Unconfigured Ad

Collapse

feilproduksjon (flair)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bellanca
    • Apr 2004
    • 283

feilproduksjon (flair)

har hatt min 2 tur med flair cessna birddog(uten hell).har en os70 4takt montert. flyet lettet etter 20 m med halv gass.og steilet rett opp og stallet.Cg skal ifølge flair være 90-95mm.har cg på90mm.det var ikke nok nedtrom for å berge flyet.det er en stor forskjell på vinkelen på hovedvinge oh h ror. fant en artikkel med samme problem.

hva annbefaler dere at jeg gjør. bygge opp hovedvingen i bakkant? mere nedtrekk på motor?har prøvd med cg på 70mm og da tok min instruktør opp flyet. det var det værste han hadde fløyet på 30 år hvordan senke motor. prøvde med noen skiver bak de øverste skruene,men blir jo ikke plant nede. HJELP. er dette reklamasjon?
    Attached Files
    Futaba 10C Fasst
    Last Down 3XL V3
    Spirit Elite
    Primo
    Hellcat
    Sukhoi
    Pt 19
    Ucd
    Bossanova
    Giles 202
    Boomerang
    Mojo
    Ultra Stick
    Riva Silver X
    Laser 3d
    Hobbyrommet er fullt av leker.
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Du har kanskje lest mine erfaringer med Flair her: http://www.modellflynytt.no/articles.php?articleId=12 ?

Skal ikke si noe om evt reklamasjon. Men du MÅ skaffe deg et incidense-meter og sjekke ut at angrepsvinkelen er riktig først! Å endre motortrekket for å korrigere for feil innfallsvinkel er ikke vegen å gå... lage en ny feil for å korrigere for den andre
    Regner ikke med at du finner noe om angrepsvinkelen i byggemanualen, sånne opplysninger gidder ikke leverandørene å bry oss konsumenter med lenger En høyvinget modell med rolig profil skal sannsynligvis ha en angrepsvinkel på 0,8-1,5 grader i forhold til stabben. Mindre vinkel jo mer symmetrisk profilet er.
    Så MÅLER du ut nedtrekket på motoren.. høyvinget modell skal ha mer nedtrekk enn en lavvinget. Kan gjette på at du bør ha et nedtrekk på 1,5-2 grader på motoren din. Og igjen: ikke gjett men måle sakene.

Bird-Dog burde fly grasiøst og være lettfløyet........
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• bellanca
      • Apr 2004
      • 283

feilproduksjon

jo som du sa. det står ingenting om angrepsvinkelen i manual.ser ut til at jeg må kjøpe et inncidense eller hva det het og måle. I tillegg passet ikke vinduene som skulle limes på plass. Av de 9 flyene jeg har hatt må vel dette kalles en dårlig deal
      Futaba 10C Fasst
      Last Down 3XL V3
      Spirit Elite
      Primo
      Hellcat
      Sukhoi
      Pt 19
      Ucd
      Bossanova
      Giles 202
      Boomerang
      Mojo