Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Et lite spørsmål ang. antennemontering. Jeg har antennen hengende løst mellom kroppen og halefinnen på mine fly. Det jeg har lagt merke til er at nesten ingen andre gjør det på den måten men monterer den så den ikke synes. Hvor i all verden gjemmer dere den?
Takknemlig for tips!!
Odd Johnny
The three most useless things in aviation are altitude above you, runway behind you, and fuel left at the pump.
Hei du, på mine fly legger jeg den etter kroppen på undersiden av flyet, det er viktig å passe på at hele lengden på antenneledningen er strukket ut. Jeg pleier å tre et par centimeterlange krympestrømper på ledningen og så limer jeg krympestrømpene fast til undersiden av flyet, men du kan og bruke understellsklammer for eksempel.
Du kan også lime fast et støtsstang rør inne i kroppen som du trer antenna inn i. Er kroppen for kort lager du bare hull i halen og resten kan henge ut.
Før i tida hadde det ikke noe å si om antenna lå under filmen/inni kroppen etc. Har imidlertid hørt (men ikke selv opplevd) at enkelte nye betrekningstyper inneholder noe metallisk som kan skjerme for mottakersignalene.
Bruker du standard plastfilmer til finish og balsa eller nylon støtstenger kan antenna ligge hvor den vil inni kroppen bakover. Hvis du derimot bruker pull-pull wire eller carbonstøtstenger i bakkroppen bør du sørge for at antenna ligger lengst mulig unna disse tingene og ikke parallelt med dem. Da kan du gjerne føre antenna ut bak canopy og opp mot finnen. Det er lurt å la noen cm av siste del på antenna få ei anna retning enn resten, men mindre enn 90 grader..
Er det viktig at antennen går i rett linje? Tenker på å montere et nylonrør i bunnen av kroppen fra halen og midtveis i kroppen opp mot toppen for ikke å være inntil støtstengene (også av nylon).
Odd Johnny
The three most useless things in aviation are altitude above you, runway behind you, and fuel left at the pump.
Nei!
Antennen skal selvsagt ikke ligge krøllete men strekkes lett ut.
Men: la den siste delen av antennen bøyes av litt, f.eks 10 cm som bøyes til siden i en vinkel på 30-60 grader. Er hele antennen dønn rett utstrakt vil du fysisk kunne se den som en prikk... uten fysisk lengde når flyet kommer rett mot deg og omvendt. Omtrent sånn ser antenna di sendersignalene også, det vil si: dååårlig mottaking/dårlig rekkevidde når flyet ligger slik.
Det du skal unngå er at bøyen blir i for skarp vinkel (over 90 grader)
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment