nesten bedre uten..
    Å fly med grå glass på modell, syns jeg fungerer dårlig.
    Alt er vel smak og behag... er du usikker, ville jeg gått til en brillebutikk/optiker, kansje dem har noen gode råd og tips av dem...
    Ser at di fleste bruker brun gule glass når di flyr model...
    Jan-Thomas MAXFACTOR Sollie
    Viking-Smackdown.com

Whiplash 90N YS 91SRS V-Bar5,3-Rave ENV 90 YS 91SRS V-Bar5,3-Rave Ballistic FSO V-Bar5,3
    PM Yak53 DL50 KS pipe - TWM 46% Ultimate 3W 150QS - PILOT-RC 40%Extra 260 3W 150QS

Jerofuel
    Lynx Heli Innovations

Comment

• Kingfisher
      • Feb 2006
      • 833

Har selv fått tatt i bruk en modell fra Modelglasses

Jeg har kjøpt varianten hvor en kan sette inn egne brilleglass med styrke bak de 4 utskiftbare frontene. Det har så langt fungert bra men termikksesongen har ikke kommet igang ennå. Da er problemet sol midt på himmelen som skinner igjennom mellom brillen og pannen fordi en står og titter mye oppover. Har klistret på en tynn skumgummiremse lang innerkant øverst på brillen for å tette igjen mest mulig.
      De medfølgende fargede glassene fungerer utmerket i ulike lysforhold.

Det kostet riktignok mye for å få laget brilleglass til den varianten som jeg valgte i.o.m. jeg må bruke briller. Mener jeg betalte ca. 2.500,- for å få de laget og satt inn.

Stein

Comment

• morsan
        • Apr 2003
        • 373

Hadde årets første tur på hangkanten sist søndag, og var spent på å teste et nytt par Adidas Elevation Climacool foran gluggene. Må si jeg er kjempefornøyd med resultatet.

Brillene kommer med en slags tetting mellom brillene og ansiktet, men uten at det er så tett at det er fare for kondens på innsiden. Vanligvis tårer jeg en del i nærheten av hangkanten, men nå kunne jeg stå helt fremme på kanten bare for å se hvor det funket, og brillene var bare utrulig effektive. At brillene kommer med elastisk headstrap, gjør det også enkelt å holde brillene tett mot fjeset.

Brillene kan også demonteres fullstendig, og settes sammen til en vanlig solbrille.

Du velger i utgangspunktet mellom 6 ulike modeller (farge/glass kombinasjoner). Til hver modell følger det med 2 sett glass. Det er tilsammen 6 ulike glass (pluss gjennomsiktig) å sette inn, så det bør være noe for enhver smak her. Du kan også sette inn glass med styrke på innsiden (clips). Det har jeg ikke testet foreløbig, men kommer nok til å ha det etterhvert (bruker linser).

Må si jeg var mektig imponert over optikken på de glassene jeg brukte. Stod sydvendt med lav ettermiddagssol rett imot, uten å være særlig sjenert av lyset.

Det er sikkert mange gode briller på markedet, men jeg er ikke redd for å anbefale disse. Spesielt ikke til vårt bruk!

Comment

• ronnynorge
          • Jan 2008
          • 1231

Originally posted by morsan
          Hadde årets første tur på hangkanten sist søndag, og var spent på å teste et nytt par Adidas Elevation Climacool foran gluggene. Må si jeg er kjempefornøyd med resultatet.

Brillene kommer med en slags tetting mellom brillene og ansiktet, men uten at det er så tett at det er fare for kondens på innsiden. Vanligvis tårer jeg en del i nærheten av hangkanten, men nå kunne jeg stå helt fremme på kanten bare for å se hvor det funket, og brillene var bare utrulig effektive. At brillene kommer med elastisk headstrap, gjør det også enkelt å holde brillene tett mot fjeset.

Brillene kan også demonteres fullstendig, og settes sammen til en vanlig solbrille.

Du velger i utgangspunktet mellom 6 ulike modeller (farge/glass kombinasjoner). Til hver modell følger det med 2 sett glass. Det er tilsammen 6 ulike glass (pluss gjennomsiktig) å sette inn, så det bør være noe for enhver smak her. Du kan også sette inn glass med styrke på innsiden (clips). Det har jeg ikke testet foreløbig, men kommer nok til å ha det etterhvert (bruker linser).

Må si jeg var mektig imponert over optikken på de glassene jeg brukte. Stod sydvendt med lav ettermiddagssol rett imot, uten å være særlig sjenert av lyset.

Det er sikkert mange gode briller på markedet, men jeg er ikke redd for å anbefale disse. Spesielt ikke til vårt bruk!

Tror nok det er disse jeg kommer til og prøve ja.Virker tette med den skumgummien på innsiden.Plagsomt når tårene triller

Takk til de som svarer
          Ronny Andreassen
          Sunndal/Vinnu
          Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
          3DHs 33" EPP
          JR 9303 2,4

Comment

• peppern75
            • Jun 2006
            • 671

http://www.mamut.net/bekkumhobby/ har Zurich briller, jeg har to par av dem et for sterk sol og et for "flatt" lys. de fungerer meget bra.
            Min hjemmeside: http://www.smartweb.no/

Per Nilsen
            Spikkestad

Comment

• Tally-ho
              • Apr 2002
              • 219

Jeg kjøpte Zurich for mange mange år siden, lenge før de kom til Norge, og er veldig fornøyd. De er også så store (Orginal modellen) at jeg kan bruke de utenpå de vanlige brillene de dagene jeg ikke bruker kontaktlinser. Dekker også veldig godt sol inn fra sidene.
              Mvh
              Lars Erik Arntsen

Comment

• affa
                Administrator
                • Jul 2002
                • 5876

Modellglasses

Har siden sist sommer nrukt Modellglasses Nimbus og er totalt avhengig. Fungerer utmerket og har senest vært brukt i deilig "påskesol" i dag

Comment

• OAK
                  • Jul 2002
                  • 863

Nå begynner jo denne listen over anbefalte solbriller å bli temmelig lang, men synes BluBlocker bør nevnes. Dette er briller som er populære innen fullsize seilflyging.

BluBlocker sunglasses - style, price and performance for a very popular sunglass brand. A major vision breakthrough. Millions sold.

Kan kjøpes i Norge på f.eks. www.nakshop.no

Comment

• morsan
                    • Apr 2003
                    • 373

Det har kommet mange forslag, og det er sikkert utmerkede briller alle som en. Men det virker som om ikke alle har fått med seg det han er ute etter:

Bruker pr i dag Pilotbriller fra rayband,funker bra men når det blåser litt renner det fra øynene.
                    I mine øyne (pun intended) betyr det at han har ok briller idag, men er ute etter noe som hindrer trekk over øynene og dermed hindrer tåring.

Dette med tåring er temmelig individuelt, og det kan være plagsomt på hangkanten (mitt utgangspunkt). Da er det ikke tilstrekkelig med en brille som er 'åpen' i over og underkant (samme hvor bred den er). Det som trengs er 'padding' mot ansiktet hele veien rundt brillen for å stoppe trekken.

Comment

• Kingfisher
                      • Feb 2006
                      • 833

Originally posted by morsan
                      Det har kommet mange forslag, og det er sikkert utmerkede briller alle som en. Men det virker som om ikke alle har fått med seg det han er ute etter:

I mine øyne (pun intended) betyr det at han har ok briller idag, men er ute etter noe som hindrer trekk over øynene og dermed hindrer tåring.

Dette med tåring er temmelig individuelt, og det kan være plagsomt på hangkanten (mitt utgangspunkt). Da er det ikke tilstrekkelig med en brille som er 'åpen' i over og underkant (samme hvor bred den er). Det som trengs er 'padding' mot ansiktet hele veien rundt brillen for å stoppe trekken.
                      Og siden du påpeker som du gjør så er ditt bidrag/forslag?

Stein

Comment

• -GAS-
                        • Jun 2007
                        • 1323

Hei, jeg har Zurich for sterkt sollys. Skulle ha kjøpt meg dem for flatt lys også for jeg bruker dem skjelden. Tåreproblemet er helt borte med disse på så jeg kan ikke annet enn å anbefale dem.

For min del syns jeg et stativ med en papptalerken funker best. Siden jeg har litt dårlig syn syns jeg at solbriller hemmer synet. Mulig det bare er en vanesak....
                        Christen
                        http://jetsofnorway.com/

Comment

• morsan
                          • Apr 2003
                          • 373

Originally posted by Kingfisher
                          Og siden du påpeker som du gjør så er ditt bidrag/forslag?

Stein
                          Det er bare å bla seg litt oppover

Comment

• Soarer
                            • Mar 2005
                            • 1856

Originally posted by OAK
                            Nå begynner jo denne listen over anbefalte solbriller å bli temmelig lang, men synes BluBlocker bør nevnes. Dette er briller som er populære innen fullsize seilflyging.

BluBlocker sunglasses - style, price and performance for a very popular sunglass brand. A major vision breakthrough. Millions sold.

Kan kjøpes i Norge på f.eks. www.nakshop.no
                            BluBlocker er fantastiske briller!..
                            De forsterker de grønne, røde og gule fargene.
                            Blått blir svart, og er helt hinsides i bruk på å finne en "prikk" på himmelen.
                            Foruten fargeopplevelsen en får med de..

Har ikke de med grønt glass, men har brukt de med orange i mange år, og da helst i hanggliding. RayBan var langt etter i å utgi ei brille med tilsvarende effekt, og desto høyere pris selvfølgelig, uten at de er det bøss bedre.

Problemet med tåring i sterk vind er vel værst til å begynne med, iallefall for meg.
                            Etter fem minutter så kan det blåse så mye det bare vil, og da har jeg sikkert gått tom jeg da..

Ellers så finnes det jo rett og slett svømmebriller for den som ikke er redd for å bli glodd på, eller de til bruk på høyfjellet som ser bedre ut iallefall, der de ligger tett til fjeset omtrent som svømmebriller.
                            Husker som liten gutt at mor mi lånte dykkermaska mi hver gang ho skar opp løk på kjøkkenet.. Funka det, men er ikke sikkert du går for den..
                            Mvh
                            Gudmund

Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                            Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

Comment

• Per
                              • Nov 2005
                              • 243

Det er jo også mange fine alpinbriller å få tak i...

Comment

Working...