Unconfigured Ad

Collapse

Propell bolter!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cissaman
    • Feb 2008
    • 324

Propell bolter!

Jeg skal montere alu. spinner på en 3w55ics, boltene som følger med er litt korte slik at med propell, spinner og skiven så har jeg bare en 4-5 gjenger og skru dette fast med, syns det virker litt lite??

Har forsåvidt et fly til som jeg kunne tenkt meg noe lengre bolter til.

Noen som har en ide hvor en kan få 4x50mm og 5x50mm bolter? Virker som det er litt ukurante størrelser...

For de som ikke trenger mer enn orginale lengder så har Biltema et godt utvalg: )

Tips mottas med takk: )
    Last edited by cissaman; 14-04-09, 12:51.
    Bare flygreier: )
  • TrondD
    • Feb 2008
    • 172

Hei.

Jeg forstår ikke helt hvilke lengder du er ute etter. Men jeg kjøper bolter hos Albert E Olsen. (proff-forhandler) De har stort sett alle dimensjoner i hver 5mm lengde. I tillegg er disse boltene laget av svært høy kvalitet. Biltema-boltene lages som oftest av 8.8-hardhet eller dårligere. Altså meierismør+ hardhet.
    Last edited by TrondD; 14-04-09, 13:25.
    Trond Dullerud
    Trondheim Modellflyklubb

Comment

• cissaman
      • Feb 2008
      • 324

Originally posted by TrondD
      Hei.

Jeg forstår ikke helt hvilke lengder du er ute etter. Men jeg kjøper bolter hos Albert E Olsen. (proff-forhandler) De har stort sett alle dimensjoner i hver 5mm lengde. I tillegg er disse boltene laget av svært høy kvalitet. Biltema-boltene lages som oftset av 8.8-hardhet eller dårligere. Altså meierismør+ hardhet.

Hehe, ser jeg har blingsa litt når jeg skrev inn dimensjonene, de er nå korrigert: )

Ok takk for tipset, ser de har nettbutikk også, kom plutselig på at vi har en butikk som heter skruegården her i Stavanger, skal prøve de også.

Comment

• Litespeed
        • Jun 2005
        • 1064

Hør med 3W Norge og få tak i Originale bolter til 3w , har sikkert inne i ulike lengder......
        Øyvind

www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

Comment

• cissaman
          • Feb 2008
          • 324

Bare for å avslutte tråden!

Trodde jeg hadde sjekket alle her i området hvor jeg holder til men glemte skruegården, de hadde i alle varianter fra rustfritt til sort stål. Gikk for sort da disse skulle være de kraftigste.

Comment

• ronsand
            • May 2005
            • 114

når det gjelder stålkvalitet til propellbolter på store motorer er det selvsagt viktig å velge det sim er best for dette formålet. dvs rett strekkfastehet/stålkvalitet.

sjekket en del rundt dette tidligere da jeg trengte nye bolter til min 3w 106 (tidligere eier hadde byttet ut boltene med uorginale bolter).

når det gjelder 3w er de orginale boltene i 8.8 stål og har den strekkfastheten som er ønskelig for dette formålet. går man for de svarte boltene som er i 12.9 vil disse kunne være altfor harde og lite "tøyelige" til dette formålet. når disse er strammet til strekker de seg mindre enn 8.8 boltene, og det er da mulig at de ikke sikrer propellen like godt. siden de er mindre fleksible kan de da også svikte under belastning. det er også viktg at det ugjengede partiet er langt nok slik at dette dekker omtrent hele propell og spinner-bakplate delen.

nå kan det tenkes at forskjellige forhandlere har ulik kvalitet på boltene selv om disse er stemplet 8.8, 12.9 osv, uten at jeg har grunnlag for å påstå dette.

du finner en del om propellbolter og tilstramming av disse på bla flyinggiants forumet.

ta uansett ikke mitt ord for dette. sjekk heller med forhandler/motorprodusent så kan de sikkert gi deg et godt svar, og evt de rette boltene. det er ikke verd å pare noen få kroner her om man risikerer en stor propell på avveie under fullt pådrag.

ronny

Comment

• Eagle
              • Jan 2006
              • 1299

Det er helt riktig som rondand skriver, 8.8 kvalitet er det som bør brukes på disse motorene. 12.9 er mye sprøere.

Dessuten, siden hub'n er av aluminium, bør du bruke rustfrie bolter og ikke sorte. Pga tæring. Når det gjelder lengde, er en tommelfinger regel at du ikke trenger mer gjengeparti enn diameteren på bolten. Enkelt og greit
              Knut Erik
              But it flies, so who cares??
              www.torqueroller.com
              Steikje galen
              www.skalamodellflyklubb.no
              www.teamflyingcircus.com

Comment

• cissaman
                • Feb 2008
                • 324

Originally posted by Eagle
                Det er helt riktig som rondand skriver, 8.8 kvalitet er det som bør brukes på disse motorene. 12.9 er mye sprøere.

Dessuten, siden hub'n er av aluminium, bør du bruke rustfrie bolter og ikke sorte. Pga tæring. Når det gjelder lengde, er en tommelfinger regel at du ikke trenger mer gjengeparti enn diameteren på bolten. Enkelt og greit
                Uffda og jeg som trodde jeg hadde funnet ut av dette nå: )

Men til min zdz50 så følgte det sorte bolter med til den orginalt? På 3w 55èn så var det uorginale bolter, ligner på Biltema sine.

Jeg var nå borte på skruegården for å bytte til rustfrie bolter, jeg betalte 150,- for 12 stk. 4x50mm og 12 stk. 5x50mm hvis jeg skulle bytte de kunne jeg gange prisen med 4, altså 600,- Syns det var vel mye for noen bolter.

Siden min ZDZ50 er orginalt levert med sorte bolter bør vel dette går greitt?? Er det noen som på det sterkeste vil fraråde meg å bruke disse boltene?

Hmmm...: )

Comment

• Jøllsrud
                  • Oct 2007
                  • 469

På en Roto 35 jeg hadde en gang fulgte det originalt med svarte skruer der også..

Comment

• cissaman
                    • Feb 2008
                    • 324

Fikk nå sjekket de sorte boltene til zdz`en min...De er merket 8.8...

Jeg går og bytter boltene så får de heller koste litt...: )

Ha en fantastisk kveld folks..

Comment

Working...